1

مدیر بسته چیست؟ در این مقاله بر آنیم تا در مورد سامانه‌های مدیر بسته به ویژه در توزیع‌های لینوکس صحبت کنیم.

مدیر بسته ، که به سامانه مدیریت بسته یا PMS) Package Management System) نیز معروف است ، برنامه‌ای است که برای نصب ، حذف نصب و مدیریت بسته‌های نرم افزاری استفاده می‌شود.

یک مدیر بسته فرآیند کار نرم‌افزارهای نصب شده بر روی رایانه شما را پیگیری می‌کند و به شما امکان می‌دهد به راحتی نرم‌افزار جدید را نصب کرده ، نرم‌افزار را به نسخه‌های جدیدتر ارتقا دهید یا نرم‌افزاری را که قبلاً نصب کرده‌اید حذف کنید. همانطور که از نامش پیداست ، مدیران بسته‌ها با بسته‌ها سروکار دارند: مجموعه‌ای از فایل‌ها که در کنار هم گروه‌بندی شده‌اند تا به صورت گروهی برای کاربردی خاص نصب و در صورت عدم استفاده حذف شوند.

محیط و سیستم عامل

بسته های نرم‌افزاری و برنامه‌های مدیر بسته اغلب در ارتباط با محیط‌های یونیکس و شبه یونیکس مانند لینوکس مطرح می‌شوند. هر توزیع لینوکس می‌تواند شامل هزاران بسته نرم‌افزاری باشد. یک مدیر بسته باید بتواند به صورت خودکار عمل کند.

هر Package Manager معمولاً شامل پایگاه‌های داده‌ای است که حاوی نسخه بسته نرم‌افزاری و وابستگی‌های آن است. این اطلاعات از تداخل بسته‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کند و تمام پیش‌نیازهای نصب بسته نرم‌افزاری را فراهم می‌کند.

محتویات بسته

بسته‌ها شامل نرم‌افزار ، برنامه‌ها و داده‌ها هستند. بسته‌ها همچنین حاوی فایل‌های فراداده حاوی اطلاعاتی مانند نام نرم‌افزار ، شرح وظایف نرم‌افزار ، شماره نسخه ، سازنده ، کنترل و لیست وابستگی‌های نرم‌افزاری هستند. فایل‌های فراداده همراه با نصب در پایگاه داده محلی سیستم ذخیره می‌شوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  الگوریتم های دسته بندی داده کاوی چیست؟

وظایف مدیر بسته

سامانه مدیریت بسته‌ها مسئولیت مدیریت زمان و هزینه‌ها را بر عهده دارد به گونه ای که از طریق مدیریت از راه دور و استفاده از فناوری تحویل بسته ، نیاز به نصب و ارتقاء سطح دستی برطرف می‌شود. این روش در درجه اول برای شرکت‌های بزرگ که از سیستم عامل‌هایی مانند لینوکس یا سایر سیستم عامل‌های مشابه یونیکس که حاوی صدها یا هزاران بسته نرم افزاری هستند استفاده می‌کند. در سال های اخیر ، سامانه مدیریت بسته به بخشی ضروری از هر سیستم تبدیل شده است.

نمونه‌هایی از بسته

نمونه‌هایی از برنامه‌های مدیر بسته شامل Red Hat Package Manager (RPM) ، Yellowdog Updater ، Modified (YUM) و Advanced Packaging Tool (APT) است.

اغلب یک بسته فقط به یک برنامه خاص اختصاص یافته است. به عنوان مثال ، سرویس گیرنده پیام های فوری gaim در بسته Debian به همین نام موجود است. به عبارت دیگر ، برنامه‌ها از چندین بسته به هم مرتبط تشکیل شده‌اند. به عنوان مثال ، ویرایشگر تصویر gimp نه تنها از بسته gimp بلکه از بسته gimp-data نیز تشکیل شده است. علاوه بر این ، چندین افزونه اختیاری (حاوی داده های باطنی ، اسناد و غیره) نیز موجود است. همچنین ممکن است چندین برنامه کوچک و مرتبط به هم در یک بسته واحد وجود داشته باشد: به عنوان مثال ، بسته fileutils شامل چندین دستور رایج یونیکس ، مانند ls ، cp و غیره است. در ادامه این مطلب آموزشی که مدیر بسته چیست به توضیح ارتباط بسته‌ها می‌پردازیم.

ارتباط بسته‌ها

برخی از بسته ها برای کار به بسته‌های دیگر وابسته‌اند. در دبیان ، بسته‌ها ممکن است به بسته های دیگری وابسته باشند ، در راهنمای خود نصب بسته دیگری را توصیه کنند و یا پیشنهاد دهند ، هم‌چنین ممکن است این بسته‌ها خراب شوند یا با سایر بسته‌ها در ناهماهنگی باشند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سیستم عامل لینوکس چیست؟

وابسته بودن

اگر یک بسته A به بسته B دیگری وابسته باشد ، B برای عملکرد صحیح A مورد نیاز است. به عنوان مثال ، بسته gimp به بسته داده gimp بستگی دارد تا اطمینان حاصل شود که ویرایشگر گرافیکی GIMP می تواند به پرونده های داده مهم خود دسترسی داشته باشد.

توصیه کردن

اگر یک بسته A بسته B دیگری را توصیه کند ، B عملکردهای مهم دیگری را برای A ارائه می‌دهد که در بیشتر شرایط مطلوب و مورد نیاز است. به عنوان مثال ، بسته مرورگر mozilla بسته mozilla-psm را توصیه می‌کند ، که از انتقال امن داده‌ها به مرورگر وب Mozilla پشتیبانی می‌کند. اگرچه mozilla-psm برای کار Mozilla به شدت مورد نیاز نیست ، اما اکثر کاربران از Mozilla می‌خواهند از انتقال ایمن اطلاعات محرمانه (مانند شماره کارت اعتباری) پشتیبانی کند.

پیشنهاد دادن

اگر بسته A بسته B دیگری را پیشنهاد بدهد ، بسته B عملکردی را ارائه می‌دهد که ممکن است A را بهبود بخشد ، اما هرچند در بیشتر موارد مورد نیاز نیست. به عنوان مثال ، بسته kMail بسته gnupg را پیشنهاد می‌دهد که حاوی نرم افزارهای رمزگذاری است که می‌تواند توسط KMail استفاده شود و سبب بهبود امنیت استفاده از KMail گردد.

تضاد داشتن

اگر یک بسته A با بسته B دیگر در تضاد باشد ، این دو بسته نمی‌توانند همزمان نصب شوند. به عنوان مثال ، fb-music-hi با fb-music-low در تضاد است زیرا آنها مجموعه موسیقی‌هایی برای بازی Frozen Bubble ارائه می‌دهند که جایگزین هم می‌شوند.

وظیفه مدیر بسته ارائه یک رابط کاربری است که به کاربر کمک می کند مجموعه بسته‌های نصب شده روی سیستم خود را مدیریت کند. aptitude با تکیه بر سیستم مدیریت بسته apt چنین واسطی را فراهم می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ترموکس چیست؟

در این مقاله در مورد اینکه مدیر بسته چیست مطالبی ذکر شد.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

بوت در کامپیوتر چیست؟

golearnwork

بوت در کامپیوتر چیست؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم تا مفهوم بوت شدن سیستم ، مراحل ، انواع و برخی ملاحظات آن را توضیح دهیم. بوت فرآیند راه‌اندازی مجدد کامپیوتر یا سیستم عامل آن است. با روشن کردن رایانه آغاز می‌شود و زمانی پایان می‌یابد که سیستم عامل در حافظه اصلی بارگذاری شود و […]

1 دقیقه

Nmap چیست؟

golearnwork

Nmap چیست؟ چه ابزاری است و چه کاربردی دارد؟ کاربرد آن در کالی لینوکس چگونه است؟ در این بخش با ما همراه باشید. ابزار Nmap چیست؟ برنامه Network Mapper ، که به اختصار به عنوان Nmap شناخته می‌شود ، یک ابزار رایگان و منبع باز است که برای جستجوی آسیب‌پذیری‌ها در شبکه و تجزیه و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان