1

تفاوت بین صندوق و تراست چیست؟

تفاوت بین صندوق و تراست چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم تفاوت این دو ابزار مالی و سرمایه‌گذاری را بفهمیم. پس با ما همراه باشید.

تعاریف تراست و صندوق

تراست‌ها و صندوق‌ها ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند که دارایی‌های ارزشمند سرمایه‌گذاران را در خود نگه می‌دارند. از آن‌جایی که این اصطلاحات ارتباط نزدیکی با هم دارند، اغلب اشتباه گرفته می‌شوند. با این حال، تعدادی تفاوت بین یک تراست و یک صندوق، نحوه نگه‌داری آن‌ها و این‌که چه کسی از بازده سرمایه‌گذاری سود می‌برد، وجود دارد. مقاله زیر توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد یک تراست و یک صندوق ارائه می‌کند و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر را توضیح می‌دهد.

تراست چیست؟

تراست قراردادی است بین دو طرف که در آن دارایی‌های یک طرف به طرف دیگری به نام شرکت تراست منتقل می‌شود که وظیفه او، نگه‌داری دارایی‌ها است و از آن‌ها به نفع شخص ثالث استفاده می‌کند. این قرارداد بیشتر در کشور بریتانیا کاربردی است.

اصطلاحات

از تعدادی اصطلاح خاص برای توضیح طرف‌ها در چنین ترتیبی استفاده می‌شود. به طرفی که دارایی را به شرکت امانی منتقل می‌کند امانت‌گذار و شرکت امانی را امانت‌دار می‌گویند. شخص ثالثی که از این دارایی‌ها سود می برد، ذینفع نامیده می‌شود.

لازم به ذکر است که دارایی تراست متعلق به امانت‌گذار است نه صندوق امانی. با این حال، صندوق امانی متعلق به کسی نیست و به خودی خود یک شخص حقوقی جداگانه است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تحلیل اقتصاد جهانی چیست؟

هم‌چنین در مالکیت دارایی‌ها تفاوت وجود دارد زیرا مالکیت قانونی دارایی‌ها با متولیان است اما مالکیت منافع دارایی با ذینفعان است. بنابراین، دارایی‌های صندوق امانی باید همیشه به نفع ذینفعان حفظ شود.

صندوق چیست؟

یک صندوق پول نقد را از تعداد زیادی سرمایه‌گذار کوچک جمع‌آوری می‌کند و وجوه به‌دست‌آمده را در سرمایه‌گذاری‌های سودآور سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌ها دسترسی سرمایه‌گذاران به تعداد بیشتری از اوراق بهادار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند که ممکن است برای یک سرمایه‌گذار منفرد در دسترس نباشد.

از آن‌جایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور فعال مدیریت می‌شوند، شانس بیشتری وجود دارد که شرکت سرمایه‌گذاری بتواند به اهداف سرمایه‌گذاری خود دست یابد.

سهام توسط صندوق منتشر می‌شود که در آن یک سهم نشان‌دهنده درصد مالکیت اوراق بهادار صندوق است. این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذارانی ایده‌آل هستند که مبالغ زیادی برای سرمایه‌گذاری ندارند و به مجموعه‌ای متنوع از سرمایه‌گذاری‌ها، حداقل هزینه تراکنش و نقدینگی بیشتر نیاز دارند.

تفاوت بین صندوق و تراست چیست؟

تراست‌ها و صندوق‌ها عمدتاً از نظر دلایل ایجاد شده با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. صندوق‌ها معمولاً به گونه‌ای تأسیس می‌شوند که توسط مدیران صندوق و هم‌چنین سرمایه‌گذاران و یا سهام‌داران سود حاصل شود.

تراست‌ها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند، اما رایج‌ترین دلیل این است که می‌توان دارایی‌ها را به نام ذینفع نگه داشت، که ذینفع می‌تواند دارایی‌ها را پس از تنظیم شرایط در سند تراست مطالبه کند.

یک صندوق متعلق به مدیران آن است و شبیه به مالکیت سهام یک شرکت است، در حالی که یک تراست متعلق به هیچ طرفی (حتی ذینفع) نیست و به عنوان یک شخص حقوقی جداگانه تلقی می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع بانک چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع صندوق مالی چیست؟

جمع‌بندی و خلاصه

تراست قراردادی است بین دو طرف که در آن دارایی‌های یک طرف به طرف دیگری منتقل می‌شود که شرکت تراست نامیده می‌شود. سپس دارایی را نگه می‌دارد و از آن‌ها به نفع شخص ثالث استفاده می‌کند.

یک صندوق پول نقد را از تعداد زیادی سرمایه‌گذار کوچک جمع‌آوری می‌کند و وجوه به‌دست‌آمده را در سرمایه‌گذاری‌های سودآور سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق‌ها عموماً به گونه‌ای تأسیس می‌شوند که توسط مدیران صندوق و همچنین سرمایه‌گذاران و یا سهامداران سود حاصل شود.

تراست‌ها به دلایل متعددی ایجاد می‌شوند، اما رایج‌ترین دلیل این است که می‌توان دارایی‌ها را به نام ذینفع نگهداری کرد، که پس از تعیین شرایط در سند، می‌تواند از مزایای تراست بهره‌مند شود.

در این نوشتار دانستیم که تفاوت بین صندوق و تراست چیست. با سپاس از این‌که همراهمان بودید.

اسمارت کندلز

گروه تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری اسمارت‌کندلز آموزش بورس ، تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی ، مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی

مطالب مرتبط
1
بلاک چین چیست؟ 1 دقیقه

بلاک چین چیست؟

golearnwork

بلاک‌چین چیست؟ در این نوشتار قصد داریم به‌صورت اجمالی درباره بلاک‌چین توضیحاتی را ارائه دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. بلاک‌چین مجموعه‌ای از اطلاعات است که به شکلی بسیار پیچیده در یک سیستم گردآوری شده است. به‌گونه‌ای که تغییر و هک آن، بسیار دشوار یا تقریباً غیرممکن است. بلاک چین یک رکورد دیجیتالی […]

تحلیل روند چیست؟ 1 دقیقه

تحلیل روند چیست؟

اسمارت کندلز

تحلیل روند چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره تحلیل روند یکی از مهمترین موضوعات تحلیل بازار است صحبت کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: تحلیل بازار سرمایه چیست؟ تحلیل روند چیست؟ تحلیل روند یک ابزار قدرتمند است که به کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا الگوها و روندهای موجود در بازار را شناسایی کنند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان