1

تحلیل بخش بندی بازار و هدف گذاری چیست؟

تحلیل بخش بندی بازار و هدف گذاری چیست؟

تحلیل بخش بندی بازار و هدف گذاری، موضوع این مقاله از سلسله مقالات مباحث مالی مقدماتی ما در این بخش می‌باشد. با ما همراه باشید.

تحلیل بخش بندی بازار و هدف گذاری

بخش بندی بازار و هدف دو عنصر اساسی استراتژی بازاریابی هستند که به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا مخاطبان هدف خود را شناسایی و درک کنند. تقسیم‌بندی بازار فرآیند تقسیم بازار به گروه‌های کوچک‌تر از مصرف‌کنندگان با نیازها، خواسته‌ها یا ویژگی‌های مشابه است. از سوی دیگر، تجزیه‌وتحلیل هدف شامل ارزیابی این بخش‌ها برای تعیین سودآورترین و ارزش پیگیری است.

بخش بندی بازار

بخش بندی بازار یک ابزار ضروری برای شرکت‌هایی است که به دنبال ایجاد استراتژی‌های بازاریابی موثر هستند. با تقسیم بازار به گروه‌های کوچک‌تر بر اساس ویژگی‌های مشترک، شرکت‌ها می‌توانند نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند و تلاش‌های بازاریابی خود را بر این اساس تنظیم کنند. روش‌های مختلفی برای تقسیم‌بندی بازار وجود دارد، از جمله تقسیم‌بندی جمعیتی، جغرافیایی، روانشناختی و رفتاری.

تقسیم‌بندی جمعیتی

تقسیم‌بندی جمعیتی بازار را بر اساس عوامل جمعیت‌شناختی مانند سن، جنسیت، سطح درآمد، سطح تحصیلات و شغل تقسیم می‌کند. این نوع تقسیم‌بندی برای مشاغلی مفید است که محصولات یا خدماتی را می‌فروشند که به گروه‌های سنی یا سطوح درآمد خاصی پاسخ می‌دهد.

تقسیم‌بندی جغرافیایی

تقسیم‌بندی جغرافیایی یک بازار را بر اساس عوامل جغرافیایی مانند منطقه، اندازه شهر، آب و هوا و تراکم جمعیت تقسیم می‌کند. این نوع تقسیم‌بندی برای مشاغلی که محصولات یا خدمات خاص آن اقلیم یا مکان را می‌فروشند مفید است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کارایی اطلاعاتی بازار چیست؟

تقسیم‌بندی روان‌شناختی

تقسیم‌بندی روان‌شناختی بازار را بر اساس عوامل روان‌شناختی مانند ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، نگرش‌ها، علایق و سبک زندگی تقسیم می‌کند. این نوع تقسیم‌بندی برای مشاغلی مفید است که محصولات یا خدماتی را می‌فروشند که با تیپ‌های شخصیتی خاص یا سبک زندگی جذاب هستند.

تقسیم‌بندی رفتاری

تقسیم‌بندی رفتاری بازار را بر اساس رفتار مصرف‌کننده تقسیم می‌کند، مانند عادات خرید، وفاداری به برند، نرخ استفاده از محصول و مناسبت خرید. این نوع تقسیم‌بندی برای مشاغلی مفید است که محصولات یا خدماتی را می‌فروشند که نیاز به خریدهای تکراری دارند یا وفاداری به برند بالایی دارند.

تحلیل هدف گذاری

هنگامی که یک کسب‌وکار بازار خود را بر اساس ویژگی‌های مشترک با استفاده از یک یا چند روش فوق به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم کرد، آن‌گاه باید این بخش‌ها را ارزیابی کند تا مشخص کند که کدامیک سودآورترین بوده و ارزش پیگیری را دارند. این فرآیند به تحلیل هدف گذاری معروف است.

تحلیل هدف گذاری شامل ارزیابی اندازه و پتانسیل رشد هر بخش، سودآوری، رقابت و سازگاری با قابلیت‌ها و منابع شرکت است. هدف شناسایی بخش‌هایی است که بهترین فرصت‌ها را برای رشد و سودآوری ارائه می‌دهند.

اندازه و پتانسیل رشد

اولین گام در تحلیل هدف گذاری، ارزیابی اندازه و پتانسیل رشد هر بخش است. یک شرکت باید تعیین کند که آیا یک بخش به اندازه کافی بزرگ است که سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای هدف‌گذاری موثر آن را توجیه کند. علاوه بر این، او باید ارزیابی کند که آیا این بخش در حال رشد یا کاهش است و آیا روند یا تغییری وجود دارد که می‌تواند بر پتانسیل رشد آن تأثیر بگذارد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ردیابی روند چیست؟

سودآوری

مرحله دوم در تحلیل هدف گذاری، ارزیابی سودآوری هر بخش است. یک شرکت باید تعیین کند که آیا یک بخش حاشیه سود کافی برای توجیه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای هدف گذاری موثر آن ارائه می‌دهد یا خیر. علاوه بر این، باید ارزیابی کند که آیا موانعی برای ورود یا خروج وجود دارد که بتواند بر سودآوری آن تأثیر بگذارد.

رقابت

مرحله سوم در تحلیل هدف گذاری، ارزیابی رقابت هر بخش است. یک کسب‌وکار باید تعیین کند که آیا یک بخش بسیار رقابتی است یا نسبتاً غیررقابتی. علاوه بر این، باید ارزیابی کند که آیا موانعی برای ورود یا خروج وجود دارد که می‌تواند بر رقابت‌پذیری آن تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: تحلیل رقابت و سهم بازار چیست؟

سازگاری با قابلیت‌ها و منابع شرکت

مرحله نهایی در تحلیل هدف گذاری، ارزیابی سازگاری هر بخش با قابلیت‌ها و منابع شرکت است. یک کسب‌وکار باید مشخص کند که آیا مهارت‌ها، دانش و منابع لازم برای هدف قرار دادن یک بخش خاص را دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: منابع اقتصادی و انواع آن

با ارزیابی کامل این مراحل می‌توان تحلیل هدف گذاری جامعی از بازار مورد بحث انجام داد.

جمع‌بندی و خلاصه

تحلیل بخش بندی بازار و هدف گذاری، دو مقوله بسیار مهم در تحلیل مالی هستند که هم صاحبان کسب‌وکار باید در نظر بگیرند و هم تریدرها. تریدرها باید بدانند ارزش بنیادی سهام شرکتی که خریداری می‌کنند چقدر است، پس با تحلیل بخش‌های مختلف بازار و اهداف، می‌توانند به بخشی از خواست خود جامه عمل بپوشانند.

این مقاله درباره تحلیل بخش بندی بازار و هدف گذاری بود. سپاس فراوان که ما را همراهی کردید.

اسمارت کندلز

گروه تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری اسمارت‌کندلز آموزش بورس ، تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی ، مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تحلیل خاص صنعت چیست؟

اسمارت کندلز

تحلیل خاص صنعت چیست؟ در این نوشتار برآنیم تا درباره تحلیل خاص صنعت مباحثی را مطرح کنیم. با ما همراه باشید. تحلیل خاص صنعت چیست؟ تحلیل خاص صنعت یک جنبه حیاتی از استراتژی کسب‌وکار است که شامل ارزیابی عملکرد و روندهای یک صنعت خاص است. این یک ابزار ضروری برای کسب‌وکارها برای درک چشم‌انداز رقابتی، […]

تحلیل حجمی چیست؟ 1 دقیقه

تحلیل حجمی چیست؟

اسمارت کندلز

تحلیل حجمی چیست؟ در این مقاله برآنیم تا درباره تحلیل حجمی و کاربرد آن در معاملات و شناسایی روندهای بازار توضیح دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: تحلیل بازار سرمایه چیست؟ تحلیل حجمی چیست؟ تجزیه‌وتحلیل حجم یک ابزار تحلیل تکنیکال است که توسط معامله‌گران برای تعیین قدرت یک روند و احتمال ادامه یا معکوس شدن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان