1

روانشناسی بازار چیست؟

روانشناسی بازار چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره روانشناسی بازار و تأثیر متقابل روان معامله‌گران و بازار بپردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تحلیل بازار سرمایه چیست؟

روانشناسی بازار چیست؟

روانشناسی بازار به احساسات و رفتارهای سرمایه‌گذاران اشاره دارد که بر بازار سهام تأثیر می‌گذارد. این یک جنبه حیاتی از بازارهای مالی است زیرا می‌تواند بر جهت قیمت سهام و روندهای عمومی بازار تأثیر بگذارد. درک روانشناسی بازار برای سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری آگاهانه و مدیریت موثر پرتفوی خود ضروری است.

ترس و طمع

یکی از محرک‌های اصلی روانشناسی بازار، ترس و طمع است. ترس می‌تواند باعث جنون فروش شود، قیمت سهام یا اوراق بهادار را به‌شدت پایین بیاورد، در حالی که حرص و طمع می‌تواند منجر به نشاط و پویایی غیرمنطقی و پیرو آن، افزایش بیش از حد در ارزش سهام شود. این احساسات که معمولا هم با پوشش رسانه‌ای تقویت می‌شود، می‌تواند ذهنیت گله‌ای رفتار کردن را در بین سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

احساسات سرمایه‌گذاران

عامل دیگری که بر روانشناسی بازار تأثیر می‌گذارد، احساسات سرمایه‌گذاران است. به روحیه یا نگرش کلی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار یا سهام خاص اشاره دارد. احساسات مثبت می‌تواند منجر به افزایش فعالیت خرید شود، در حالی که احساسات منفی می‌تواند منجر به فشار فروش شود.

بیشتر بخوانید: کنترل احساسات در شرایط بد

رفتار سرمایه‌گذاران حقوقی

رفتار سرمایه‌گذاران حقوقی و شرکتی نیز نقش مهمی در روانشناسی بازار ایفا می‌کند. این سرمایه‌گذاران بزرگ مانند انواع شرکت‌ها، ارگان‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های بازنشستگی به دلیل وسعت و نفوذی که دارند تاثیر قابل توجهی بر بازار دارند. فعالیت خرید یا فروش آن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده اعتماد یا نگرانی در بازار باشد که می‌تواند بر رفتار سایر سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی خرد تأثیر بگذارد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع نمودارهای معاملاتی چیست؟

روانشناسی بازار و تحلیل تکنیکال

روانشناسی بازار هم‌چنین شامل تحلیل تکنیکال است که تجزیه‌وتحلیل حرکات و الگوهای قیمت گذشته برای پیش‌بینی روندهای آینده است. تحلیلگران فنی بر این باورند که قیمت سهام در الگوهای قابل پیش‌بینی بر اساس رفتار انسانی مانند سطوح حمایت و مقاومت حرکت می‌کند. این سطوح حمایت و مقاومت، به سادگی بازتاب‌دهنده رفتار روانشناختی سرمایه‌گذاران هستند.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال چیست؟

رویدادهای خبری و روانشناسی بازار

در نهایت، رویدادهای خبری و انتشار داده‌های اقتصادی نیز می‌توانند بر روانشناسی بازار تأثیر بگذارند. اخبار مثبت در مورد یک شرکت یا صنعت می‌تواند منجر به افزایش فعالیت خرید شود، در حالی که اخبار منفی می‌تواند منجر به فشار فروش شود.

جمع‌بندی

درک روانشناسی بازار برای سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود ضروری است. احساساتی مانند ترس و طمع، احساسات سرمایه‌گذار، رفتار سرمایه‌گذار حقوقی، تحلیل تکنیکال و رویدادهای خبری همگی در شکل دادن به جهت‌گیری بازارهای مالی نقش دارند. سرمایه‌گذاران با آگاهی از این عوامل و مدیریت موثر احساسات خود، می‌توانند با اطمینان در بازارهای پرنوسان حرکت کنند.

در این بخش، درباره این که روانشناسی بازار چیست و تأثیرات متقابل روانشناسی معامله‌گران و بازار صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

اسمارت کندلز

گروه تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری اسمارت‌کندلز آموزش بورس ، تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی ، مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

سرمایه گذاری رشد چیست؟

اسمارت کندلز

سرمایه گذاری رشد چیست؟ در این مقاله اگر با ما همراه باشید، درباره یکی از روش‌هاس تحلیل بنیادی با شما صحبت خواهیم کرد. بیشتر بخوانید: انواع سبک تحلیل بنیادی چیست؟ سرمایه گذاری رشد چیست؟ سرمایه گذاری رشد، نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری است که بر سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی متمرکز شده که پتانسیل رشد قابل توجهی در آینده دارند. […]

پیش بینی قیمت کالا چیست؟ 1 دقیقه

پیش بینی قیمت کالا چیست؟

اسمارت کندلز

پیش بینی قیمت کالا چیست؟ در این قسمت می‌خواهیم درباره مبحث پیش بینی قیمت کالا صحبت کنیم. با ما همراه باشید. پیش بینی قیمت کالا چیست؟ پیش بینی قیمت کالا یکی از جنبه‌های مهم اقتصاد جهانی است. این تحلیل شامل پیش‌بینی قیمت‌های آتی کالاهایی مانند نفت، طلا، گندم و سایر کالاهایی است که در بازار […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان