1

ظهور و سقوط آلمان نازی

ظهور و سقوط آلمان نازی

ظهور و سقوط آلمان نازی یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ جهان و اوایل قرن بیستم است. این واقعه تأثیری عمیق بر جهان گذاشته‌است.

به قدرت رسیدن حزب نازی در آلمان

حزب نازی به رهبری آدولف هیتلر در سال 1933 در آلمان به قدرت رسید و به سرعت یک رژیم تمامیت‌خواه یا توتالیتر را تأسیس کرد که برای سالهای آینده تأثیر عمیقی بر جهان داشت. با این حال، حکومت نازی‌ها کوتاه مدت بود و تا سال 1945 آلمان در جنگ جهانی دوم شکست خورد و طبق منابع تاریخی، هیتلر خودکشی کرد.

ظهور آلمان نازی

ظهور آلمان نازی به دوران پس از جنگ جهانی اول برمی‌گردد. آلمان شکست خورده بود و مجبور به پذیرش شرایط سخت در معاهده ورسای شده بود، که بسیاری از آلمانی‌ها آن را ناعادلانه می‌دانستند. این امر منجر به ایجاد احساس کینه و خشم در بین مردم آلمان شد که توسط هیتلر و پیروانش مورد استفاده قرار گرفت.

هیتلر در سال 1919 به حزب کارگران آلمان (که بعداً به حزب نازی تغییر نام داد) پیوست و به سرعت درجات بالاتری را طی کرد.

پیوستن او به این حزب داستان خودش را دارد. این حزب در ابتدا توسط فردی به نام آنتون درکسلر تأسیس شد. آدولف هیتلر که در آن زمان سرجوخه ارتش جمهوری آلمانی وایمار بود، به عنوان جاسوس ارتش به درون این حزب نفوذ کرد تا به دولت آلمان فعالیت‌های این حزب را گزارش کند. اما او به‌زودی این حزب و مرامنامه‌اش را با اهداف خود موافق یافت و به عضویت حزب درآمد و به سرعت درجات ترقی را در آن پیمود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  آتاهوالپا آخرین امپراتور اینکاها

بیشتر بخوانید: علم تاریخ چیست؟

رهبری هیتلر بر حزب نازی

او در سال 1921 رهبر حزب شد و شروع به توسعه دیدگاه خود از آلمان جدید کرد. ایدئولوژی هیتلر مبتنی بر ناسیونالیسم افراطی، توسعه‌طلبی سرزمینی، یهودستیزی و اعتقاد به برتری نژاد آریایی بود. او از نماد صلیب شکسته سواستیکا که یک نماد قدیمی در آیین‌های آریایی بود استفاده کرد.

به قدرت رسیدن هیتلر

در سال 1933، هیتلر توسط رئیس جمهور پل فون هیندنبورگ به عنوان صدراعظم آلمان منصوب شد. او به سرعت قدرت خود را تثبیت کرد و شروع به اجرای سیاست خود کرد که شامل تسلیح مجدد آلمان، توسعه‌طلبی و ایجاد محدودیت برای یهودیان و سایر اقلیت‌ها بود.

نازی‌ها همچنین اردوگاه‌های کار اجباری ایجاد کردند که در آن مخالفان سیاسی، یهودیان، همجنس‌گرایان، کولی‌ها (که جیپسی نیز نامیده می‌شوند)، افراد معلول، شاهدان یهوه، کمونیست‌ها، اتحادیه‌های کارگری و دیگران در آن زندانی بودند.

توسعه اقتصادی و نظامی آلمان

هیتلر ارتش آلمان را توسعه داد و نیروی زمینی ارتش آلمان به نام ورماخت و نیروی هوایی ارتش آلمان به نام لوفت‌وافه را ساخت و توسعه داد.

او هم‌چنین چندین نهاد سیاسی و نظامی در آلمان به وجود آورد، از جمله وافن اس‌اس، که یک ارتش شبه نظامی بود، و گشتاپو که یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی بود.

دانشمندان نظامی آلمان هم‌چنین در همین دوره موفق شدند اولین موشک‌های کروز و بالستیک جهان به نام‌های V1 و V2 را بسازند.

در زمینه اقتصادی و صنعتی نیز، آلمان در دوره هیتلر به شکوفایی رسید. اما با توجه به سیاست‌های جنگ‌طلبانه و تهاجمی هیتلر، این پیشرفت‌ها دیری نپایید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  علم تاریخ چیست؟

جنگ جهانی دوم

سیاست خارجی تهاجمی هیتلر با حمله به لهستان در سپتامبر 1939 به جنگ جهانی دوم منجر شد. این جنگ شش سال طول کشید و میلیون‌ها کشته بر جای گذاشت.

علی‌رغم موفقیت‌های اولیه در میدان نبرد، از جمله پیروزی‌ها بر فرانسه و بیشتر اروپا در طول دوره 41-1940، در پایان سال 1942، نیروهای آلمانی در تمام جبهه‌ها عقب رانده شدند. موج جنگ علیه آلمان برگشته بود و تا سال 1945 نیروهای روسیه شوروی در حال نزدیک شدن به برلین بودند.

در آوریل 1945، هیتلر به همراه تازه‌عروسش اوا براون و عده‌ای دیگر از افسران ارشد اس‌اس و ورماخت در پناهگاهش خودکشی کرد، زیرا نیروهای روس به برلین وارد شده بودند. آلمان در 7 می 1945 تسلیم شد و رژیم نازی به پایان رسید.

ژنرال ویلهلم کایتل، از ژنرال‌های ارشد ورماخت (نیروی زمینی ارتش آلمان) معاهده تسلیم بی‌قیدوشرط آلمان را در حضور نیروهای شوروی امضا کرد و پس از آن بازداشت شد. او و به همراه عده دیگری از سران رژیم نازی در دادگاه نورنبرگ که متفقین ترتیب داده بودند، محاکمه و اعدام شدند.

میراث

میراث آلمان نازی بسیار مبهم و پیچیده است. برخی آن را یک میراث وحشت و تراژدی می‌دانند، به ویژه با توجه به هولوکاست، که در آن شش میلیون یهودی توسط نازی‌ها به قتل رسیدند، و آن را یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ بشریت می‌دانند. هم‌چنین به‌خاطر ایجاد یک حکومت تمامیت‌خواه و ایجاد نظام پلیسی و سیاسی خشن و تأسیس نهادهایی مانند گشتاپو و اس‌اس.

برای برخی دیگر، هیتلر یک وطن‌پرست و فردی متعهد به کشور و مردمش شناخته می‌شود. کسی که کشورش را دوباره به مجد و عظمت رساند و الگوی خوبی برای وطن‌خواهی بود. او سبب توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی آلمان شد که حتی با وجود شکست وحشتناک و تحقیرآمیز، همین زیرساخت‌ها به کمک آلمان‌ پس از جنگ آمد و سبب شد آلمان علیرغم شکست و دوپاره‌شدن، دوباره به یک قدرت اقتصادی تبدیل شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دودمان رستمیان مغرب

در دیدگاهی بی‌طرفانه می‌توان این‌طور در نظر گرفت که هیتلر با وجود داشتن نیت‌ها و اعمال مثبت در مورد پیشرفت کشور و مردمش، در بسیاری از زمینه‌ها دچار افراطی‌گری شد و ضمن تقسیم جهان به خودی و غیر خودی، هیچ‌گونه حقی برای مخالفان خود قائل نگردید، حتی حق حیات. بدون شک این مسئله نکته‌ای منفی و تاریک در مورد او به شمار خواهد آمد.

او به‌هرحال جنگی را به راه انداخت که منجر به مرگ میلیون‌ها نفر دیگر و رنج‌های بی‌سابقه شده است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

ظهور و سقوط آلمان نازی یکی از فصل‌های مهم تاریخ اروپا و جهان بود که تأثیرات بسیاری بر جهان گذاشت و آینده جهان را تعیین کرد. با تشکر از مطالعه شما.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

ملوک شبانکاره چه کسانی بودند و کجا حکومت می‌کردند؟

golearnwork

ملوک شبانکاره چه کسانی بودند و کجا حکومت می‌کردند؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم درباره ملوک شبانکاره یا شبانکارگان در تاریخ ایران صحبت کنیم. با ما همراه باشید. مقدمه شاید شما جزو آن دسته از ایرانیانی باشید که فیلم‌های کره‌ای درباره سلسله‌های مختلف پادشاهی کره را دیده باشید، و شاید یکی از جذابیت‌های این […]

1 دقیقه

سلسله ملوک الطوایفی آل اینجو

golearnwork

سلسله ملوک الطوایفی آل اینجو، یکی از سلسله‌های کمتر شناخته شده ایران هستند که در دوران ملوک الطوایفی بعد از حمله مغول در شیراز و کرمان به قدرت رسیدند. وجه تسمیه اینجو در زبان مغولی به معنای املاک است که در زمان سلطه مغول بر ایران، مدتی در زبان فارسی کاربرد پیدا کرده بود و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان