1

تکنیک ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت چیست؟

در این مقاله قصد داریم در خصوص تکنیک ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت و راهکارهای ارتباط اجباری برای حل مسائل را توضیح دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تکنیک ارتباط اجباری یکی از گام‌های مهم رسیدن به خلاقیت در کارآفرینی است.

بیشتر بخوانید: تعریف کارآفرینی و انواع آن ، اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟

ذکر یک نمونه

مهندسان ناسا در مواجهه با مشکل ارسال صفحات خورشیدی عظیم به فضا، راه‌حل را در هنر ژاپنی باستانی، یعنی تا کردن کاغذ – اوریگامی – یافتند.

بسته‌بندی پنل‌های خورشیدی یا استقرار بادبان‌های بزرگ برای جلوگیری از نور تابیده‌شده از سمت ستارگان، همواره مشکلاتی را در مسیر پرتاب موشک به فضا به وجود آورده است.

دانشمندان ناسا با الهام گرفتن از تکنیک‌های قدیمی تا کردن کاغذ، توانستند مدل‌های جدیدی از فضاپیما را اختراع کنند که ابتدا در فضای کوچکی بسته و بعد از پرتاب به فضا، به طور کامل باز می‌شوند.

این مثالی بسیار عالی از چگونگی به خدمت گرفتن یک راه‌حل ساده در زمینه‌ای غیرمرتبط با صنعت است. مثال دیگر ممکن است مشکل 3M با پیشگیری از عفونت‌های جراحی باشد که راه‌حل آن توسط یک گریمور تئاتر که علم پیشگیری از عفونت‌های پوستی در حرفه خود را داشت، به دست آمد.

گاهی اوقات راه حل مشکلات شما در عملکرد سایر صنایع کاملاً نامرتبط پنهان می‌شود. تاریخ مملو از نمونه هایی است که در آن یک صنعت از روش ارتباط اجباری برای حل مشکلات خود با اتخاذ راه حلی از سایر حوزه های غیر مرتبط استفاده کرده است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استارتاپ چابک چیست؟

همه این مثال‌ها نشان می‌دهد که خلاقیت نیازمند تفکر در خارج از مرز‌ها و الگوهای رایج ذهنی است.

تکنیک ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت چیست؟

ارتباط اجباری یک روش حل مسئله است که به شما کمک می‌کند راه حلی از رشته‌ها یا صنایعی پیدا کنید که ممکن است در نگاه اول نامرتبط به نظر برسند، اما با نگاهی دقیق‌تر و استفاده هوشمندانه،  می‌توانند مشکلات مشابه را حل کنند.

هنگامی که ما به دنبال ایده‌هایی برای حل یک مشکل هستیم، خلاقیت ما اغلب در قوانین و شرایط صنایع خودمان محدود می‌شود. برای عبور از این مسئله، باید ذهن خود را مجاب کنید تا فراتر از حوزه کاری خود، به جستجو برای راه‌حل‌های نو بپردازد.

مثال‌هایی که در بالا ارائه کرده‌ایم به‌وضوح نشان می‌دهند که چگونه حتی بزرگ‌ترین چالش‌ها مانند پرتاب ماهواره‌های بزرگ یا پیشگیری از بروز عفونت‌های جراحی با استفاده از راه‌حل‌هایی که در سایر حوزه‌های غیرمرتبط کاربرد داشته‌اند، به‌راحتی حل شده‌اند.

چگونه از ارتباط اجباری برای یافتن راه حلی برای مشکلات خود استفاده کنیم؟

کلید حل مشکل در این است بر روی عملکرد اصلی که در تلاش برای رسیدن به آن هستید، تمرکز کنید. اگر ناسا به طور خاص بر روی بسته‌بندی پنل‌های خورشیدی بزرگ در یک فضای کوچک تمرکز می‌کرد، یافتن راه‌حل کار دشواری نبود؟.

در عوض، آن‌ها بر یافتن راه‌هایی برای تا کردن یک جسم ساده تمرکز کردند تا فضای کمتری اشغال کند و همچنین بتواند به طور مؤثری باز شود. پاسخ اوریگامی همراه با الگوریتم‌های ریاضی بود.

به طور مشابه، برای استفاده از ارتباط اجباری در صنعت خود، باید یک رویکرد برنامه‌ریزی شده را دنبال کنید که می‌تواند به این ۴ مرحله تقسیم شود:

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟

۱. مشکل خود را محدود به عملکرد اصلی آن کنید

نخستین گام این است که مشکل خود را به عملکرد اصلی آن محدود کنید. اگر بتوانید مشکل را به‌گونه‌ای ساده کنید که برای دیگران نیز قابل‌فهم شود، یافتن راه‌حل در صنایع دیگر می‌تواند بسیار آسان‌تر شود.

به‌عنوان‌مثال، یک شرکت تولید تراشه‌های نیمه‌هادی باید راهی برای جلوگیری از آسیب‌دیدن تراشه‌های خود در اثر گردوغبار بیابد. اگر این مشکل را تا رسیدن به ریشه اصلی آن خلاصه کنیم، درواقع به دنبال راهی هستیم تا آزمایشگاه‌های خود را در برابر آلودگی مقاوم کنیم.

۲. شناسایی صنایع مختلف که با مشکلات مشابه روبرو هستند

اکنون که مشکل اصلی را درک کرده‌اید، باید صنایع دیگری را که ممکن است با مشکلات مشابهی روبرو هستند، بررسی کنید. در مورد شرکت تولید تراشه که در بالا ذکر شد، باید پیرامون چگونگی ساخت اتاقک‌های مهروموم شده یا به‌عبارت‌دیگر اتاق‌های بدون آلودگی در صنایع دیگر تحقیق کنید.

جستجو در پایگاه‌داده‌های مختلف پس از تهیه رشته‌های کلید مربوطه می‌تواند شروع خوبی باشد. همچنین می‌توانید اسناد، پتنت‌ها، پایگاه‌های داده عملکرد و غیره را کاوش کنید.

برای حل مشکل آسیب گردوغبار به تراشه‌های نیمه‌هادی می‌توان راه حلی در آزمایشگاه‌های بیمارستانی و دارویی یافت.

با اینکه این صنایع تا حد زیادی به هم مرتبط نیستند، اما یک مشکل مشترک دارند: آلودگی

 بیمارستان‌ها از روش‌های پیچیده‌ای برای جلوگیری از آلودگی اتاق‌ها  استفاده می‌کنند و همین روش‌ها می‌تواند توسط شرکت‌های تولیدکننده تراشه برای جلوگیری از آلوده شدن آزمایشگاه‌هایشان به گردوغبار یا ذرات ناخواسته به کار گرفته شود.

۳. راه‌حل این صنایع را بررسی کنید

پس از جستجو در پایگاه‌داده‌های مختلف، ممکن است نام چندین صنعت را در یادداشت‌های خود داشته باشید که با مشکلات مشابهی روبرو هستند. در این مرحله باید راه‌حل‌های خاصی را که این صنایع ارائه کرده‌اند، یادداشت کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع استارتاپ چیست؟ ۵ مورد از انواع استارتاپ های رایج

در بیمارستان‌ها یا شرکت‌های داروسازی، اتاق‌های تمیز از الگوهای مختلف جریان هوا، دوش‌های هوا، ابزار و لباس‌های تخصصی و تجهیزات نظافتی با طراحی خاص و غیره استفاده می‌کنند، تا از ورود گردوغبار به اتاق‌ها جلوگیری شود.

۴. راه‌حل‌های قابل‌اجرا را بررسی کنید

این مرحله از شما می‌خواهد که تمام راه‌حل‌هایی را که در صنایع دیگر پیدا کرده‌اید فهرست کنید. هدف، فیلترکردن راه‌حلی است که می‌توانید بر اساس صنایع مختلف به آن دست یابید.
در مورد نمونه تراشه ساز، آن‌ها ممکن است برای حل مشکل گردوغبار خود به دوش هوا یا تجهیزات تمیزکننده مخصوص طراحی شده نیاز نداشته باشند. بااین‌حال، می‌توانند از جریان‌های هوای تخصصی برای جلوگیری از عبور گردوغبار از اتاق استفاده کنند.آن‌ها هم‌چنین ممکن است قفل‌های هوا و فیلترهای تخصصی را در سیستم های تهویه مطبوع خود بگنجانند، مشابه کاری که اتاق های تمیز بیمارستان انجام می‌دهند.

هدف ارتباط اجباری تشویق شما به یافتن راه‌حل مناسب در زمینه‌های نامربوط است. ۳ مثالی که در این مقاله به اشتراک گذاشته‌ایم، گواه خوبی هستند که نشان می‌دهد چگونه راه‌حل شما می‌تواند در صنعتی وجود داشته باشد که کوچک‌ترین توجهی به آن نکرده‌اید.

در این مقاله درباره تکنیک ارتباط اجباری و کمک آن برای پرورش خلاقیت و حل مسائل کاری بحث و گفتگو کردیم. با تشکر از این که با ما همراه بودید.

منابع

۱. معرفی ارتباط اجباری – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تکنیک ۶ کلاه تفکر چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تکنیک ۶ کلاه تفکر چیست؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم درباره این تکنیک و ارتباط آن با مفاهیم خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی توضیح دهیم. بیشتر بخوانید: اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟ ، تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست؟ ، تعریف کارآفرینی و انواع آن شش کلاه فکری که با ROI کاملاً تعریف شده […]

اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟ 1 دقیقه

اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

اهمیت خلاقیت در کسب‌وکار چیست؟ در این مقاله برآنیم تا پیرامون اهمیت تفکر خلاق در کسب‌وکار توضیحاتی ارائه دهیم. بیشتر بخوانید: تعریف کارآفرینی و انواع آن تعریف خلاقیت خلاقیت توانایی توسعه ایده‌های جدید و تبدیل آن‌ها به واقعیت است. کسب‌وکارها می‌توانند از خلاقیت در محل کار برای ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه در جهت ایجاد محیط کاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان