1

گامهای ماه چیست؟ در این مقاله قصد داریم به گامهای ماه به عنوان یک پدیده جذاب نجومی بپردازیم، که به درک ما از تغییر چهره ماه کمک می‌کند. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: دانش نجوم یا ستاره شناسی چیست؟

گامهای ماه چیست؟

ماه یکی از جذاب‌ترین اجرام آسمانی در منظومه شمسی است. هزاران سال است که منبع الهام شاعران و هنرمندان و موجب شگفتی دانشمندان بوده است. یکی از جالب‌ترین جنبه‌های ماه، تغییر ظاهر آن است که ما آن را گامهای ماه، اهله ماه و یا فازهای قمری می‌نامیم.

فازهای ماه به اشکال و موقعیت‌های مختلف ماه در حین گردش به دور زمین دلالت دارد. در این مقاله، ما علل گامهای ماه، طبقه‌بندی آن‌ها و معنای آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

چه چیزی باعث شکل‌گیری گامهای ماه می‌شود؟

ماه نور خود را تولید نمی‌کند. پس نورش از خودش نيست. در عوض، نور خورشید را که بر روی سطحش تابیده می‌شود، بازتاب می‌دهد.

همان‌طور که ماه به دور زمین می‌چرخد، قسمت‌های مختلف آن در زمان‌های مختلف توسط نور خورشید روشن می‌شود. این همان چیزی است که باعث ایجاد فازهای ماه می‌شود.

مقارنه و مقابله ماه با خورشید

موقعیت ماه نسبت به زمین و خورشید مشخص می‌کند که کدام قسمت آن با نور خورشید روشن شود و کدام قسمت در سایه بماند. هنگامی که ماه بین زمین و خورشید قرار دارد، به دلیل این که سمت تاریک آن رو به ما است، اصلا نمی‌توانیم آن را ببینیم. به این می‌گویند ماه نو، و گفته می‌شود ماه در وضعیت مقارنه با خورشید است‌. با دور شدن ماه از این موقعیت، بیشتر و بیشتر سمت نورانی آن برای ما قابل رویت می‌شود. تا زمانی که یک دایره یا ماه کامل یا بدر را ببینیم. در این وضعیت، زمین ، خورشید و ماه در یک صفحه مستقیم قرار می‌گیرند که این وضعیت، مقابله ماه و خورشید نامیده می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کاربردهای دانش ستاره شناسی چیست؟

گامهای ماه چگونه طبقه‌بندی می‌شوند؟

هشت مرحله اصلی ماه عبارتند از: ماه نو، هلال افزاینده، تربیع اول، کوژماه افزاینده، ماه کامل یا بدر، کوژماه کاهنده، تربیع دوم و هلال کاهنده.

۱. به فازهای ماه نو، ماه بدر، و تربیع‌های اول و دوم، فازهای اولیه می‌گوییم.

۲. به فازهای هلالی و کوژماهی، فازهای ثانویه می‌گوییم.

گامهای ماه چیست؟

ماه نو: اولین مرحله‌ای که در آن هیچ بخشی از سمت روشن ماه، از زمین دیده نمی‌شود.

هلال افزاینده: یک نوار کوچک در یک طرف ماه روشن است.

تربیع افزاینده: نیمه ماه از یک طرف روشن است.

کوژماه افزاینده: بیش از نیمی از ماه که کمتر از قرص کامل ماه بوده و در یک طرف قرار دارد، روشن است.

ماه کامل: تمام سمت نورانی ماه از زمین قابل مشاهده است.

کوژماه کاهنده: بیش از نیمی از ماه که کمتر از ماه کامل است، ولی در سوی دیگر قرار دارد، روشن است.

تربیع کاهنده: نیمی از سوی دیگر روشن است.

هلال کاهنده: یک نوار کوچک در سوی دیگر ماه روشن است.

مدت زمانی که ماه طول می‌کشد تا هشت مرحله را طی کند تقریباً 29.5 روز است که به آن ماه قمری می‌گویند. در برخی فرهنگ‌ها از جمله فرهنگ اسلامی، گردش ماه‌های قمری مبنای گاه‌شماری قرار می‌گیرد.

معنی گامهای ماه چیست؟

گامهای ماه در بسیاری از فرهنگ‌ها و در طول تاریخ مهم بوده است. به عنوان مثال، از زمان‌های قدیم تا به امروز، مردم از گامهای ماه برای ردیابی آب‌وهوا و برنامه‌ریزی فعالیت‌های کشاورزی خود استفاده می‌کرده‌اند. ماه کامل در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان زمان جشن و برگزاری آیین‌هایی ویژه در نظر گرفته می‌شد. در حالی که ماه نو به عنوان زمان عزلت و درون‌نگری و تأمل به‌شمار می‌رفت.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع ستارگان آسمان کدامند؟

گامهای ماه در دوران مدرن

در دوران مدرن، گامهای ماه هم‌چنان برای تحقیقات علمی و اکتشاف نو مهم هستند. ناسا ماموریت‌های متعددی را برای مطالعه سطح و ترکیب ماه فرستاده است که به ما در درک بهتر شکل‌گیری و تکامل آن کمک کرده است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

گامهای ماه پدیده‌ای جذاب است که برای قرن‌ها تخیل انسان‌ها را به کار انداخته و توجه‌ها را به خود جلب کرده است. گامهای ماه به دلیل تغییر موقعیت ماه نسبت به زمین و خورشید ایجاد می‌شوند و در بسیاری از فرهنگ‌ها در طول تاریخ از نظر تقویمی و فرهنگی مهم بوده‌اند. درک گامهای ماه نه تنها برای تحقیقات علمی، بلکه برای درک زیبایی و شگفتی‌های جهان ما نیز مهم است.

در این نوشتار درباره این که گامهای ماه چیست صحبت کردیم و انواع و معانی آن را بررسی کردیم. با تشکر از توجه و همراهی شما.

منابع

۱. almanac.com – به انگلیسی

مطالب مرتبط
1
تفاوت گردش نجومی و هلالی ماه چیست؟ 1 دقیقه

تفاوت گردش نجومی و هلالی ماه چیست؟

golearnwork

تفاوت گردش نجومی و هلالی ماه چیست؟ در این مقاله نجومی قصد داریم به یک حقیقت علمی جذاب درباره گردش ماه به دور زمین بپردازیم. بیشتر بخوانید: ماه و ساختار آن چیست؟ ماه یکی از جذاب‌ترین اجرام آسمانی در منظومه شمسی است. این قمر پنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی است و تنها قمر طبیعی زمین به‌شمار […]

دب اکبر چیست و کجای آسمان شب است؟ 1 دقیقه

دب اکبر چیست و کجای آسمان شب است؟

golearnwork

دب اکبر چیست و کجای آسمان شب است؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره دب اکبر مهم‌ترین صورت فلکی آسمان شب صحبت کنیم. با ما همراه باشید. دب اکبر چیست؟ دب اکبر که با نام پارسی هفت اورنگ و نام لاتین اورسا مایور “Ursa Major” به معنی خرس بزرگ نیز شناخته می‌شود، یکی از قابل تشخیص‌ترین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان