1

تحلیل عرضه و تقاضا چیست؟

تحلیل عرضه و تقاضا چیست؟

تحلیل عرضه و تقاضا چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره تحلیل دو مفهوم بنیادین عرضه و تقاضا در بازار به ویژه بازارهای مالی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تحلیل عرضه و تقاضا چیست؟

تحلیل عرضه و تقاضا یک مفهوم اساسی و اصلی بنیادین در علم اقتصاد است که به توضیح نحوه عملکرد بازارها کمک می‌کند. این شاخه، شامل مطالعه نحوه تعامل خریداران و فروشندگان در یک بازار برای تعیین قیمت و کمیت کالاها و خدماتی است که مبادله می‌شود. اصل اساسی تحلیل عرضه و تقاضا این است که وقتی تقاضا برای یک محصول یا خدمات افزایش می‌یابد، قیمت نیز افزایش می‌یابد. برعکس، هنگامی که تقاضا برای یک محصول یا خدمات کاهش می‌یابد، قیمت نیز کاهش می‌یابد.

تحلیل عرضه

مفهوم عرضه به مقدار کالا یا خدماتی که تولیدکنندگان مایل و قادر به فروش آن با قیمت معین هستند اشاره دارد. قانون عرضه بیان می‌کند که وقتی قیمت کالا یا خدمتی افزایش می‌یابد، تولیدکنندگان مایل به عرضه بیشتر هستند، در حالی که وقتی قیمت کاهش می‌یابد، مایل به عرضه کمتر خواهند بود. در واقع، قیمت‌های بالاتر تولیدکنندگان را تشویق می‌کند تا تولید خود را افزایش دهند تا سود بیشتری کسب کنند.

تحلیل تقاضا

از سوی دیگر، تقاضا به مقدار کالا یا خدماتی اطلاق می شود که مصرف کنندگان مایل و قادر به خرید با قیمت معین هستند. قانون تقاضا بیان می‌کند که وقتی قیمت کالا یا خدماتی افزایش می‌یابد، مصرف کنندگان مایل به خرید کمتر از آن هستند، در حالی که وقتی قیمت کاهش می یابد، مایل به خرید بیشتر خواهند بود. در واقع، قیمت‌های پایین‌تر، مصرف کنندگان را به خرید کالاها یا خدمات بیشتر ترغیب می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت بین ارز دیجیتال و دیفای چیست؟

تعادل در عرضه و تقاضا

تعامل بین عرضه و تقاضا، تعادل بازار را تعیین می‌کند، آن‌گاه که نه عرضه مازاد و نه تقاضای مازاد وجود دارد، که منجر به تخصیص بهینه منابع می‌شود. هنگامی که مازاد عرضه وجود دارد، قیمت‌ها تا رسیدن به تعادل تمایل به کاهش دارند. برعکس، زمانی که تقاضای مازاد وجود دارد (یعنی کمبود عرضه)، قیمت‌ها تا رسیدن به تعادل افزایش می‌یابند.

تغییر در ترجیحات مصرف‌کننده

یک عامل مهم که بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارد، تغییر ترجیحات مصرف کننده است. به عنوان مثال، اگر مصرف‌کنندگان به‌دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی، ناگهان خودروهای برقی را نسبت به خودروهای بنزینی ترجیح دهند، این امر باعث افزایش تقاضا برای خودروهای برقی و کاهش تقاضا برای خودروهای بنزینی می‌شود. در نتیجه، تولیدکنندگان تولید خود را به سمت خودروهای برقی سوق می‌دهند که باعث افزایش عرضه خودروهای الکتریکی و کاهش عرضه خودروهای بنزینی می‌شود. هم‌چنین وضع قوانینی خاص در جامعه بر روی این ترجیحات تأثیر می‌گذارد.

عوامل کلان اقتصادی

عوامل کلان اقتصادی مانند تغییرات نرخ بهره، رشد یا سقوط شاخص تولید ناخالص ملی و داخلی، و … می‌تواند روی عرضه و تقاضای کالاها و خدمات در سطح کلان تأثیر بگذارد. سیاست‌های مالی‌ای که سبب کاهش نرخ بهره بانکی شود، ممکن است تقاضا برای خرید سهام و برخی اوراق بهادار مانند اوراق قرضه و مشارکت را زیاد کند.

ملاحظات فناوری

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا، تحول فناوری است. به عنوان مثال، اگر فناوری جدیدی توسعه یابد که تولید کالا یا خدمت خاصی را ارزان‌تر کند، عرضه آن کالا یا خدمت افزایش یافته و قیمت آن کاهش می‌یابد. برعکس، اگر فناوری جدیدی توسعه یابد که تولید یک کالا یا خدمت خاص را گران‌تر کند، عرضه آن کالا یا خدمت کاهش یافته و قیمت آن افزایش می‌یابد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  درآمد غیرفعال چیست؟

سیاست‌های دولتی

سیاست‌های دولت نیز می‌تواند بر عرضه و تقاضا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر دولت برای یک محصول خاص مالیات وضع کند، قیمت آن خواه‌ناخواه افزایش و تقاضای آن کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، اگر دولت به تولیدکنندگان یک محصول مشخص یارانه بدهد، قیمت آن را پایین آورده و عرضه آن را افزایش می‌دهد.

تحلیل PEST و PESTEL

یکی از جامع‌ترین ابزارها برای تحلیل محیط کلان اقتصادی جهت سنجش عرضه و تقاضا، تحلیل PEST و تحلیل جامع‌تر و توسعه‌یافته‌تر PESTEL است که ملاحظات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و … را در سطح کلان مورد بررسی قرار می‌دهد.

بیشتز بخوانید: تحلیل محیط کلان توسط مدل PEST چگونه انجام می‌شود؟

تحلیل عرضه و تقاضا در بازارهای مالی

در بازارهای مالی به ویژه بازار بورس، عرضه و تقاضا و قوانین آن به مانند بازارهای دیگر وجود دارد. در بازار بورس و برخی بازارهای مالی دیگر، میزان عرضه و تقاضا به راحتی از روی تابلوهای معاملاتی قابل اندازه‌گیری است. اما در برخی بازارهای مالی بسیار گسترده مانند فارکس و کریپتو، به دلیل حجم زیاد معاملات در سطح جهانی، معمولا چنین اطلاعاتی ثبت نمی‌شود و تحلیلگران مجبور به تخمین‌زدن این اطلاعات می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تحلیل بازار سرمایه چیست؟

جمع‌بندی

در نتیجه، تحلیل عرضه و تقاضا یک مفهوم مهم در علم اقتصاد است که به توضیح نحوه عملکرد بازارها کمک می‌کند. این تحلیل بر اساس اصول عرضه و تقاضا استوار است که بیان می کند با افزایش قیمت‌ها، تولیدکنندگان مایل به عرضه کالاها یا خدمات بیشتری هستند در حالی که مصرف‌کنندگان مایل به خرید کمتر خواهند بود. در مقابل، با کاهش قیمت‌ها، تولیدکنندگان مایل به عرضه کمتر در مقابل مصرف‌کنندگان برای خرید بیشتر خواهند بود. تغییرات در ترجیحات مصرف کننده، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و سیاست‌های دولت همگی می‌توانند بر عرضه و تقاضا به طرق مختلف تأثیر بگذارند. درک این عوامل برای کسب‌وکارهایی که به دنبال موفقیت در بازارهای رقابتی امروزی هستند بسیار مهم است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تحلیل بخش بندی بازار و هدف گذاری چیست؟

در این مقاله درباره این که تحلیل عرضه و تقاضا چیست صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

اسمارت کندلز

گروه تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری اسمارت‌کندلز آموزش بورس ، تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی ، مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

سرمایه گذاری رشد چیست؟

اسمارت کندلز

سرمایه گذاری رشد چیست؟ در این مقاله اگر با ما همراه باشید، درباره یکی از روش‌هاس تحلیل بنیادی با شما صحبت خواهیم کرد. بیشتر بخوانید: انواع سبک تحلیل بنیادی چیست؟ سرمایه گذاری رشد چیست؟ سرمایه گذاری رشد، نوعی استراتژی سرمایه‌گذاری است که بر سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی متمرکز شده که پتانسیل رشد قابل توجهی در آینده دارند. […]

1 دقیقه

انواع سرمایه گذاری در جهان: ۷ نوع رایج سرمایه گذاری

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

انواع سرمایه‌گذاری در جهان: سرمایه‌گذاری برای بیشتر افراد ترسناک است. چرا که همواره تشخیص بهترین گزینه ممکن برای سرمایه‌گذاری نیاز به مهارت و تخصص دارد. در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با ۷ مورد از رایج‌ترین انواع سرمایه‌گذاری آشنا کنیم و توضیح دهیم که چرا افراد، اغلب از این گزینه‌ها در سبد سرمایه‌گذاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان