1

نقشه استراتژی چیست؟ در این نوشتار برآنیم تا درباره نقشه استراتژی و اجزا و کارکردهای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعریف استراتژی

نقشه استراتژی چیست؟

نقشه استراتژی یک نمایش بصری از اهداف استراتژیک یک سازمان و روابط بین آن‌هاست. یک ابزار است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا استراتژی خود را به طور واضح و مختصر به اشتراک بگذارند، منابع و فعالیت‌های خود را برای دستیابی به اهداف خود هماهنگ کنند و پیشرفت به سمت آن اهداف را دنبال کنند.

چشم‌اندازهای نقشه استراتژی

نقشه استراتژی معمولاً از چهار چشم‌انداز تشکیل شده است: مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد. هر چشم‌انداز، جنبه متفاوتی از استراتژی سازمان را نشان می‌دهد.

چشم‌انداز مالی

چشم انداز مالی بر نتایج مالی که سازمان مایل است به آن دست یابد تمرکز می‌کند. این جنبه، شامل رشد درآمد، سودآوری، بازگشت سرمایه و جریان نقدی است.

چشم‌انداز مشتری

چشم‌انداز مشتری بر نیازها و انتظارات مشتریان سازمان تمرکز دارد، که شامل رضایت مشتری، وفاداری، حفظ و کسب است.

چشم‌انداز فرآیند داخلی

چشم‌انداز فرآیند داخلی بر فرآیندهایی تمرکز دارد که برای ایجاد ارزش برای مشتریان ضروری هستند. این امور شامل کارایی عملیاتی، مدیریت کیفیت، نوآوری و مدیریت ریسک است.

چشم‌انداز یادگیری و رشد

چشم‌انداز یادگیری و رشد بر قابلیت‌های مورد نیاز سازمان برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود متمرکز است. شامل توسعه مهارت‌های کارکنان، توسعه زیرساخت‌های فناوری، توسعه فرهنگ و توسعه رهبری است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) چیست؟

روابط چشم‌اندازها در نقشه استراتژی

هر چشم‌انداز با روابط علت و معلولی مرتبط است که نشان می‌دهد چگونه دستیابی به اهداف در یک منظر به دستیابی به اهداف در دیدگاه دیگر کمک می‌کند. به عنوان مثال، بهبود کارایی عملیاتی از منظر فرآیندهای داخلی می‌تواند منجر به افزایش رضایت مشتری از دیدگاه مشتری شود.

کارایی نقشه استراتژی چیست؟

نقشه‌های استراتژی برای سازمان‌ها مفید هستند، زیرا تصویر واضحی از چگونگی ارتباط بین جنبه‌های مختلف استراتژی آن‌ها ارائه می‌دهند. آن‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا منابع خود را بر روی فعالیت‌هایی متمرکز کنند که بیشترین تأثیر را در دستیابی به اهداف استراتژیک آن‌ها خواهد داشت. آن‌ها هم‌چنین به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا با ارائه چارچوبی برای اندازه‌گیری عملکرد، پیشرفت به سمت این اهداف را پیگیری کنند. این‌ها همان ابزارهای تحلیل استراتژیک هستند.

کاربرد نقشه استراتژی

نقشه‌های استراتژی در انواع اموری که به چهار چشم‌انداز ذکر شده مرتبط است، قابل پیاده‌سازی است. مانند کارآفرینی، استارتاپ و … .

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در نتیجه، نقشه استراتژی یک ابزار ضروری برای هر سازمانی است که به دنبال برقراری ارتباط موثر استراتژی خود و همسو کردن منابع خود برای دستیابی به اهداف است. با ارائه تصویری واضح از چگونگی ارتباط بین جنبه های مختلف استراتژی یک سازمان، به سازمان ها کمک می کند تا تلاش های خود را در جایی متمرکز کنند که بیشترین تأثیر را خواهند داشت.

در این مقاله در این باره که نقشه استراتژی چیست صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. balancedscorecard.org – به انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟ 1 دقیقه

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟

golearnwork

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم ضمن تعریف مفهوم آن‌ها تفاوت این دو گزینه را توضیح دهیم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید: امروز کدام مسیر برگشت سریع‌ترین خواهد بود؟ با وجود برنامه‌های نوآورانه‌ای مانند Waze، و تجربیاتی که از آن کسب کرده‌ایم، می‌دانیم که کوتاه‌ترین مسیر از […]

1 دقیقه

دریاچه داده چیست؟

سهراب محمدی

دریاچه داده چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره دریاچه داده صحبت کرده و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید بیشتر بخوانید: پایگاه داده چیست؟ ، انبار داده چیست؟ دریاچه داده یا Data Lakes، یک مخزن ذخیره‌سازی است که مقادیر زیادی از داده‌های خام را در قالب اصلی خود نگهداری می‌کند تا […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان