1

پلتفرم داده بزرگ چیست؟ چه کارایی‌ها و مزایایی دارد؟ تأثیر آن روی آنالیز داده‌ها چگونه است؟ با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: داده بزرگ چیست؟

مسئله داده‌های بزرگ

پلتفرم داده بزرگ و نرم‌افزار آنالیز داده‌ها ، بر روی تجزیه و تحلیل کارآمد مجموعه داده‌های بسیار بزرگ متمرکز هستند. این تجزیه و تحلیل‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا بینش خوبی از فرآیندهای تخصصی خود بدست آورند. و داده‌ها را به اطلاعات با کیفیت بالا تبدیل کرده و بینش عمیق‌تری از وضعیت کسب و کار به شرکت ارائه می‌دهند. این پلتفرم‌ها به شرکت اجازه می‌دهند تا از مزایای دنیای دیجیتال استفاده کنند.

سازمان‌ها به گونه فزاینده‌ای با جریان گسترده‌ای از اطلاعات به صورت روزانه روبرو می‌شوند. بیشتر این اطلاعات دست نخورده باقی می‌مانند زیرا برنامه‌های تجزیه و تحلیل سنتی دیگر این کشش را ندارند که چنین حجمی از داده‌ها را مدیریت کنند.

این داده‌ها از کجا می‌آیند؟

برخی از این داده‌ها ، شامل داده‌های سنسورهای حجم بالا ، مزارع سرور ، دستگاه‌های تلفن همراه و اطلاعات به دست آمده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn ، Twitter و Facebook هستند.

یک سازمان کارا و پیشرو ، نمی‌تواند و نباید اهمیت اطلاعات به دست آمده از این منابع را نادیده بگیرد.  چرا که در بیشتر موارد ، تصمیماتی که در سازمان گرفته می‌شود تا حدود زیادی ، تحت تأثیر اطلاعات بدست آمده از چنین منابعی است.

داده‌های بزرگ را نمی‌توان با استفاده از تکنیک‌های سنتی مدیریت و ذخیره‌سازی به شکلی کارآمد تحلیل کرد. به همین دلیل ، موسسات از پلتفرم‌های ویژه‌ای برای پردازش داده‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  رویکرد تجویزی در آنالیز چیست؟

کارایی اصلی پلتفرم داده‌های بزرگ

بستر یا پلتفرم داده بزرگ ابزاری است که توسط عرضه‌کنندگان این پلتفرم‌ها با اهداف زیر ، توسعه یافته است:

  • افزایش مقیاس‌پذیری داده‌ها
  • در دسترس بودن داده‌ها
  • بهبود عملکرد
  • امنیت اطلاعاتی سازمان‌ها

این پلتفرم‌ها برای پردازش داده‌های بزرگ و چند ساختار در لحظه (real-time) طراحی شده‌اند. (سیستم پردازش جریان داده‌ها) این پلتفرم‌ها می‌توانند برای انجام کارهای مختلف توسط کاربران مختلف استفاده شوند. به عنوان مثال ، مهندسان داده از این پلتفرم‌ها برای پاکسازی ، تجمیع و آماده‌سازی داده‌ها برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند ، در مقابل ، کاربران تجاری از آن‌ها برای جستجو استفاده می‌کنند. در حالی که دانشمندان استفاده از آن را در مدل‌های تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین مفید می‌دانند.

پلتفرم کلان‌داده و نرم افزار تجزیه و تحلیل کلان‌داده چیست؟

پلتفرم یا بستر داده بزرگ (کلان‌داده) یک پلتفرم محاسباتی در کلاس سازمانی و مدیریت پروژه است.

پلتفرم داده بزرگ ، با ویژگی‌ها و عملکردهایی که دارد وظیفه آنالیز و پردازش داده بزرگ را انجام می‌دهد. نتیجه عملی این پردازش ارائه یک راه حل واحد برای موارد زیر می‌باشد:

  • توسعه
  • استقرار
  • اجرا
  • مدیریت کلان‌داده
پلتفرم داده بزرگ چیست؟ مزایا و نتایج آن چیست؟

نرم‌افزار آنالیز کلان‌داده ، با آنالیز مجموعه داده‌های بزرگ ، به کسب اطلاعات مفیدی هم‌چون:

  • کشف الگوهای پنهان میان داده‌ها
  • ارتباطات ناشناخته داده‌ها
  • روند بازار
  • ترجیحات مشتری

و …

کمک می‌کند.

تفاوت پلتفرم و نرم‌افزار کلان‌داده

پلتفرم با ترجمه پارسی بستر ، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای تحلیلی ، فریمورک‌ها (شامل توابع و کتابخانه‌ها) و سخت‌افزارها است که کار توسعه ، استقرار ، اجرا و مدیریت داده‌ها را فراهم می‌کند.  در حالی که نرم‌افزار تحلیل داده ، به عنوان مغز اصلی مجموعه فراهم شده در پلتفرم ، کار پردازش و آنالیز داده‌های بزرگ را انجام می‌دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت داده کاوی و آنالیز داده چیست؟

مجموعه شامل بستر و نرم‌افزار تحلیل کلان‌داده‌ها چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارند؟

بلع داده‌ها ، مدیریت داده‌ها ، ETL و Warehouse: عملکردهایی را برای ذخیره‌سازی کارآمد داده‌ها و مدیریت داده‌ها به عنوان یک منبع ارزشمند ارائه می‌دهد.

سیستم Hadoop: قابلیت ذخیره‌سازی‌های بزرگ برای هر نوع داده ، قدرت پردازش عظیم و توانایی اجرای بی حد و مرز مشاغل را همزمان را فراهم می‌کند.

جریان محاسبه: ویژگی‌هایی برای استخراج جریان داده ، پردازش داده‌ها و ارسال آن‌ها به صورت یک جریان واحد.

تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین: امکاناتی برای تجزیه و تحلیل پیشرفته و یادگیری ماشین.

مدیریت محتوا: امکانات مدیریت کامل محتوا و چرخه عمر سند داده.

ترکیب و یکپارچه‌سازی: شامل امکاناتی برای ترکیب آسان و یکپارچه‌سازی داده‌های بزرگ از هر منبع ، برای پروژه‌هایی که از منابع مختلف داده دریافت می‌کنند.

اعمال حاکمیت بر داده‌ها: راه حل کامل امنیتی شامل حکمرانی و هماهنگی و یکپارچگی برای حفاظت از داده‌ها

برخی از مزایای پلتفرم داده بزرگ و نرم‌افزار آنالیز داده بزرگ

۱. داده‌هایی با دقت بالا ارائه می‌دهد. پلتفرم داده‌های بزرگ داده‌های دقیقی را به مشاغل ارائه می‌دهد ، که به آنها کمک می‌کند تصمیمات درستی را در یک کسب و کار بگیرند.

ابزار تجزیه و تحلیل خطرات و ریسک‌های ناشی از داشتن اطلاعات نادرست که از پردازش داده‌های خام فاقد تجزیه و تحلیل درست حاصل شده را کاهش می‌دهد.

این ، به نوبه خود ، به کسب و کار کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای با توجه به حقایق مناسب در دست داشته باشد.

تصمیم گیری بر اساس داده‌های نادرست نه تنها مضر است ، بلکه باعث ایجاد آشفتگی می‌شود و در نتیجه بر رشد تجارت تأثیر منفی می گذارد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفکر الگوریتمی چیست؟

۲. افزایش کارایی در محیط کار. بیشترین درصد نیروی کار را هزاره‌ها (نسل هزاره یا نسل Y ، که قابل انطباق با نسل‌های متولد دهه شصت و هفتاد در ایران است.) تشکیل می‌دهند.

ایشان نسلی هستند که غرق در فناوری شده‌اند. یعنی این که از فناوری استقبال شدیدی می‌کنند و بیشتر تعاملات آنها بر اساس فناوری خواهد بود. ایشان می‌توانند فوراً به هر نوع داده دسترسی داشته باشند.

داشتن یک پایگاه داده بزرگ ، یافتن اطلاعات مورد نیاز را برای افراد غرق در تکنولوژی این نسل آسان می‌کند. این پلتفرم تا حدود زیادی کنشگرانه است ، و قابلیت پیش‌بینی اطلاعات مورد نیاز در آینده را دارد. این ویژگی کلیدی پلتفرم کلان‌داده ، باعث صرفه‌جویی در وقت و بهبود کارایی کاربران می‌شود.

۳. به سوالات پیچیده پاسخ می‌دهد. برای راه‌اندازی کسب و کار خود ، باید بتوانید به پرسش‌های اساسی که بر کسب و کار شما تأثیر می‌گذارند پاسخ دهید.

پیاده‌سازی یک پلتفرم داده‌های بزرگ امکان پاسخگویی به سؤالاتی را که رهبران کسب و کار از خود می‌پرسند فراهم می‌کند. اگر ابزار مناسبی را در اختیار داشته باشید ، پردازش اطلاعات و پاسخ‌گویی به برخی از سوالات مهم که هفته ها یا ماه ها به طول بینجامد می‌تواند تنها چند ساعت یا چند دقیقه طول بکشد.

۴. امنیت دارد. پلتفرم کلان‌داده دارای زیرساختی امن است که امنیت داده‌های شما را تضمین می‌کند. نقض امنیت داده گ‌ها کابوسی است که همه مشاغل از آن می‌ترسند و واهمه دارند. این پلتفرم‌ها امنیت داده‌های شما را تضمین کرده ، و از ریسک از دادن درآمد شرکت در صورت نقض امنیت جلوگیری می‌کند.

در این مقاله آموزشی در مورد پلتفرم کلان‌داده یا بستر داده بزرگ و کارایی‌ها و مزایای آن صحبت کردیم.

در مقالات آموزشی ویژه‌ای تعدادی از این پلتفرم‌های مطرح معرفی خواهند شد.

سپاس از همراهی‌تان.

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تفاوت سخت افزار پایه و تجاری

golearnwork

تفاوت سخت افزار پایه و تجاری چیست؟ مفهوم سخت افزار پایه و تجاری در علوم فناوری اطلاعات کدام است؟ با ما همراه باشید. سخت‌افزار پایه به چه معناست؟ سخت افزار پایه یا اساسی (Commodity Hardware) ، در زمینه IT ، یک دستگاه یا قطعه کامپیوتری نسبتاً ارزان و مقرون به صرفه اقتصادی است که به […]

1 دقیقه

کرنل چیست و انواع مختلف آن کدام است؟

golearnwork

کرنل چیست و انواع مختلف آن کدام است؟ کار آن چیست؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم. اگر CPU را هسته سخت‌افزاری کامپیوتر در نظر بریم ، بدون شک کرنل سیستم عامل (OS Kernel) ، هسته نرم‌افزاری آن است. بیشتر بخوانید: سیستم عامل چیست؟ کرنل یک برنامه کامپیوتری است که قلب و هسته […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان