1

امور مالی غیر متمرکز (DeFi): مفاهیم، ​​تعاریف و کاربردها

امور مالی غیر متمرکز (DeFi)

امور مالی غیر متمرکز (DeFi): مفاهیم، ​​تعاریف و کاربردها، موضوع این مقاله ما می‌باشد. برای شناخت بهتر این مقوله و درک مفاهیم و کاربردهای این حوزه، با ما همراه باشید.

امور مالی غیر متمرکز (DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یک حوزه در حال ظهور در صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین است. هدف آن ایجاد انقلابی در سیستم‌های مالی سنتی با استفاده از فناوری بلاک‌چین برای ایجاد برنامه‌های مالی باز، بدون مجوز و شفاف است. این مقاله به بررسی مفاهیم، ​​تعاریف و کاربردهای DeFi می‌پردازد.

مفاهیم DeFi

1. تمرکززدایی: DeFi با استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکز با فناوری بلاک‌چین، نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها یا مؤسسات مالی را از بین می‌برد. این امر تضمین می‌کند که تراکنش‌های مالی مستقیماً بین شرکت‌کنندگان بدون وابستگی به یک مقام مرکزی انجام می‌شود.

2. قراردادهای هوشمند: قراردادهای هوشمند، قراردادهای خوداجرا هستند که با کد نوشته شده‌اند و در صورت برآورده شدن شرایط خاص، به طور خودکار اقدامات از پیش تعریف شده را اجرا می‌کنند. در DeFi، قراردادهای هوشمند امکان ایجاد ابزارهای مالی پیچیده مانند وام، مشتقات مالی، مبادلات غیرمتمرکز (DEX) و غیره را فراهم می‌کند.

3. قابلیت همکاری: قابلیت همکاری به توانایی پروتکل‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلف DeFi برای تعامل یکپارچه با یکدیگر اشاره دارد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا به طیف گسترده‌ای از خدمات در پلتفرم‌های مختلف بدون محدودیت دسترسی داشته باشند.

تعاریف DeFi

1. امور مالی باز: Open Finance گاهی به جای DeFi استفاده می‌شود. این مفهوم به مفهوم ارائه دسترسی همگانی به خدمات مالی بدون هیچ‌گونه مانع یا تبعیض بر اساس موقعیت جغرافیایی، سطح درآمد یا موقعیت اجتماعی اشاره دارد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تحلیل عرضه و تقاضا چیست؟

2. بدون نیاز به مجوز: برنامه‌های DeFi به مجوز نیاز ندارند، به این معنی که هر کسی می.تواند بدون نیاز به تایید یک مقام مرکزی مالی مانند بانک یا یک واسطه مانند صرافی در آن‌ها شرکت کند. کاربران کنترل کامل بر وجوه خود دارند و می‌توانند به صلاحدید خود معامله کنند.

3. شفافیت: شفافیت یک اصل اساسی DeFi است که در آن تمام تراکنش‌ها و عملیات در یک دفتر کل بلاک‌چین عمومی ثبت می‌شود که می‌تواند توسط هر کسی در هر زمان حسابرسی شود. این امر مسئولیت‌پذیری را تضمین می‌کند و خطر تقلب یا دستکاری را کاهش می‌دهد.

کاربردهای DeFi

1. صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX): DEXها ظرفیت‌ها و امکانات تجارت همتا به همتا یا Peer to peer را برای ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به واسطه امکان‌پذیر می‌کنند. آن‌ها امکان کنترل بیشتر بر سرمایه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و خطر هک یا سرقت مرتبط با صرافی‌های متمرکز را تقریبا از بین می‌برند.

2. وام‌دهی و قرض گرفتن: پلتفرم‌های DeFi خدمات وام دهی و استقراضی را ارائه می‌دهند که در آن کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را برای کسب سود و یا با ارائه وثیقه قرض کنند. این پلتفرم‌ها از قراردادهای هوشمند برای خودکارسازی قراردادهای وام استفاده می‌کنند و نیاز به بانک‌های سنتی را از بین می‌برند.

3. استیبل کوین‌ها: استیبل کوین‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که برای حفظ ارزش پایدار از طریق پیوند دادن آن‌ها به یک دارایی اساسی مانند ارز فیات (واحد پولی کشورها) یا کالاها طراحی شده‌اند. پلتفرم‌های DeFi از استیبل کوین‌ها برای تامین ثبات و نقدینگی در اکوسیستم استفاده می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه از متاورس کسب درآمد کنیم؟

4. بیمه غیرمتمرکز: DeFi هم‌چنین ایجاد پروتکل‌های بیمه غیرمتمرکز را امکان‌پذیر می‌کند که در آن کاربران می‌توانند از دارایی‌های دیجیتال خود در برابر خطرات مختلف مانند شکست قراردادهای هوشمند یا هک محافظت کنند. این پروتکل‌ها از فناوری بلاک‌چین برای خودکارسازی رسیدگی به ادعاها و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین ارز دیجیتال و دیفای چیست؟

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

امور مالی غیر متمرکز (DeFi) نشان‌دهنده یک تغییر پارادایم در بخش مالی است که جایگزینی غیرمتمرکز، شفاف و فراگیر برای سیستم‌های مالی سنتی ارائه می‌دهد. با استفاده از فناوری بلاک‌چین، برنامه‌های DeFi به کاربران کنترل بیشتری بر امور مالی خود می‌دهند و در عین حال واسطه‌ها را حذف می‌کنند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. همان‌طور که اکوسیستم DeFi به تکامل خود ادامه می‌دهد، پتانسیل بسیار زیادی برای تغییر شکل امور مالی جهانی و توانمندسازی مردم در سراسر جهان دارد. در این مقاله درباره امور مالی غیر متمرکز (DeFi): مفاهیم، تعاریف و کاربردها سخن گفتیم. با تشکر از همراهی و مطالعه شما.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟

رامتین علیا

مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مباحث و معیارهای مهم در خرید ان‌اف‌تی که utility نامیده می‌شود بپردازیم. در مورد NFTها، این مقاله را هم حتما بخوانید. مفهوم utility در ‌ان اف تی چیست؟ یوتیلیتی (utility) در لغت به معنای کاربردپذیری یا سودمندی است. ولی خیلی ساده […]

1 دقیقه

مفهوم رریتی در ان اف تی چیست؟

رامتین علیا

مفهوم رریتی در ان اف تی چیست؟ در این مقاله قصد داریم مبحث rarity را که مفهومی مهم در ارزش NFTها می‌باشد بررسی کنیم. با ما همراه باشید. برای آشنایی بیشتر، این مقاله را درباره NFT بخوانید. رریتی (rarity) چیست؟ رریتی در لغت به معنای کمیاب بودن است.رریتی بالاتر در مبحث ان‌اف‌تی‌ها ، به هر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان