1

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو چه روش‌ها و راهکارهایی دارد؟ چه کلمه کلیدی انتخاب کنیم که جذب بالایی داشته باشد؟ در این نوشتار این موضوع را بررسی می‌کنیم.

کلمه کلیدی در ارتباط مستقیم با محتوای صفحه و سئو صفحه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟

پایه آموزشی و هدف‌های رفتاری

از فراگیران پس از خواندن این مقاله آموزشی انتظار می‌رود:

۱. کلمات کلیدی را بشناسند.
۲. انواع کلمات کلیدی را بدانند.
۳. با ابزار آنلاین پیدا کردن کلمات کلیدی آشنایی اجمالی پیدا کنند.
۴. تفاوت کلمه کلیدی با برچسب را بدانند.
۵. استراتژی‌های پیدا کردن کلمات کلیدی را بشناسند.

کاربرد اصلی آن پوشش دادن جستجوی کاربران در موتورهای جستجو است. افراد در موتورهای جستجو به واسطه این کلمات کلیدی صفحه یا مقاله شما را بیابند.

ارتباط کلمه کلیدی با سئو

سئو دارای دو بخش اساسی است: داخلی و خارجی. سئو داخلی مربوط به بهینه‌سازی محتوا ، لینکهای داخلی و هر نوع کاری است که برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو از درون سایت انجام می‌شود.

سئو خارجی هم مربوط به مؤلفه‌های دیگری چون لینک‌سازی خارجی است.

کلمات کلیدی با توجه به ارتباط تنگاتنگش با محتوا ، یک پارامتر سئو داخلی به شمار می‌رود.

کلمه کلیدی یا کلیدواژه چگونه عمل می‌کند؟

وقتی شما برای متن خود یک کلمه کلیدی انتخاب می‌کنید ، به یک موتور جستجو مثل گوگل در آن کلمه کلیدی اعلام وجود می‌کنید.

هم‌زمان با شما سایت‌های دیگری هم در آن کلمه کلیدی اعلام حضور کرده‌اند. آن‌ها رقبای شما در به دست آوردن جایگاه در گوگل هستند. یا به عبارتی رتبه جستجو. پس باید در کیفیت‌های مشخصی بتوانید نسبت به رقبای خود برتر باشید.

پارامترهای برد در کلمات کلیدی

مرتبط بودن با متن: با کلمه کلیدی نامرتبط با متن شانس برد زیادی ندارید. این ارتباط از طریق الگوریتم‌های پیچیده موتور جستجو درک می‌گردد. این الگوریتم‌ها در حقیقت مدلی از بازیابی اطلاعات و یا (Information Retrieval) هستند که قبلاً دارای صورت‌های ساده‌تری بودند. مانند بازیابی اطلاعات در جستجو به فرم باینری ، برداری و یا احتمالی. اکنون پیچیده‌تر شده‌اند و قابل تحلیل هم نیستند. چون موتورهای جستجو برای بستن راه سوء استفاده گران ، آنها را افشا نمی‌کنند.

اما برخی از پارامترهایی که منطق حکم می‌کند در انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو کاربرد داشته باشند ذکر می‌کنیم: (برخی نرم‌افزار‌های رباتیک سئو نیز از همین پارامترها برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی استفاده می‌کنند.)

  • نسبت تعداد کلمه کلیدی به طول متن
  • توزیع کلمه کلیدی در متن که باید متوازن باشد.
  • وجود کلمه کلیدی در تگهای عنوان و زیر عنوان
  • وجود کلمه کلیدی در توضیحات متا

اینها پارامترهای ساده‌ای برای مرتبط کردن محتوا با کلمه کلیدی به شمار می‌روند.

البته این پارامترها صرفا کمی و عددی هستند. می‌دانیم که محتوا کیفیت می‌خواهد. اگر شما یک کلمه کلیدی بیربط با متن را با رعایت قوانین فوق در متن بگذارید ، صفحه حاوی متن رتبه نخواهد گرفت.

چون برای بررسی مرتبط بودن متن از پارامترهای دیگری هم استفاده می‌شود. مانند داده‌های ساختاریافته اسکیما (شاه کلید فهم موتور جستجو از متن) و پایین بودن نرخ پرش. (که نشان می‌دهد کاربران محتوا را مرتبط و جذاب دیده‌اند. و مدتی در صفحه ماندگار شده‌اند.)

پس کاملا درک کردید که سئو به هیچ عنوان تک عاملی نیست ، بلکه مجموعه عوامل مانند یک پازل باید در کنار هم قرار بگیرند. تا کار بهینه سازی متن به درستی انجام شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انبار داده چیست؟

تفاوت کلمه کلیدی با برچسب

تفاوتهای زیادی دارند ، اما اصلی‌ترین تفاوت این می‌تواند باشد: کلمات کلیدی برای یافته شدن صفحه سایت شما در موتور جستجو به کار می‌رود. و رقبای شما از همین طریق مشخص می‌شوند. چون با شما سر آن کلمه رقابت می‌کنند.

اما برچسب‌ها ذیل دسته‌بندی برای ایجاد نظم ساختاری در درون سایت به کار می‌روند. و ایجاد ارتباط بین مطالب مرتبط سایت.

کلیدواژه و محتوا

بهتر است برای نوشتن یک مقاله خوب ، ابتدا موضوع مشخص کنید و در مورد آن تحقیق و مطلب جمع‌آوری کنید. سپس کلیدواژه را مشخص کنید. آنگاه به نوشتن مقاله اقدام کنید. کلمه کلیدی کانونی یا مترادف آن را با توجه به طول مقاله تکرار کنید. سعی کنید کلیدواژه شما توزیع مساوی در متن داشته باشد.

نکات مهم در انتخاب کلیدواژه ها

۱- در ابتدا نوع کاربری صفحه خود را مشخص کنید.

گوگل اخیرا به این سمت رفته که قصد جستجوی کاربران را درک کند. قصد جستجوی کاربر می‌تواند اطلاعاتی ، تجاری ، معاملاتی و یا ناوبری باشد.

در جستجوی اطلاعاتی ، کاربر به دنبال کسب اطلاع از موضوع یا یک محصول است.

در جستجوی تجاری ، کاربر به دنبال مقایسه و تصمیم‌گیری است.

در جستجوی معاملاتی ، کاربر محصولی را از پیش انتخاب کرده و می‌خواهد مستقیم به صفحه فروشگاهی برود.

در جستجوی ناوبری هم کاربر به دنبال پیدا کردن صفحه لاگین یک سایت یا شبکه اجتماعی است.

شما در گام اول بایستی مشخص کنید صفحه شما دارای چه محتوایی است. محتوا کدام یک از چهار نوع محتوا است؟ محتوای اطلاع رسانی ، محتوای مقایسه محصولات ، محتوای فروشگاهی و یا محتوای ناوبری؟

۲. آن گاه ، بر اساس موضوع ، و یکی از انواع محتوای چهارگانه ، به انتخاب کلمات کلیدی بپردازید.

نکات مهم در این بخش:

۱. هرگز بر اساس حدس عمل نکنید ، بلکه از ابزار آنالیز کلمات کلیدی استفاده کنید.

یک ابزار بسیار جذاب پیشنهادی ، خود گوگل است. شما در گوگل از سه طریق کاربردی می‌توانید کلمات کلیدی را جستجو کنید. یکی از طریق نوار جستجو که با یادداشت یک کلمه ، لیستی از کلمات جستجو شده در باکسی برایتان ظاهر می‌شود. دو راه دیگر ، به صفحه نتایج برمی‌گردد. شما در صفحه نمایش نتایج جستجو یا SERP ، می‌توانید در دو باکس “جستجوهای مرتبط” و “مردم این‌ها را نیز جستجو کرده‌اند” به سایر کلمات کلیدی نیز پی ببرید.

هم‌چنین با استفاده از شمارش نتایج جستجو که در بالای هر صفحه جستجو می‌آید ، می‌توانید میزان رقابت را در آن کلیدواژه بسنجید.

از ابزار دیگری هم می‌توانید استفاده کنید. این ابزار بر اساس پارامترهایی ، مشخص می‌کنند که کلیدواژه های مورد نظر شما ، چقدر ظرفیت جذب مخاطب برای شما دارند. این ابزار و پارامترها را پایین‌تر بررسی خواهیم کرد.

۲. از عبارات بیشتر از سه کلمه و حداکثر ۶ کلمه استفاده کنید.

عبارات سه کلمه ای و کمتر ، چون توسط سایتهای زیادی انتخاب شده‌اند ، شانس پیروزی شما را پایینتر می‌آورند.

شما با انتخاب عبارات بالای سه کلمه ، در فضای رقابتی کمتری قرار می‌گیرید. و شانس بیشتری در تصاحب جایگاه‌های بالاتر در آن کلمات را خواهید یافت.

۳. از جملات گفتاری استفاده کنید.

جملات گفتاری حالت محاوره دارند و طولانی‌تر از جملات نوشتاری هستند. علت استفاده از جملات گفتاری این است که گوگل می‌خواهد بیش از پیش به جستجوی صوتی اهمیت بدهد.

ابزاری که می‌توانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید:

برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو می‌توان از ابزار زیر استفاده کرد:

ابزار Google Search Console: بهترین ابزار سئو است که می‌توانید کلمات کلیدی را هم با استفاده از آن انتخاب کنید. کاربرد اصلی این ابزار در عبارات کلیدی ، یافتن کلیدواژه‌هایی است که از آن‌ها برای ورود به سایت شما استفاده شده است.

ابزار Google trends: این ابزار قابلیت انتخاب و مقایسه کلمات کلیدی را داراست و با آن می‌توانید به هر زبان ، در هر کشور و هر بازه زمانی دلخواه ، کلمات کلیدی پرکاربرد را بیابید و یا با سایر کلمات مقایسه کنید. از کشور ایران و زبان فارسی نیز در این ابزار پشتیبانی می‌شود.

ابزار moz.com: ابزار مناسبی برای تحلیل کلمات کلیدی می‌باشد. و از پارامترهای زیر برای تحلیل کلمات کلیدی استفاده می‌کند:

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  هک رشد چیست؟

درجه سختی (Difficulty): میزان رقابت بر سر آن عبارت را نشان می‌دهد. هر چه درجه سختی بالاتر باشد ، یعنی وب‌سایت‌های بیشتری برای تصاحب جایگاه در آن با یکدیگر وارد نبرد شده‌اند.

نرخ کلیک ارگانیک (Organic CTR): واژه ارگانیک در ادبیات علمی سئو به معنای هر آن چیزی است که با جستجوی طبیعی و با روش‌هایی معمول و رایگان سئو به دست می‌آید. و در لینک‌های آبی صفحات SERO گوگل به نمایش درمی‌آید. در مقابل نتایج غیر ارگانیک شامل تبلیغات پولی ، گراف دانش و … می‌شود. نرخ کلیک ارگانیک در یک کلیدواژه بیانگر درصدی از نتایج است که با روش‌هایی معمول سئو به دست می‌آید ، نسبت به کل نتایج. پس هر چه نرخ کلیک ارگانیک یک عبارت کلیدی بیشتر باشد ، شانس شما در دیده شدن سایتتان بیشتر می‌شود. زیرا صفحه نتایج با موارد پولی و غیر ارگانیک اشغال نمی‌شود.

نرخ اولویت (Priority): به معنای بکر بودن و دست نخورده‌تر بودن است و هر چه درصد بیشتری داشته باشد بهتر است. بر مبنای دو پارامتر سنجیده می‌شود. حجم جستجوی بالا و وجود رقابت پایین.

در مثال تصویری زیر ، ما از ابزار تحقیق کلمات کلیدی ماز استفاده کرده‌ایم. در این مثال ما در مورد کلیدواژه انقلاب فناوری آموزشی تحقیق کرده‌ایم که در زمان آنالیز ، این مقاله سایت ما در آن جایگاه اول را بر اساس متریک‌های ماز کسب کرده است. درجه سختی این کلمه کلیدی ۷٪ و نرخ کلیک آن ۹۷٪ می‌باشد. هم‌چنین نرخ اولویت آن ۳۳٪ است.

استفاده از ابزار moz keyword research

ابزار keywordtool.io: ابزاری است که صرفا برای جستجو و تحلیل کلمات کلیدی مورد استفاده است. زبان فارسی را از طریق کشورهای افغانستان و امارات پشتیبانی می‌کند. این ابزار در یافتن کلمات کلیدی مرتبط قوی عمل می‌کند.

تبلیغات پولی بر روی کلیدواژه‌ها

ارزش کلیکی کلمه کلیدی: ارزش دلاری آن کلمه در مزایدات گوگل ادوردز برای تصاحب کرسی‌های آن کلمه را نشان می‌دهد.

کاربرد در گوگل ادوردز: با کمی تسامح می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای سئو پولی نام برد. در حقیقت SEM جایگزین پولی برای کسانی است که می‌خواهند بدون انجام عملیات سخت سئو فقط با پرداخت پول به جایگاه گوگل در کلمه کلیدی مورد نظر خود برسند. در صفحات SERP گوگل جایگاه مشخصی برای نمایش این سایت‌ها وجود دارد که از سئو ارگانیک جداست. یکی پارامترهای آن ارزش کلیکی کلمات کلیدی است که در پاراگراف قبل در مورد آن توضیح داده شد.

روش‌های تحقیق برای یافتن کلیدواژه‌ها

وب‌سایت keywordtool.io که به عنوان ابزار جستجوی کلمات کلیدی معرفی شد ، یک استراتژی ۸ مرحله‌ای را برای تحقیق انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو معرفی کرده است. در اینجا به معرفی این ۸ مرحله می‌پردازیم:

۱. Nich خود را عمیقاً مطالعه کنید.

پیش از هرگونه گمانه زنی در مورد کلیواژه‌ها ، ابتدا کسب و کار خود را مطالعه کنید و ساختارهایش را عمیقاً درک کنید.

برای این کار:

۱) با مشتریان حاضر صحبت کنید. سعی کنید بفهمید از چه عباراتی برای توصیف برند ، شرکت ، محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند.

۲) خود را به جای مخاطبتان بگذارید و از دید آن‌ها به برند خود و محصولات و خدماتش بنگرید. آیا راغب به معرفی آنها به دیگران بودید؟

۳) در انجمن‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی ، با گروه‌های مرتبط با برند خود آشنا شوید. مشکلاتشان را درک کنید و بر اساس گفتگوها کلمات کلیدی را بیابید.

۲. اهداف خود را مشخص کنید.

یک برنامه‌ریزی دقیق باید همیشه با تعیین هدف نهایی همراه باشد. اما قبل از آن ، شما باید پرسش‌های مهم و درون‌نگرانه‌ای از خود بپرسید ، مانند:

  • شما کی هستید؟
  • نام برند شما چیست؟
  • چه چیزی شما را خاص می کند؟
  • وب سایت شما در مورد چیست؟
  • چه وعده‌هایی در وب‌سایت خود به مشتریان می‌دهید؟

پس از آن که با دقت به این پرسش‌ها پاسخ دادید ، حال اهداف خود را مشخص کنید.

آیا می خواهید تعداد مشتریان و ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید؟

آیا کمپین فروش با زمانبندی معین دارید؟

تعیین هدف مهم است زیرا پایه و جهت حرکت برای استراتژی و برنامه سئو شما را فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌هایی که در ادامه کار آن‌ها را مورد استفاده قرار خواهید داد ، باید مطابق با اهداف شما باشد. در حالت ایده آل در قیف های مختلف بازاریابی محتوا تقسیم بندی می شوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  بازاریابی همه کاناله چیست؟

اهداف شما همچنین اهداف نوشتن مطالب و مطالب SEO را به شما اطلاع می دهند. اهداف خود را بنویسید. نمودار رسم کنید. آنها را مستندسازی کنید. انجام صحیح این کارها چارچوب و جهت لازم برای محتوای سطح بالا و استراتژی بازاریابی آنلاین شما را فراهم می‌کند.

۳. لیستی از موضوعات مرتبط تهیه کنید.

با توجه به nich اصلی برندتان و اهداف تعیین شده ، موضوع اصلی را به موضوعات مرتبط کوچکتر تقسیم کنید.

لیستی از تمام موضوعات و زیرشاخه‌های محتمل مربوط به برند خود را که می‌خواهید در گوگل رتبه‌بندی کنید ، تهیه کنید.

۴. کلمات کلیدی ریشه‌ای را مشخص کنید.

پس از آن که موضوع اصلی مشخص و به زیرشاخه‌هایش تقسیم شد ، حال نوبت انتخاب کلمات کلیدی ریشه است.

کلمات کلیدی ریشه همان کلمات کلیدی کوتاه (یک و دو واژه‌ای) هستند.

کلمات کلیدی ریشه باید کاملا مرتبط با موضوعات (و نه زیرشاخه‌هایی) که تعیین کرده‌اید باشند. نیز باید کلمات هدفی باشند که کاربران برای کسب اطلاعات از موضوعات مورد نظر شما در گوگل جستجو می‌کنند.

انتخاب کلمات کلیدی ریشه درک بهتری از موضوعات اصلی برند شما به دستتان می‌دهند. هم‌چنین سبب می‌شوند بتوانید رقبای بالقوه‌تان را شناسایی کنید.

۵. استفاده از ابزار مناسب برای کلمات کلیدی.

اول یک سؤال: چرا از ابتدا به سراغ ابزار پیدا کردن کلیدواژه نروید؟

باید گفت پاسخ دقیقی وجود ندارد. اما بهتر است که یافتن کلیدواژه‌ها را با استفاده از تحقیقات برند و مطالعه موضوعات برندتان آغاز کنید و کلمات ریشه را بیابید. این کار از آشفتگی شما جلوگیری می‌کند و چشم‌انداز ژرف‌تری به شما می‌بخشد.

در مورد ابزار مناسب و متریک‌هایی که مورد بررسی قرار می‌دهند صحبت کردیم. خود keywordtool.io یکی از آنهاست.

۶. قصد جستجوی کاربران را درک کنید.

در گذشته‌ای نه چندان دور ، گرفتن جایگاه گوگل با یک کلمه کلیدی کار بسیار ساده‌ای بود. ولی الان دیگر اینطور نیست. اکنون الگوریتم‌های گوگل با فرآیند یادگیری ماشین جزئی‌نگری زیادی بر روی این مسئله دارند.

برای فهم اهداف جستجوی کاربران ، به دنبال پاسخ این پرسش‌ها باشید:

۱) کاربران شما چه چیزی جستجو می‌کنند؟
۲) آیا آن‌ها در جستجوی خود پرسشی مطرح می‌کنند که دنبال پاسخش هستند؟
۳) آیا دنبال وب‌سایت خاصی هستند؟
۴) آیا دنبال خرید محصول خاصی هستند؟

در مورد تقسیم‌بندی قصد جستجو قبلا صحبت کردیم و به چهار شاخه اصلی اطلاعاتی ، معاملاتی ، تجاری و ناوبری تقسیم کردیم. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها می‌توانند به شاخه‌های جزئی‌تری تقسیم شوند ، که ذکر کردیم.

۷. کلمات کلیدی طولانی را انتخاب کنید.

کلمات کلیدی کوتاه (Seed Keywords) یا ریشه معمولا حالت کلی گویانه دارند. و مناسب موضوعات اصلی برند شما هستند. در حالی که کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) حالت تشریحی دارند. و برای زیرشاخه‌های موضوعات اصلی مناسبند.

همچنین کلمات کلیدی طولانی قابلیت تطبیق با دو چیز را دارند: یکی زیرشاخه‌های موضوعات برند شما ، و دوم سؤالاتی که کاربران به عنوان هدف جستجو در موتور گوگل استفاده می‌کنند.

همینطور کلمات کلیدی بلند قابلیت جابجایی و ترکیب دارند. یک یا دو کلمه به عنوان هسته شناخته می‌شود و بقیه می‌توانند جابجا شوند. به این صورت که اگر کاربران عبارت هدف را با کلمات جابجا شده شما جستجو کنند ، باز سایت شما به نمایش در می‌آید.

۸. رقبای خود را بشناسید و آنالیز کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی یک بخش پایانی بسیار مهم دارد: مشخص کردن میزان رقابت آن.

شما در این بخش دو کار می‌توانید انجام دهید ، رقبای ارگانیک خود در کلیدواژه‌ای که استفاده می‌کنید را بیابید. و بفهمید در حال انجام چه کاری هستند.

یکی دیگر اینکه دنبال کلمات کلیدی از قلم افتاده یا کلیدواژه‌های گپ باشید. (Gap Keywords) کلیدواژه‌هایی که پرکاربرد اما میزان رقابت در آن‌ها پایین است. در این حالت شما فرصت خوبی برای افزایش رنک خود و دیده شدن خواهید یافت.

جمع‌بندی

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو چگونه انجام می‌شود؟ این مقاله کلمات کلیدی را معرفی کردیم و انواع آن را از نظر فنی و محتوایی توضیح دادیم. هم‌چنین ارتباط آن با سئو و تولید محتوا را تشریح کردیم. در مورد انواع قصد جستجو و روش‌های ابتکاری یافتن کلمات کلیدی توضیح دادیم و در نهایت ، استراتژی جامعی برای تحقیق و یافتن کلمات کلیدی ذکر کردیم. لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
سئو تکنیکال چیست؟ 1 دقیقه

سئو تکنیکال چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

سئو تکنیکال چیست؟ در کدام طبقه‌بندی سئو قرار می‌گیرد؟ چه جایگاهی دارد و چه تأثیری روی رتبه سایت می‌گذارد؟ بیایید بررسی کنیم. سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی سایت است که همانطور که از نامش پیداست ، روی زیرساخت فنی سایت متمرکز است. و به بهبود عملکرد فنی سایت می‌پردازد. سئو تکنیکال در کنار سئو […]

1 دقیقه

تفاوت اصلی SEO و SEM چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

تفاوت اصلی SEO و SEM چیست؟ آیا می‌دانستید بازاریابی رسانه‌های اجتماعی جزء بازاریابی موتورهای جستجو به شمار می‌رود؟ همه بازاریابان دیجیتال باید تفاوت اصلی بین SEO و SEM را بدانند. چه در زمینه رسانه‌های اجتماعی ، تحقیق و یا طراحی فعالیت داشته باشید ، دانستن اصطلاحات مختلف در بازاریابی آنلاین به درک وظایف دیجیتالی مختلف […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان