1

منابع طبیعی ایران

منابع طبیعی ایران

منابع طبیعی ایران موضوع این مقاله است. در این مقاله می‌کوشیم به صورت مختصر وضعیت ایران را از نظر منابع طبیعی توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

منابع طبیعی ایران

ایران کشوری غنی از منابع طبیعی است. این کشور دارای منابع متنوعی از جمله نفت، گاز، مواد معدنی و محصولات کشاورزی است. این منابع نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور داشته و به شکل گیری تاریخ آن کمک کرده است.

بر اساس کتاب حقایق جهانی سازمان سیا، ایران حدود 10 درصد از ذخایر نفت جهان و 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. هم‌چنین دارای منابع معدنی قابل توجهی مانند مس، سنگ آهن و روی است.

نفت و گاز

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است. این کشور دارای ذخایر عظیمی از هر دو منبع است و برآوردها حاکی از آن است که حدود 10 درصد از ذخایر نفت جهان و 18 درصد از ذخایر گاز خود را در اختیار دارد. صنعت نفت سال‌هاست که سهم عمده‌ای در اقتصاد ایران داشته و فرصت‌های شغلی و درآمدزایی برای دولت فراهم کرده است.

انواع رشته‌های مرتبط با اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از منابع نفتی، و نیز فرآورده‌های پتروشیمی، برای توسعه بیشتر این بخش مناسب است.

مواد معدنی

ایران دارای برخی از بزرگ‌ترین ذخایر مواد معدنی در جهان است. صنعت معدن ایران در سال‌های اخیر رشد سریعی داشته است و معادن جدید توسعه یافته و معادن موجود در حال توسعه هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تخریب خلاق در نوآوری چیست؟

ایران دارای منابع معدنی غنی با بیش از 60 نوع ماده معدنی شناسایی شده و بیش از 37 میلیارد تن ذخایر اثبات شده است. برخی از مهم‌ترین کانی‌های موجود در ایران عبارتند از: مس، روی، سنگ آهن، سرب، کروم، طلا، نقره، اورانیوم و منگنز.

سایر مواد معدنی موجود در ایران عبارتند از زغال‌سنگ، بوکسیت، فسفات، گوگرد، گچ، باریت، تالک، کائولن و نمک. این کشور هم‌چنین به خاطر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مانند فیروزه، عقیق، لاجورد و یاقوت معروف است.

انواع رشته‌های مربوط به مهندسی شیمی، مهندسی معدن، مهندسی متالورژی و … برای توسعه این شاخه مناسب است.

بیشتر بخوانید: شیمی و شاخه های آن چیست؟

تولیدات کشاورزی

ایران به دلیل تنوع آب‌وهوایی و جغرافیایی دارای طیف متنوعی از محصولات کشاورزی است. این کشور محصولات زراعی مانند گندم، برنج، جو، میوه‌ها، سبزیجات، چای و پنبه تولید می‌کند. ایران به تولید پسته و زعفران نیز معروف است.

رشته‌های مربوط به کشاورزی، مکانیک ماشین‌های کشاورزی، کشاورزی ارگانیک و … برای توسعه این‌بخش مفید است.

بیشتر بخوانید: کشاورزی ارگانیک چیست؟

منابع آبی

منابع آب ایران نیز مهم است. این کشور چندین رودخانه بزرگ دارد که آب را برای آبیاری و تولید برق آبی تامین می‌کند. هم‌چنین این کشور دارای سفره‌های بزرگ از منابع آب زیرزمینی است. با این حال، متأسفانه این کشور به علت خشکسالی و نیز سوءمدیریت با چالش‌های مربوط به کمبود آب مواجه است.

مهندسی عمران و سدسازی، رشته‌های مربوط به مکانیک خاک و مدیریت منابع آب برای توسعه این بخش مورد نیاز است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

ایران کشوری غنی از منابع طبیعی است. ذخایر نفت و گاز این کشور نقش مهمی در شکل دادن به اقتصاد این کشور طی سال‌ها داشته است. علاوه بر این، ذخایر معدنی آن از بزرگترین ذخایر در جهان است و محصولات کشاورزی آن به دلیل آب و هوا و جغرافیای متنوع آن متنوع است. علی‌رغم چالش‌های کمبود آب به دلیل خشکسالی و مدیریت ضعیف؛ ایران هم‌چنان یک بازیگر مهم در صحنه جهانی در زمینه منابع طبیعی است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  منابع اقتصادی و انواع آن

در این مقاله درباره منابع طبیعی ایران صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان