1

مفاهیم پایه دیفای چیست؟

مفاهیم پایه دیفای چیست؟

مفاهیم پایه دیفای چیست؟ در این مقاله برآنیم درباره مفاهیم پایه دیفای صحبت کرده و آن‌ها را تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

امور مالی غیرمتمرکز که معمولاً با عنوان اختصاری دیفای نیز (DeFi) شناخته می‌شود، خود را به عنوان یک مفهوم انقلابی در دنیای مالی تثبیت کرده است. DeFi که مخفف عبارت انگلیسی Decentralized Finance است، بر اساس فناوری بلاک‌چین ساخته شده، و هدفش ارائه یک سیستم مالی باز و بدون نیاز به مجوز است که واسطه‌ها را حذف می‌کند و به افراد کنترل بیشتری بر دارایی‌هایشان می‌دهد.

در این مقاله و در توضیح این‌که مفاهیم پایه دیفای چیست، ما به گونه‌ای ژرف به مفاهیمی اساسی که زیربنای DeFi هستند و اهمیت فراوانی در شکل‌دهی مجدد امور مالی سنتی را دارند، خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: امور مالی غیر متمرکز (DeFi): مفاهیم، ​​تعاریف و کاربردها

فناوری بلاک‌چین

در قلب DeFi، فناوری بلاک‌چین نهفته که امکان ثبت سوابق شفاف و تغییرناپذیر را فراهم می‌کند. پلتفرم‌های DeFi با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (TLD)، اطمینان می‌دهند که همه تراکنش‌ها قابل تأیید و در دسترس برای همگان هستند.

بیشتر بخوانید: تراکنش در بلاک چین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند قراردادهای خوداجرایی هستند که با کد کامپیوتری نوشته شده‌اند و در صورت برآورده شدن شرایط خاص، به طور خودکار اقدامات از پیش تعریف‌شده را اجرا می‌کنند. در DeFi، قراردادهای هوشمند، فعالیت‌های مالی مختلفی مانند وام‌دهی، استقراض، تجارت و ماینینگ را بدون اتکا به واسطه‌ها تسهیل می‌کنند.

عدم تمرکز

تمرکززدایی یک اصل کلیدی در DeFi است. برخلاف سیستم‌های مالی سنتی که متمرکز بوده و به مقاماتی مانند بانک‌ها یا دولت‌ها متکی هستند، DeFi بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز عمل می‌کند که در آن قدرت تصمیم‌گیری بین شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود. این امر انعطاف‌پذیری بیشتر، و مقاومت در برابر سانسور را تضمین می‌کند و خطر تک‌نقطه‌های شکست را کاهش می‌دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  امور مالی غیر متمرکز (DeFi): مفاهیم، ​​تعاریف و کاربردها

قابلیت همکاری

قابلیت تعامل به توانایی پروتکل‌های مختلف DeFi برای تعامل یکپارچه با یکدیگر اشاره دارد. این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا به طیف گسترده‌ای از خدمات مالی در چندین پلتفرم بدون نیاز به یک نهاد خاص دسترسی داشته باشند.

منبع باز بودن

پروژه‌های DeFi اغلب با استفاده از پایگاه‌های کد منبع باز ساخته می‌شوند که برای بازرسی و اصلاح توسط هر کسی در دسترس عموم هستند. این امر باعث ترویج شفافیت، همکاری و نوآوری در جامعه می‌شود.

توکن سازی

توکن سازی شامل نمایش دارایی‌ها یا ابزارهای مالی دنیای واقعی به عنوان توکن‌های دیجیتال در شبکه بلاک‌چین است. این امکان مالکیت کسری (Fractional Ownership)، افزایش نقدینگی و قابلیت انتقال آسان‌تر دارایی‌ها را فراهم می‌آورد و آن‌ها را برای طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران قابل دسترس‌تر می‌سازد.

پیوند دادن به پشتوانه (Pegging)

پگ کردن یک توکن به معنی پیوند دادن آن به یک استیبل کوین یا یک ارز فیات نظیر دلار، و حتی کالاهای سرمایه‌ای چون طلا است. این امر به این مفهوم است که نوسانات توکن به طور کلی وابسته و در جهت نوسانات پشتوانه است.

وجه نقد یا ترژری (Treasury)

وجه نقد یا ترژری به وجوه و دارایی‌های نگهداری شده توسط یک پروژه یا سازمان اطلاق می‌شود. در خصوص DeFi، به طور کلی به مجموعه وجوهی اطلاق می‌شود که از سوی یک پروتکل یا پلتفرم غیر متمرکز برای اهداف مختلف، مانند توسعه، بازاریابی، تأمين نقدینگی، یا مشوق‌های اجتماعی در دسترس است.

نقدینگی یا لیکوئدیتی (Liquidity)

نقدینگی یا لیکوئیدیتی به سهولت در امر خرید و فروش دارایی بدون ایجاد تغییرات قابل توجه قیمت اشاره دارد. در DeFi، نقدینگی برای تجارت کارآمد و فعالیت‌های وام‌دهی بسیار مهم است. نقدینگی بیشتر به طور کلی منجر به لغزش کمتر و کارایی بهتر بازار می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  متاورس چیست؟

استخر نقدینگی (Liquidity Pool)

استخر نقدینگی مجموعه‌ای از وجوه مبتنی بر قرارداد هوشمند است که کاربران به منظور تأمین نقدینگی برای فعالیت‌های معاملاتی یا وام دهی در صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) یا پلتفرم‌های وام‌دهی به آن کمک می‌کنند. استخرهای نقدینگی به کاربران این امکان را می‌دهند که با مشارکت دارایی‌های خود در استخر، کارمزد یا پاداش دریافت کنند.

سیستم LMS (سیستم استخراج نقدینگی)

سیستم LMS مکانیزمی است که توسط پروژه‌های DeFi برای تشویق کاربران به ارائه نقدینگی به پلتفرم‌های خود ارائه می‌شود. این سیستم شامل پاداش دادن به کاربران با توکن‌های اضافی برای مشارکت دارایی‌هایشان در استخرهای نقدینگی است. این جوایز اغلب به تناسب و بر اساس مقدار پول نقد ارائه شده توزیع می‌شوند.

پروژه‌های وام‌دهی

پروژه‌های وام‌دهی در DeFi به پلتفرم‌هایی اطلاق می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهند تا دارایی‌های دیجیتال را بدون واسطه مانند بانک‌های سنتی وام دهند و وام بگیرند. این پروژه‌ها از قراردادهای هوشمند و فناوری بلاک‌چین برای تسهیل وام‌دهی همتا به همتا استفاده می‌کنند، جایی که وام‌دهندگان سود دارایی‌های سپرده‌شده خود را دریافت می‌کنند در حالی که وام گیرندگان می‌توانند با استفاده از وثیقه خود به وام‌ها دسترسی داشته باشند.

مفهوم TVL

مفهوم (Total Value Locked) TVL نشان دهنده ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در یک پروتکل یا پلتفرم DeFi خاص در یک زمان معین است. اغلب به عنوان معیاری برای فعالیت کلی و محبوبیت یک پروژه در اکوسیستم DeFi استفاده می شود.

ییلد فارمینگ

ییلد فارمینگ (Yield Farming)، هم‌چنین به عنوان استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) شناخته می‌شود، عملی است که در آن کاربران در ازای دریافت پاداش، نقدینگی را به پروژه‌های DeFi تزریق می‌کنند. کاربران با به اشتراک گذاشتن دارایی‌ها، می‌توانند توکن‌ها یا هزینه‌های اضافی ایجاد شده توسط پروژه را به دست آورند و در نتیجه این کار می‌تواند مشوقی برای مشارکت و تأمین نقدینگی آن پروژه باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

صرافی‌های غیر متمرکز، با تجارت همتا به همتا دارایی‌های دیجیتال را بدون نیاز به واسطه معامله می‌کند. DEXها حفاظت حریم خصوصی را افزایش می‌دهند، خطر کلاهبرداری طرف مقابل را کاهش می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند که کنترل سرمایه خود را حفظ کنند.

استیبل کوین

استیبل کوین‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که برای حفظ ارزش پایدار از طریق پیوند دادن (Pegging) آن‌ها به یک دارایی اساسی مانند ارز فیات یا کالاها به عنوان پشتوانه تولید شده‌اند. استیبل کوین‌ها با ایجاد ثبات و عمل به عنوان پلی بین امور مالی سنتی و سیستم‌های غیرمتمرکز، نقش مهمی در DeFi ایفا می‌کنند.

زیان دائمی

زیان دائمی زمانی رخ می‌دهد که ارائه نقدینگی به یک سیستم غیر متمرکز منجر به از دست دادن موقت ارزش در مقایسه با نگهداری صرف دارایی‌ها شود. که ناشی از نوسانات قیمت بین دارایی‌های سپرده شده در طول دوره تامین نقدینگی است.

حکمرانی

حکمرانی در DeFi به فرآیند تصمیم‌گیری اشاره دارد که ارتقاء پروتکل، ساختار هزینه‌ها و سایر جنبه‌های حیاتی را تعیین می‌کند. بسیاری از پلتفرم‌های DeFi از مدل‌های حاکمیت غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که در آن دارندگان توکن می‌توانند در مورد پیشنهادات رأی دهند و با استفاده از مدل تصمیم‌گیری مبتنی بر جامعه یا Community امور پروژه را پیش ببرند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

مفاهیم پایه دیفای چیست؟ مفاهیم مورد بحث در بالا پایه و اساس DeFi را تشکیل می‌دهند. هدف DeFi با استفاده از فناوری بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند، تمرکززدایی و سایر ویژگی‌های نوآورانه، ایجاد یک سیستم مالی فراگیرتر و در دسترس‌تر است که به مردم در سراسر جهان قدرت می‌دهد. از آنجایی که این فضا به سرعت در حال تکامل است، درک این مفاهیم برای افراد و موسسات ضروری است تا بتوانند به طور موثر در دنیای هیجان انگیز مالی غیرمتمرکز حرکت کنند.

مطالب مرتبط
1
انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟ 1 دقیقه

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟

golearnwork

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم کلاهبرداری در ارز دیجیتال، بلاک‌چین و پروژه‌های دی‌فای را بررسی کنیم. با ما همراه باشید. مقدمه فناوری بلاک‌چین و امور مالی غیر متمرکز (DeFi) چشم‌انداز مالی جهان را به‌شدت متحول کرده و شفافیت، امنیت و کارایی معاملات و تبادلات مالی را افزایش داده است. با […]

1 دقیقه

روش های مختلف کسب ارزهای دیجیتال

golearnwork

روش های مختلف کسب ارزهای دیجیتال، موضوعی است که در این مقاله بررسی خواهیم کرد و به زوایای مختلف آن خواهیم نگریست. با ما همراه باشید. مقدمه رمزارزها در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین آن‌ها است. از آن‌جایی که ارزهای دیجیتال هم‌چنان در حال ایجاد تحول در چشم‌انداز مالی جهان هستند، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان