1

استراتژی قیمت گذاری چیست؟

استراتژی قیمت گذاری چیست؟

استراتژی قیمت گذاری چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره قیمت‌گذاری و استراتژی‌های مربوط به آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: استراتژی برندسازی چیست؟

استراتژی قیمت گذاری چیست؟

یکی از مهم‌ترین اصولی که برای توسعه کسب و کارتان باید به آن مسلط باشید انواع استراتژی قیمت گذاری برای محصولتان است. درآمد شما نقش بسزایی در قدرت شما در بازار و کسب‌وکارتان دارد. پس اگر می‌خواهید کسب‌وکار و درآمدتان را دگرگون کنید این مقاله برای شماست.

در این مقاله به بررسی استراتژی‌های قیمت‌گذاری مختلف و مراحل مختلف برای انتخاب بهترین روش قیمت‌گذاری برای کسب‌وکار، محصولات و برند شما میپردازیم.

تعریف استراتژی قیمت گذاری

این استراتژی به میزان هزینه لازم برای یک محصول یا خدمات اشاره دارد. استراتژی قیمت گذاری فرآیند و روش مورد استفاده برای تعیین قیمت محصولات و خدمات است.

همان‌طور که در این مقاله بررسی خواهیم کرد، استراتژی‌های مختلف قیمت‌گذاری برای محصولات و مدل‌های تجاری مختلف وجود دارد.

استراتژی قیمت گذاری مناسب می‌تواند چندین مورد را برای تجارت شما به ارمغان آورد و سبب شود:

۱. ارزش را به مشتریان منتقل کنید.
۲. مشتریان را جذب کنید.
۳. اعتماد و اطمینان مشتری را جلب کنید.
۴. افزایش فروش
۵. افزایش درآمد
۶. بهبود حاشیه سود

به صورت خلاصه، استراتژی قیمت‌گذاری به تمام روش‌های مختلفی اطلاق می‌شود که کسب‌وکارهای کوچک هنگام تعیین قیمت برای کالاها یا خدمات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. این یک اصطلاح فراگیر است که می‌تواند مواردی مانند:

۱. وضعیت بازار
۲. اقداماتی که رقبا انجام می‌دهند
۳. بخش‌های حساب
۴. حاشیه‌های تجاری
۵. هزینه‌های ورودی
۶. توانایی پرداخت مصرف‌کنندگان
۷. هزینه‌های تولید و توزیع
۸. هزینه‌های متغیر

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تعریف استراتژی

مزایای استراتژی قیمت گذاری

استراتژی‌های قیمت گذاری به دلایل متعددی مفید هستند، اگرچه این دلایل می‌تواند از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. انتخاب قیمت مناسب برای یک محصول به شما این امکان را می‌دهد که حاشیه سود را به حداکثر برسانید، اگر این همان کاری است که می‌خواهید انجام دهید. برخلاف تصور رایج، استراتژی‌های قیمت گذاری همیشه در مورد حاشیه سود نیستند. به عنوان مثال، ممکن است برای حفظ سهم خود در بازار و جلوگیری از تجاوز رقبا به قلمرو شما، هزینه یک کالا یا خدمات را با قیمت پایین تعیین کنید.

در این موارد، ممکن است بخواهید حاشیه سود را قربانی کنید تا روی قیمت‌گذاری رقابتی تمرکز کنید، اما هنگام انجام چنین اقدامی باید مراقب باشید. اگرچه می‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد، اما می‌تواند شرکت شما را نیز فلج کند.

یک قانون سرانگشتی خوب که هنگام قیمت گذاری محصولات باید به خاطر بسپارید این است که مشتری شما محصول شما را اگر خیلی بالا قیمت گذاشته باشید خریداری نمی‌کند، اما اگر قیمت آن را خیلی پایین بگذارید، کسب‌وکار شما نمی‌تواند هزینه‌ها را پوشش دهد.

در ادامه نکته‌های مهمی وجود دارد که باید هنگام انتخاب استراتژی قیمت گذاری مناسب برای کسب‌وکار کوچک خود بدانید.

مؤثرترین استراتژی قیمت گذاری

مهم‌ترین عوامل موثر بر استراتژی قیمت گذاری شما ریشه در داده‌های مالی منحصربه‌فرد و شرایط خارجی کسب‌وکار شما دارد. که این مسئله شامل ۳ مورد اساسی است:

۱. دانستن هزینه‌های تولید محصولات یا ارائه خدمات شما:

به طور مداوم بر این هزینه‌ها نظارت کنید تا بتوانید به سرعت به تغییرات واکنش نشان دهید و سودآوری بلندمدت خود را حفظ کنید.

۲. شناخت بازار و رقابت و مشتریان خود

۳. درک مصرف‌کنندگان از برند شما

در نهایت، اگر کالاهای درجه یک می‌فروشید و می‌خواهید تقاضا را افزایش دهید، اهداف درآمدی بلندمدت خود را در نظر بگیرید، مانند:

۱. آیا تخفیف‌ها با آسیب رساندن به ارزش درک شده محصول شما، ضرر بیشتری به همراه خواهد داشت یا خیر؟

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مدیریت استراتژیک چیست؟

۲. مدت زمانی که می‌توانید استراتژی قیمت گذاری انتخابی خود را قبل از اینکه جریان نقدی بیش از حد طولانی شود حفظ کنید؟

آیا من باید بیشتر یا کمتر از رقبای خود هزینه کنم؟

این بستگی به آنچه می‌فروشید و بازار هدف شما دارد. قبل از تعیین قیمت باید به همه عوامل فکر کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید کسب‌وکار شما به بازار جدیدی گسترش یابد، ممکن است بخواهید برای جذب مشتریان جدید، قیمت‌های پایین‌تری را اعمال کنید.

اگر رقبای شما به طور فزاینده‌ای هزینه بیشتری دریافت می‌کنند، ممکن است بخواهید قیمت‌های خود را افزایش دهید. همه چیز به کاری که رقبای شما انجام می‌دهند و اهدافی که کسب‌وکار شما تلاش می‌کند به دست آورد، برمی‌گردد.

مرور استراتژی قیمت گذاری

شما باید حداقل سالی یک بار استراتژی خود را مرور کنید. با این حال، ممکن است بخواهید در موارد زیر بررسی کنید:

۱. وجود یک رقیب جدید
۲. تغییرات در قوانین یا قوانینی که بر محصول یا خدمات شما تأثیر می‌گذارد.
۳. نیاز به افزایش سریع کاهش فروش

هم‌چنین عاقلانه است که مراقب قیمت گذاری رقبای خود باشید تا از هرگونه تغییر نادیده گرفته شده در بازار جلوگیری کنید.

منحنی قیمت گذاری چیست؟

منحنی قیمت گذاری نموداری است که به شما نشان می‌دهد تعداد افرادی که مایل به پرداخت قیمت مشخصی برای یک خدمات یا محصول هستند، چند نفر است. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه قیمت گذاری محصول خود را تعیین کنید.

ساده‌ترین استراتژی قیمت گذاری

ساده‌ترین مدل قیمت‌گذاری، قیمت‌گذاری به اضافه هزینه است، زیرا فقط باید هزینه را بگیرید و درصد مشخص‌شده‌ای را به آن اضافه کنید.

قیمت گذاری کی استون چیست؟

قیمت‌گذاری کی استون روشی است که کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند و همه کالاها را دو برابر هزینه عمده‌فروشی مشخص می‌کنند. اگر یک کسب‌وکار کاملاً مطمئن نیست که از چه نوع استراتژی قیمت‌گذاری استفاده کند، قیمت‌گذاری کی استون می‌تواند نقطه شروع آسانی باشد که می‌تواند سودآوری ایجاد کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تحلیل قیمت چیست؟

درآمدهای کسب و کار را پیگیری کنید

هنگامی که بهترین استراتژی قیمت گذاری را برای مدل کسب و کار خود تعیین می کنید، حاشیه سود شما می‌تواند افزایش یابد. شما باید مطمئن شوید که از نرم‌افزار حسابداری قابل اعتماد برای پیگیری داده‌های مربوطه استفاده می‌کنید.

آیا می‌توان استراتژی قیمت گذاری را ترکیب کرد؟

برخی از این استراتژی‌های قیمت گذاری می‌توانند هم‌زمان با تکامل محصول شما در طول چرخه عمر خود در بازار وجود داشته باشند. برخی از عناصر باید در کنار هم وجود داشته باشند. شما به یک استراتژی قیمت کلی نیاز دارید (به عنوان مثال، مبتنی بر هزینه یا مبتنی بر ارزش)، باید به طور کلی تعیین کنید که قیمت چقدر بالا یا پایین خواهد بود.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید ابتدا محصول خود را با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر ارزش قیمت گذاری کنید، سپس به استراتژی skimming تغییر دهید و با قیمت گذاری نفوذ نتیجه بگیرید.

استراتژی قیمت گذاری چگونه در استراتژی بازاریابی شما قرار می گیرد؟

قیمت‌گذاری یکی از مهم‌ترین و قابل مشاهده‌ترین جنبه‌های استراتژی بازار شما است.

دولانسکی می‌گوید قیمتی که ارائه می‌دهید باید با نحوه‌ی دیده شدن در بین رقبایتان و مطابقت داشتن با پیام‌های تبلیغاتی، بسته‌بندی‌ها و انواع فروشگاه‌هایی که محصول شما در آن وجود دارد، در یک راستا باشد.

فرض کنید محصول شما یک روغن زیتون درجه یک است. باید قیمتی عالی داشته باشد که منعکس کننده بسته‌بندی تصفیه شده، توزیع در فروشگاه‌های مواد غذایی بهتر و پیام‌های تبلیغاتی سطح بالا باشد.

همه استراتژی‌های قیمت گذاری شمشیرهای دولبه هستند. چیزی که برخی از مشتریان را جذب می‌کند، برخی دیگر را فراری می‌دهد. شما نمی‌توانید برای همه مردم همه چیز باشید. فقط به یاد داشته باشید که می‌خواهید مشتری محصول شما را بخرد، به همین دلیل است که باید از استراتژی مناسب برای بازار هدف خود استفاده کنید.

در این مقاله درباره این که استراتژی قیمت گذاری چیست، صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

بازاریابی رشد چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

بازاریابی رشد چیست؟ در این مقاله در مورد بازاریابی رشد و مبانی و اهداف آن و تفاوت آن با برخی دیگر از شاخه‌های بازاریابی صحبت می‌کنیم. که با ما همراه باشید. طی پنج سال گذشته ، علاقه به بازاریابی رشد در ایالات متحده دو برابر شده است. این روند نه تنها نشان دهنده افزایش علاقه […]

مدیریت ریسک چیست؟ 1 دقیقه

مدیریت ریسک چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

مدیریت ریسک چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بحث مدیریت ریسک به‌عنوان یک مقوله مهم در مدیریت بپردازیم. با ما همراه باشید. هم‌چنین بخوانید: هوش تهدید چیست؟ مدیریت ریسک شامل شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و پاسخ به عوامل خطر است که بخشی از چرخه زندگی یک کسب‌وکار است. مدیریت ریسک موثر به معنای تلاش برای کنترل […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان