1

پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟

پردازش داده چیست؟

پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟ در این نوشتار می‌خواهیم درباره تمامی اين موارد توضیح داده و مقایسه‌ای انجام دهیم. با ما همراه باشید.

نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟

این که آیا از اینترنت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات خاص استفاده کنیم، یا از آن برای انجام تراکنش‌های مالی آنلاین، سفارش غذا و … بهره ببریم، داده‌ها در هر ثانیه تولید می‌شوند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی، خرید آنلاین و خدمات پخش ویدئو به افزایش حجم داده‌ها دامن زده است. یک مطالعه Domo تخمین می‌زند که در هر ثانیه 1.7 مگابایت داده برای هر انسان روی این سیاره در سال 2020 ایجاد می‌شود. پس برای استفاده و به دست آوردن بینشی مناسی از چنین حجم عظیمی از داده‌ها، پردازش داده وارد عمل می‌شود.

پس بیایید ببینیم که پردازش داده چیست.

پردازش داده چیست؟

داده‌ها به صورت خام برای هیچ سازمانی مفید نیستند. پردازش داده‌ها روشی برای جمع‌آوری داده‌های خام و تبدیل آن به اطلاعات قابل استفاده است. این کار معمولاً در یک فرآیند گام‌به‌گام توسط تیمی از دانشمندان و مهندسان داده در یک سازمان انجام می‌شود. داده‌های خام جمع‌آوری، فیلتر، مرتب‌سازی، پردازش، تجزیه‌وتحلیل، ذخیره‌سازی و سپس در قالبی قابل خواندن ارائه می‌شوند.

اجرای عملیات پردازش داده‌ها برای سازمان‌ها برای ایجاد استراتژی‌های تجاری بهتر و افزایش مزیت رقابتی بسیار مهم است. با تبدیل داده‌ها به یک قالب قابل خوانش و درک، مانند نمودارها، جداول و اسناد، کارکنان در سراسر سازمان می‌توانند داده‌ها را درک کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  الگوریتم های دسته بندی داده کاوی چیست؟

اکنون که فهمیدیم پردازش داده چیست، بیایید فرآیند چرخه آن را درک کنیم.

چرخه پردازش داده چیست؟

چرخه پردازش داده شامل مجموعه‌ای از مراحل است که در آن داده‌های خام (ورودی) به یک فرآیند (CPU) برای تولید اطلاعات عملی (خروجی) وارد می‌شود. هر مرحله به ترتیب خاصی انجام می‌شود، اما کل فرآیند به صورت چرخه‌ای تکرار می‌شود. خروجی اولین چرخه پردازش داده را می‌توان ذخیره کرد و به عنوان ورودی برای چرخه بعدی تغذیه کرد.

به طور کلی، شش مرحله اصلی در چرخه پردازش داده وجود دارد:

مرحله 1: جمع‌آوری

جمع‌آوری داده‌های خام اولین گام در چرخه پردازش داده است. نوع داده‌های خام جمع‌آوری شده تأثیر زیادی بر خروجی تولید شده دارد. بنابراین، داده‌های خام باید از منابع تعریف شده و دقیق جمع‌آوری شود تا نتایج بعدی معتبر و قابل استفاده باشد. داده‌های خام ممکن است شامل ارقام پولی، کوکی‌های وب‌سایت، صورت‌های سود/زیان شرکت، رفتار کاربر و غیره باشد.

مرحله 2: آماده‌سازی

آماده‌سازی یا پاک‌سازی و یا پایش داده‌ها فرآیند مرتب‌سازی و فیلتر کردن داده‌های خام برای حذف داده‌های غیر ضروری و نادرست است. داده‌های خام از نظر خطا، تکرار، محاسبات اشتباه یا داده‌های گمشده بررسی می‌شوند و به فرم مناسبی برای تجزیه‌وتحلیل و پردازش بیشتر تبدیل می‌شوند. این کار برای اطمینان از این امر انجام می شود که فقط داده‌های با بالاترین کیفیت به واحد پردازش داده می‌شوند.

مرحله 3: ورودی

در این مرحله، داده‌های خام به فرم قابل خواندن ماشین تبدیل شده و وارد واحد پردازش می‌شوند. این کار می‌تواند به شکل ورود داده از طریق صفحه کلید، اسکنر یا هر منبع ورودی دیگری باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده کاوی در زمان واقعی چیست؟

مرحله 4: پردازش داده‌ها

در این مرحله، داده‌های خام با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تحت روش‌های مختلف پردازش داده‌ها قرار می‌گیرند تا نتیجه مطلوبی ایجاد شود. این مرحله ممکن است بسته به منبع داده‌های در حال پردازش (دریاچه‌های داده، پایگاه‌های داده آنلاین، دستگاه‌های متصل و غیره) و استفاده مورد نظر از خروجی، از فرآیندی به فرآیند دیگر کمی متفاوت باشد.

مرحله 5: خروج

داده‌ها در نهایت به صورت قالب‌های خوانا مانند اینفوگرافیک، جداول، فایل‌های برداری، نمودار، صدا، ویدئو، اسناد و غیره به کاربر منتقل و نمایش داده می‌شوند. این خروجی را می‌توان بعداً در چرخه پردازش داده بعدی ذخیره و پردازش کرد.

مرحله 6: ذخیره‌سازی

مرحله نهایی چرخه پردازش داده‌ها ذخیره‌سازی است، که داده‌ها و ابرداده‌ها برای انجام استفاده‌های بعدی ذخیره می‌شوند. این کار امکان دسترسی سریع و بازیابی اطلاعات را در هر زمان مورد نیاز فراهم می‌کند و هم‌چنین امکان استفاده مستقیم از آن را به عنوان ورودی برای چرخه پردازش داده بعدی فراهم می‌کند.

چرخه پردازش داده چیست؟

پیش‌پردازش داده‌ها

در اغلب موارد، نیاز به یک لایه قوی‌تر آماده‌سازی برای پردازش داده‌های ناهمگن است، که به آن پیش‌پردازش داده‌ها می‌گوییم.

در این مقاله یاد گرفتیم که پردازش داده چیست و چرخه آن کدام است. با تشکر از این که همراه ما بودید.

منابع

۱. تعریف پردازش داده – ترجمه از انگلیسی

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

اسکرام چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

اسکرام چیست؟ در این مقاله آموزشی بر آن شدیم تا درباره اسکرام مطالبی را شرح دهیم و اصول آن را معرفی کنیم. اسکرام چیست؟ روش اسکرام (Scrum) مکمل چیزی است که به عنوان رویکرد چابک یا agile برای مدیریت پروژه شناخته می‌شود. اسکرام در واقع راهی است برای “تجزیه پروژه‌های بزرگ به وظایف قابل مدیریت‌تر، […]

شش سیگما چیست؟ 1 دقیقه

شش سیگما چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

شش سیگما چیست؟ در این مقاله استاندارد و معیارهای شش سیگما را بررسی کرده و نقش آن را در کنترل کیفیت سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی و تجاری توضیح خواهیم داد. شش سیگما چیست؟ شش سیگما یک روش کنترل کیفیت است که در سال 1986 توسط کمپانی Motorola توسعه یافته است. این روش از بررسی داده […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان