1

انواع بانک چیست؟

انواع بانک چیست؟

انواع بانک چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره انواع بانک، بانداری و کارکرد هرکدام مطالبی بیاموزیم، و برخی نمونه‌ها را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بانک چیست؟

انواع بانک و بانکداری چیست؟

اکثر بانک‌ها را می‌توان به عنوان بانکداری خرد، تجاری یا شرکتی یا سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی کرد. بانک‌های بزرگ جهانی اغلب شعبه‌های جداگانه‌ای برای هر یک از این دسته‌ها دارند.

بانک‌های خرد

بانک‌های خرد خدمات خود را به عموم مردم ارائه می‌دهند و معمولا شعبه‌ها و هم‌چنین دفاتر اصلی برای راحتی مشتریان خود دارند.
آن‌ها طیف وسیعی از خدمات مانند حساب‌های جاری و پس‌انداز، خدمات وام و رهن، تأمین مالی خودکار، و وام‌های کوتاه‌مدت مانند حفاظت از اضافه برداشت را ارائه می‌دهند. بسیاری نیز کارت اعتباری ارائه می‌دهند.

آن‌ها هم‌چنین دسترسی به سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، و حساب‌های بازنشستگی فردی (IRA) را ارائه می‌دهند. بانک‌های خرد بزرگ نیز با خدمات تخصصی مانند بانکداری خصوصی و خدمات مدیریت سرمایه، به افراد دارای ارزش خالص بالا پاسخ می‌دهند.

نمونه‌هایی از بانک‌های خرد عبارتند از TD Bank و Citibank.

بانک‌های تجاری یا شرکتی

بانک‌های تجاری یا شرکتی خدمات خود را برای مشتریان تجاری، از صاحبان مشاغل کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ، تنظیم می‌کنند. این بانک‌ها علاوه بر بانکداری تجاری روزمره، اعتبار، مدیریت پول نقد، املاک تجاری، خدمات کارفرمایی و تامین مالی تجارت را نیز ارائه می‌دهند.

بانک‌هایی چون JPMorgan Chase و Bank of America نمونه‌هایی از بانک‌های تجاری هستند، اگرچه هر دو بخش بانکداری خرد بزرگی نیز دارند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تحلیل قیمت چیست؟

بانک‌های سرمایه‌گذاری

بانک‌های سرمایه‌گذاری بر ارائه خدمات پیچیده و تراکنش‌های مالی به مشتریان شرکتی مانند پذیره‌نویسی و کمک به فعالیت‌های ادغام و تملک (M&A) تمرکز می‌کنند. آن‌ها عمدتاً واسطه‌های مالی در این معاملات هستند.

مشتریان آن‌ها شامل شرکت‌های بزرگ، سایر موسسات مالی، صندوق‌های بازنشستگی، دولت‌ها و صندوق‌های تأمینی هستند.

مورگان استنلی و گلدمن ساکس از بزرگترین بانک‌های سرمایه‌گذاری آمریکا هستند.

بانک‌های مرکزی

برخلاف بانک‌های مذکور در بالا، بانک‌های مرکزی مستقیماً با مردم معامله نمی‌کنند. بانک مرکزی یک نهاد مستقل است که توسط دولت مجاز است بر عرضه پول کشور و سیاست‌های مالی و پولی آن نظارت کند.

به‌این‌ترتیب، بانک‌های مرکزی مسئول ثبات پول و سیستم اقتصادی به عنوان یک کل واحد هستند. آن‌ها هم‌چنین در تنظیم سرمایه و ذخیره مورد نیاز بانک‌ها در کشور نقش دارند.

بانک فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی ایالات متحده است. بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان، بانک ژاپن، بانک ملی سوئیس و بانک خلق چین از جمله همتایان آن در سایر کشورها هستند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره انواع بانک و کارکرد آن‌ها مطالبی را آموختیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. اینوستوپدیا – به انگلیسی

مطالب مرتبط
1
سطوح حمایت و مقاومت چیست؟ 1 دقیقه

سطوح حمایت و مقاومت چیست؟

اسمارت کندلز

سطوح حمایت و مقاومت چیست؟ در این نوشتار از سلسله مباحث تحلیل تکنیکال می‌خواهیم به دو مفهوم مهم در این زمینه اشاره کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: انواع سبک تحلیل تکنیکال چیست؟ سطوح حمایت و مقاومت چیست؟ سطوح حمایت و مقاومت دو مورد از مهم‌ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال هستند. آن‌ها برای شناسایی سطوح […]

1 دقیقه

تفاوت بین صندوق و تراست چیست؟

اسمارت کندلز

تفاوت بین صندوق و تراست چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم تفاوت این دو ابزار مالی و سرمایه‌گذاری را بفهمیم. پس با ما همراه باشید. تعاریف تراست و صندوق تراست‌ها و صندوق‌ها ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند که دارایی‌های ارزشمند سرمایه‌گذاران را در خود نگه می‌دارند. از آن‌جایی که این اصطلاحات ارتباط نزدیکی با هم دارند، اغلب اشتباه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان