1

استراتژی ارتقا شرکت اپل

استراتژی ارتقا شرکت اپل

استراتژی ارتقا شرکت اپل چه بوده است؟ در این مقاله، نکاتی را که درباره استراتژی ارتقا آموخته‌ایم، در مورد برند اپل بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: استراتژی ارتقا چیست؟

برند اپل

اپل باارزش‌ترین برند در دنیا هست. ارزش اپل از دومین برند معروف و با ارزش دنیا، یعنی گوگل 87 درصد بیشتر است. این‌که بگوییم اپل در بین رقبای خود بهترین است باز هم کم گفته‌ایم. از زمانی که مجله فوربز در سال 2010 شروع به رتبه‌بندی ثروتمندترین برندها کرد، هر ساله شرکت اپل را به عنوان باارزش‌ترین برندها رتبه‌بندی می‌کنند و در صدر لیست قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید که اپل چگونه این کار را انجام داده و به این جایگاه بالا دست یافته است، در این مقاله به چهار روش استراتژی ارتقا که اپل در کسب وکار خود به کار گرفته است نگاه کنید.

استراتژی ارتقا برند اپل

در اینجا مروری کوتاه بر چهار استراتژی ارتقا اپل میکنیم:

۱. استراتژی ارتقا محصول: تولید و ارائه محصولات یا خدماتی که تقاضای مصرف‌کننده را برآورده می‌کنند.

۲. استراتژی ارتقا قیمت گذاری محصولات اپل: مبلغ بالایی که مشتریان اپل برای یک محصول اپل می‌پردازند.

۳. استراتژی ارتقا تبلیغات اپل: همه بازاریاب‌ها می‌توانند تصویری از محصول را برای مشتریان تداعی کنند اما اپل از روش خاص خود استفاده می‌کند.

۴. استراتژی ارتقا توزیع محصولات اپل: سیستم و روش‌های خاص اپل برای توزیع محصولات خود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ابزار تحلیل استراتژیک چیست؟

پس بیاید یک به یک این استراتژی‌ها را بررسی کنیم.

استراتژی ارتقا محصولات شرکت اپل

محصولات اپل همیشه نوآورانه بودنگه و هستند زیرا پس از مطالعه دقیق مشتریان و بررسی خواسته‌های مشتری طراحی شده‌اند. اپل دوست دارد فکر کند که می‌داند مشتریان چه می‌خواهند و در بیشتر موارد موفق به انجام این ایده درمحصولات و خدمات خود شده است.

در این‌جا خطوط اصلی تولید محصولات اپل را بررسی می کنیم:

• مکینتاش: ماشینی است که شروع کننده عصر جدید تکنولوژی بود. مکینتاش اولین بار در سال 1984 عرضه شد و امروزه به سادگی مک نامیده می‌شود. اپل با تاکید بر قابلیت حمل، لپ‌تاپ‌های مک مانند مک بوک ایر و مک بوک پرو را روانه بازار کرد و امروزه از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های ایالات متحده هستند.

• آی پاد: آی پاد و نرم‌افزار آن آیتونز صنعت موسیقی و نحوه گوش دادن ما به موسیقی را متحول کرد. در حالی که امروزه مک را می‌توان نوآورانه در نظر گرفت، iPod اولین محصول واقعاً نوآورانه‌ی اپل بود که راه را برای گسترش سایر محصولات اپل هموار کرد.

• آیفون: آیفون اولین گوشی هوشمندی بود که از رابط لمسی استفاده کرد. این امر نیاز به کیبورد را از بین برد. آیفون هم‌چنان قوی و قدرتمند در صدر گوشی‌هاس هوشمند ایستاده است و یکی از خطوط تولید اصلی شرکت اپل را تشکیل می‌دهد.

• آی‌پد: اگرچه تبلت‌های اپل در اول راه تولید چیز جدیدی نبودند، اما عموماً به دلیل کیفیت و داشتن خدمات جدید توانستن سهم بزرگی از بازار را نصیب خود بکنند. آی‌پد در زمان عرضه موفق‌ترین تبلت بود و همچنان یک خط تولید قوی برای اپل است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استراتژی ارتقا چیست؟

• اپل واچ و اپل تی وی: علیرغم رقابت شدید سایر برندها مانند ساعت‌های تناسب اندام سامسونگ و تلویزیون آمازون فایر، اپل واچ و اپل تی‌وی شرکت اپل شاهد افزایش فروش برای مشتریان وفادار خود بودند و هستند. توانایی همگام‌سازی با سایر دستگاه‌ها وداشتن کیفیت و خدمات متنوع یک نقطه فروش کلیدی برای اپل و کسانی بود که درخطوط تولید اپل سرمایه‌گذاری کرده بودند.

استراتژی ارتقا قیمت گذاری محصولات شرکت اپل

اپل برای محصولات خود از قیمت‌گذاری ممتاز استفاده می‌کند. با توجه به نوآوری و تکنولوژی محصولات خود، مشتریان اپل حاضر به پرداخت قیمت بالاتری نسبت به برخی برندهای مشابه دیگر هستند.

اپل معمولاً روی محصولات خود تخفیف ندارد و قیمت آن معمولا استاندارد وثابت است و تا زمانی که مدل جدیدی عرضه نشود کاهش نمی‌یابد. این استراتژی قیمت‌گذاری ممتاز برای مصرف‌کنندگان طبقه متوسط بالا جذاب است و به حفظ وجهه رده بالای اپل کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: استراتژی قیمت گذاری چیست؟

استراتژی ارتقا تبلیغات شرکت اپل

اپل محصولات خود را با استفاده از روش تمرکز بر تفاوت بین محصولات خود و محصولات رقبای خود تبلیغ می‌کند و این تبلیغات را از طریق تبلیغات مجازی و تبلیغات چاپی انجام می‌دهد. تبلیغات مجازی را زمانی اجرا می‌کند که یک محصول برای اولین بار می‌خواهد راه‌اندازی کند و تبلیغات چاپی را در طول عمر محصول اجرا می‌کند.

در تبلیغات عموماً از یک سبک ثابت استفاده می‌کنند که از پس‌زمینه‌های سفید استفاده می‌شود تا مشکی براق محصولاتشان (iPhone، iPad و غیره) به چشم بیاید و لوگو را متضاد طراحی کنند، یا برعکس با پس‌زمینه سیاه و متن سفید با لوگوی سفید. تبلیغات ساده و دقیق هستند و معمولاً روی یک ویژگی کلیدی محصول خود تمرکز می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ارگونومی چیست؟

بخش مهمی از تبلیغ اپل، سخنرانی‌های اصلی و سالانه آنهاست. این رویدادها خود تنها بخشی از تبلیغات کلی اپل نیستند، بلکه بخشی از تصویر و برند آنها شده‌اند. آن‌ها طرفداران را علاقه‌مند و مشتاق به خود نگه می‌دارند و اطلاعاتی در مورد محصولات آینده خود به آنها ارائه می‌دهند.

استراتژی ارتقا توزیع محصولات اپل

اپل دستورالعمل‌های دقیقی در مورد اینکه چه کسی می‌تواند با آن‌ها همکاری کند و محصولاتشان را بفروشد دارد. برای اطمینان از کنترل توزیع، اپل به فروشگاه‌های خاصی اجازه می‌دهد تا محصول اپل را بفروشند. این انحصاری ایجاد می‌کند که ممکن است دسترسی را محدود کند، اما هم‌چنین تصویر ممتاز محصولات آنها را تقویت می‌کند. به دلیل این انحصار، اپل هزینه‌های توزیع کمتری دارد و می‌تواند در زمینه‌های دیگری مانند تحقیق محصول سرمایه‌گذاری کند.

نحوه توزیع محصولات اپل

• فروشگاه‌های اپل
• اپل استور و اپ استور آنلاین
• نمایندگی‌های مجاز مانند شرکت‌های مخابراتی

سخن پایانی

چهار روش استراتژِی ارتقا در مورد اپل، باارزش‌ترین برند برای 6 سال از نظر فوربس را خواندیم. محصولات زیبا که ارزش قیمتشان را دارند، تصویری با کیفیت از خود در مخاطبان ایجاد می‌کنند که در کنار توزیع انحصاری و تبلیغات بررسی و حساب‌شده آن را تقویت می‌کند. اگر شما هم در محصولات و خدمات خود نوآوری وکیفیت بالا داشته باشید قطعا از رقبای خود پیشی خواهید گرفت، اگر شرکت شما می‌تواند این کار را انجام دهد، و شاید بتوانید راه اپل را دنبال کنید.

در این مقاله درباره استراتژی ارتقا شرکت اپل سخن گفتیم. با سپاس از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
مدیریت ریسک چیست؟ 1 دقیقه

مدیریت ریسک چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

مدیریت ریسک چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بحث مدیریت ریسک به‌عنوان یک مقوله مهم در مدیریت بپردازیم. با ما همراه باشید. هم‌چنین بخوانید: هوش تهدید چیست؟ مدیریت ریسک شامل شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و پاسخ به عوامل خطر است که بخشی از چرخه زندگی یک کسب‌وکار است. مدیریت ریسک موثر به معنای تلاش برای کنترل […]

1 دقیقه

تولید به موقع JIT

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تولید به موقع JIT چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد سیستم تولید یا موجودی به موقع یا بهنگام توضیح داده و تاریخچه و کارکردهای آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید. تعریف تولید به موقع سیستم تولید به موقع JIT یا موجودی لحظه‌ای JIT (مخفف شده Just In Time) ، یک استراتژی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان