1

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم کلاهبرداری در ارز دیجیتال، بلاک‌چین و پروژه‌های دی‌فای را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

فناوری بلاک‌چین و امور مالی غیر متمرکز (DeFi) چشم‌انداز مالی جهان را به‌شدت متحول کرده و شفافیت، امنیت و کارایی معاملات و تبادلات مالی را افزایش داده است. با این حال، مانند هر فناوری در حال ظهور، کلاهبرداران به سرعت از آسیب‌پذیری‌ها و باگ‌های آن سوء استفاده می‌کنند. در کشور ما نیز این فعالیت‌های غیرقانونی شدت گرفته است که جای تأمل دارد.

هدف این مقاله بررسی روش‌های مختلف و رایج تقلب در پروژه‌های Blockchain و DeFi است و تأثیر آن‌ها بر کاربران و اقداماتی را که می‌توان برای کاهش این خطرات انجام داد، بررسی خواهد کرد.

برای شناخت راه‌های مرسوم کسب ارز دیجیتال، این مقاله را خوانده و با مقاله فعلی مقایسه فرمایید.

روش‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال از طریق هک

روش‌های مختلفی برای کلاهبرداری ارز دیجیتال از طریق هک وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

بدافزار

هکرها از بدافزارهایی هم‌چون انواع تروجان‌ها، مالورها و …، برای دسترسی غیرمجاز به دستگاه‌های کاربران و سرقت کیف پول ارزهای دیجیتال یا کلیدهای خصوصی آن‌ها استفاده می‌کنند.

هک صرافی

مجرمان سایبری صرافی‌های ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌دهند و با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌ها (Vulnerabilities) در سیستم‌هایشان یا از طریق حملات مهندسی اجتماعی به کارکنان، سرمایه‌های کاربران را به سرقت می‌برند.

تعویض سیم‌کارت (حربه مهندسی اجتماعی)

هکرها اپراتورهای شبکه تلفن همراه را متقاعد می‌کنند تا شماره تلفن قربانی را به یک سیم‌کارت جدید تحت کنترل خود منتقل کنند. در این روش هکرها اپراتورها را وادار می‌کنند تا احراز هویت دو مرحله‌ای را دور بزنند و پس از آن، به حساب‌های ولت قربانیان و موجودی آن دسترسی پیدا کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟

کریپتوجکینگ

در این روش، هکرها کامپیوترها یا وب‌سایت‌های قربانیان را با بدافزار آلوده می‌کنند تا به طور مخفیانه ارزهای دیجیتال را با استفاده از منابع سخت‌افزاری قربانیان و قدرت محاسباتی آن بدون اطلاع یا رضایت آن‌ها استخراج کند. در هر حال، به جز منابع سخت‌افزاری و قدرت محاسباتی آن، انرژی فعالیت و هزینه قبوض مصرف آن نیز از قربانی دزدیده می‌شود.

حملات فیشینگ

حملات فیشینگ روش رایجی است که توسط کلاهبرداران برای فریب کاربران جهت فاش کردن کلیدهای خصوصی یا اعتبار ورود به سیستم استفاده می‌شود. آن‌ها اغلب وب‌سایت‌های جعلی ایجاد می‌کنند یا ایمیل‌های جعلی ارسال می‌کنند و با تقلید از پلتفرم‌های قانونی، از کاربران می‌خواهند تا اطلاعات حساس را ارائه دهند. پس از به دست آوردن، از این اطلاعات برای دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری و سرقت دارایی ایشان استفاده می‌کنند.

دستکاری قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند، قراردادهای خوداجرای زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) هستند که در صورت فعال شدن زمینه‌های خاصشان، به صورت خودکار اقدامات از پیش تعریف‌شده را اجرا می‌کنند. با این حال، آسیب‌پذیری‌ها در قراردادهای هوشمند می‌توانند توسط هکرها برای دستکاری تراکنش‌ها یا تخلیه وجوه از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) مورد سوء استفاده قرار گیرند. این اکسپلویت‌ها شامل حملات ورود مجدد است، که در آن قراردادهای مخرب به طور مکرر عملکردهای آسیب‌پذیر را قبل از اتمام اجرای قبلی فراخوانی می‌کنند.

روش‌های کلاهبرداری مستقیم در ارز دیجیتال

روش‌های کلاهبرداری مستقیم در ارز دیجیتال (بدون استفاده از هک) عبارتند از:

پامپ و دامپ

طرح‌های پامپ و دامپ شامل افزایش مصنوعی قیمت یک ارز دیجیتال از طریق اطلاعات نادرست یا فعالیت خرید هماهنگ است. کلاهبرداران یک توکن خاص را به عنوان دارای پتانسیل رشد قابل توجه تبلیغ می‌کنند و سرمایه‌گذاران را فریب می‌دهند تا با قیمت پایین خرید کنند. زمانی که قیمت به دلیل افزایش تقاضا به اوج می‌رسد، کلاهبرداران دارایی‌های خود را با سود می‌فروشند که باعث کاهش شدید قیمت می‌شود و سرمایه‌گذاران ناآگاه متحمل ضرر می‌شوند.

کشیدن فرش

کشیدن فرش یا Rug Pull یکی از انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال است. زمانی اتفاق می‌افتد که توسعه‌دهندگان پروژه‌های DeFi به‌طور ناگهانی پلتفرم‌های خود را پس از جذب سرمایه‌گذاری کلان از سوی کاربران، رها می‌کنند. این توسعه‌دهندگان اغلب در زمان بازدهی بالقوه پروژه خود تبلیغات ایجاد می‌کنند، اما مخفیانه یک استراتژی خروج را با تخلیه استخرهای نقدینگی یا فروش توکن‌ها قبل از ناپدید شدن کامل طرح، برنامه‌ریزی می‌کنند. این امر سرمایه‌گذاران را با توکن‌های بی‌ارزش باقی می‌گذارند به‌گونه‌ای که هیچ راه مشخصی برای بازیابی دارایی مالباختگان وجود نداشته باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  روش های مختلف کسب ارزهای دیجیتال

عرضه اولیه‌های جعلی و فروش توکن

عرضه اولیه کوین (ICO) و فروش توکن روش‌های جمع‌آوری سرمایه هستند که توسط پروژه‌های بلاک‌چین برای تأمین سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، بازیگران متقلب از فقدان مقررات برای ایجاد ICOهای جعلی یا فروش توکن سوء استفاده می‌کنند. آن‌ها سرمایه‌گذاران را با وعده‌های بازده بالا جذب می‌کنند، اما پس از جمع‌آوری سرمایه ناپدید می‌شوند و سرمایه‌گذاران را با توکن‌های بی‌ارزش یا در اصطلاح انگلیسی Shit Coins رها می‌کنند.

طرح‌های کلاهبرداری اسکم و پانزی

طرح‌های کلاهبرداری و پانزی در فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) به طرح‌های کلاهبرداری اشاره می‌کنند که هدف آن‌ها فریب کاربران و سرمایه‌گذاران برای منافع شخصی کلاهبرداران است. در این‌جا به توضیح مختصری در مورد هر یک می‌پردازیم:

1. پروژه‌های اسکم (Scam): این‌ها پروژه‌های تقلبی و فیک در DeFi هستند که با هدف کلاهبرداری از کاربران ایجاد می‌شوند. در این پروژه‌ها، صاحبان پروژه اغلب وعده بازدهی بالا، ویژگی‌های نوآورانه یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری منحصربه‌فرد می‌دهند، اما در واقعیت چنین نیست و چیزی ارائه نمی‌دهند. پروژه‌های اسکم می‌توانند از انواع تاکتیک‌ها مانند تیم‌سازی جعلی، بازاریابی‌های غیر واقعی و گمراه کننده (برای مثال طرح‌های هرمی یا باینری) و یا ادعاهای نادرست در مورد مشارکت برای جذب سرمایه‌گذاران بی‌خبر استفاده کنند. هنگامی که آن‌ها مقدار زیادی سرمایه را جمع‌آوری می‌کنند، پروژه را ناپدید یا متوقف کرده و سرمایه‌گذاران را با ضرر مواجه می‌کنند.

2. طرح‌های پانزی: طرح‌های پانزی طرح‌های سرمایه‌گذاری متقلبانه هستند که در آن سود سرمایه‌گذاران اولیه با وجوه سرمایه‌گذاران جدید به جای سود واقعی حاصل از این طرح پرداخت می‌شوند. در DeFi، طرح‌های Ponzi می‌توانند به شکل پروتکل‌های فارمینگ با سود بالا یا پلتفرم‌های وام‌دهی باشند که نرخ بهره بسیار بالا یا بازده بالای سرمایه‌گذاری را نوید می‌دهند. این برنامه‌ها بر جذب مستمر سرمایه‌گذاران جدید برای حفظ پرداخت‌ها به سرمایه‌گذاران فعلی متکی هستند. در نهایت، زمانی که جذب سرمایه‌گذاران جدید کند شده یا به طور کلی متوقف می‌شود، سیستم فرو می‌پاشد و زیان‌های مالی قابل توجهی برای آخرین دسته از سرمایه‌گذاران (که در پایین‌ترین طبقه هرم قرار گرفته‌اند) ایجاد می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت بین ارز دیجیتال و دیفای چیست؟

اقدامات پیشگیرانه

در این بخش و در ادامه این مبحث که انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست، درباره روش‌های پیشگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی سخن خواهیم گفت.

آموزش کاربران

آموزش کاربران در مورد روش‌های رایج کلاهبرداری و ارائه بهترین شیوه‌ها برای ایمن‌سازی دارایی‌های دیجیتالی آن‌ها است. آگاهی از حملات فیشینگ، حسابرسی قراردادهای هوشمند، و انجام بررسی‌های لازم قبل از سرمایه‌گذاری می‌تواند به کاربران کمک کند تا خطرات احتمالی را شناسایی کرده و از خود محافظت کنند.

ممیزی‌های امنیتی

انجام ممیزی‌های امنیتی منظم قراردادهای هوشمند و DAppها می‌تواند به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها قبل از سوء استفاده توسط هکرها کمک کند. استخدام شرکت‌های حسابرسی معتبر یا استفاده از ممیزی‌های جامعه منبع باز می‌تواند امنیت پروژه‌های بلاک‌چین را بهبود بخشد.

چارچوب‌های نظارتی و تنظیم‌گری

پیاده‌سازی چارچوب‌های نظارتی ویژه پروژه‌های بلاک‌چین و دی‌فای می‌تواند با مسئول نگه‌داشتن افراد در قبال اقداماتشان، از فعالیت‌های تقلبی جلوگیری کند. مقررات می‌توانند استانداردهایی را برای افشای پروژه، حمایت از سرمایه‌گذاران و مجازات‌های رفتار متقلبانه تعیین کنند.

هوشیاری جامعه

ایجاد یک جامعه قوی که فعالانه فعالیت‌های مشکوک را گزارش می‌دهد و اطلاعات مربوط به کلاهبرداری‌های احتمالی را به اشتراک می‌گذارد، کلیدی برای جلوگیری از کلاهبرداری در اکوسیستم بلاک‌چین است. پلتفرم‌ها باید کاربران را تشویق کنند که پروژه‌ها یا فعالیت‌های مشکوک را سریعا گزارش دهند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره این که انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست صحبت کردیم. بسیار مهم است که کاربران و سرمایه‌گذاران در فضای DeFi قبل از شرکت در هر پروژه‌ای احتیاط کرده و تحقیقات کاملی را انجام دهند تا قربانی کلاهبرداری یا طرح‌های پانزی نشوند. بسیار سپاسگزاریم که این مقاله را مطالعه کردید.

منابع

۱. سایت مجله تایم – به انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟

رامتین علیا

مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مباحث و معیارهای مهم در خرید ان‌اف‌تی که utility نامیده می‌شود بپردازیم. در مورد NFTها، این مقاله را هم حتما بخوانید. مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟ یوتیلیتی (utility) در لغت به معنای کاربردپذیری یا سودمندی است. ولی خیلی ساده […]

1 دقیقه

مفهوم رریتی در ان اف تی چیست؟

رامتین علیا

مفهوم رریتی در ان اف تی چیست؟ در این مقاله قصد داریم مبحث rarity را که مفهومی مهم در ارزش NFTها می‌باشد بررسی کنیم. با ما همراه باشید. برای آشنایی بیشتر، این مقاله را درباره NFT بخوانید. رریتی (rarity) چیست؟ رریتی در لغت به معنای کمیاب بودن است.رریتی بالاتر در مبحث ان‌اف‌تی‌ها ، به هر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان