1

استراتژی موقعیت یابی برند چیست؟

استراتژی موقعیت یابی برند چیست؟

استراتژی موقعیت یابی برند چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره موقعیت یابی برند و استراتژی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: استراتژی برندسازی چیست؟

استراتژی موقعیت یابی برند چیست؟

بسیاری از شرکت‌های موفق مثل کوکاکولا یک ویژگی مشترک مهم دارند: یک استراتژی قوی برای موقعیت یابی برند. در واقع، نام تجاری آن‌ها به اصطلاحاتی عمومی برای همه محصولات مشابه در جایگاه آنها تبدیل شده است. (نظیر تاید، کلینکس و هوور در ایران.)

مزیت داشتن استراتژی موقعیت یابی برند

داشتن یک استراتژی قوی برای موقعیت‌یابی برند برای همه کسب‌وکارهایی که برای موفقیت تلاش می‌کنند یک الزام مطلق است. این مسئله از راه آمار و ارقام هم قابل اثبات است. برندهایی که به طور مداوم ارائه محصول و خدمات انجام می‌دهند، میانگین افزایش درآمد 10-20٪ را تجربه می‌کنند. برندسازی موفق مزایایی مانند افزایش وفاداری مشتری، تصویر بهبود یافته و هویت‌سازی مرتبط دارد که شما را از رقبا متمایز می‌کند.

در این مقاله، چارچوبی را خواهید آموخت که برای قرار دادن موفقیت آمیز برند شما در بازار ایده‌آلتان به شما کمک می‌کند.

تعریف موقعیت یابی برند

موقعیت یابی برند فرآیندی است که برند شما را در ذهن مشتریان قرار می‌دهد. موقعیت برند، بیش از این که یک شعار یا یک لوگوی فانتزی باشد، یک استراتژی مورد استفاده برای متمایز کردن کسب‌وکار شما از سایرین است.

موقعیت یابی موثر برند زمانی اتفاق می‌افتد که یک نام تجاری برای مصرف کننده مطلوب، ارزشمند و معتبر تلقی شود. مجموع این سه، برای کسب‌وکار شما منحصربه‌فرد می‌شود و در نتیجه مشتریان شما جایی را در ذهن خود برای برند شما انتخاب می‌کنند.

اين امر، مهم است زیرا “متفاوت” بودن با رقبا برای برنده شدن در بازار کافی نیست. این مسئله را از کارشناس موقعیت یابی برند “ویل بارون” به خاطر داشته باشید که می‌گوید: “شما فقط زمانی این فرصت را دارید که نام تجاری خود را موقعیت‌یابی کنید که کاری قابل توجه انجام دهید.”

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استراتژی ارتقا آمازون چیست؟

اهمیت استراتژی موقعیت یابی برند

شما با یک استراتژی قوی موقعیت یابی برند، می‌توانید یک طرح موقعیت یابی برند ایجاد کنید که به شما کمک کند شهرت و تصویر برند خود را بهبود داده و به صفات خوب مشهور شوید.

بیشتر بخوانید: عناصر مدیریت برند چیست؟

استراتژی موقعیت یابی برند کوکاکولا

بیش از یک قرن پیش، یک شرکت نوشابه‌سازی تصمیم گرفت محصولی را ارائه دهد که قبلاً دیده نشده بود: اولین نوشیدنی کولا. با انجام این کار، با موفقیت خود را به عنوان برند اصلی این نوشابه قرار داد. در حال حاضر، کوکاکولا از میلیون‌ها فروش در سراسر جهان سود می‌برد و یکی از مواد اصلی روی میز غذای هر خانواده است. کوکاکولا در ذهن ما به عنوان استاندارد طلایی نوشابه پذیرفته شده است.

موقعیت یابی برند به شرکت اجازه می‌دهد تا خود را از رقبا متمایز کند. این تمایز به کسب‌وکار کمک می‌کند تا آگاهی از برند را افزایش دهد، ارزش ارتباط برقرار کند و قیمت‌گذاری را توجیه کند. همه اینها بر نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارند.

اما همه استراتژی های موقعیت یابی برند یکسان نیستند یا هدف یکسانی ندارند. بسته به ماهیت پیشنهاد و صنعت شما، موقعیت و پیام برند شما متفاوت خواهد بود. بیایید چند استراتژی متداول موقعیت یابی را مرور کنیم که می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند.

انواع استراتژی های موقعیت یابی برند

هنگامی که تصمیم می‌گیرید چگونه برند خود را در بازار قرار دهید، چندین گزینه برای انتخاب دارید. شما می‌خواهید استراتژی خود را طوری تنظیم کنید که مزیت رقابتی محصول خود را برجسته کرده و به کاستی‌های رقیب خود اشاره کنید.

در زیر چند استراتژی موقعیت‌یابی محبوب وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای متمایز کردن برند خود در بازار استفاده کنید.

استراتژی موقعیت یابی خدمات مشتری

شانس بسیار خوبی وجود دارد که شما یک خرده‌فروش، رستوران یا ارائه‌دهنده خدمات دیگری را به دلیل خدمات مشتری حداقل یک بار انتخاب کرده باشید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت خزش وب و خراش وب چیست؟

شرکت‌های عمودی که به پشتیبانی بی‌توجه شناخته می‌شوند، از برجسته‌کردن خدمات دوستانه مشتریان خود برای متمایز کردن خود سود می‌برند.

سایر شرکت‌هایی که دارای محصولاتی که به ویژه پیچیده هستند، می‌توانند سیستم‌های پشتیبانی قوی خود را برای جذب مشتریان جدید برجسته‌سازی کنند.

ملموس‌ترین مزیت این استراتژی این است که خدمات عالی به مشتری می‌تواند به توجیه قیمت بالاتر کمک کند. برای مثال، محصولات اپل قیمت بالایی دارند، اما کارکنان پشتیبانی آن دوستانه و سریع پاسخ می‌دهند. یک مشتری ناراضی در همان ابتدای کار ممکن است به یک مشتری همیشگی تبدیل شود، اگر تجربه خدمات عالی از برند شما داشته باشد.

اگر خدماتی را برای طیف‌های مختلف مشتریان خود، مثلا مشتریان استثنایی تبلیغ می‌کنید اما آن‌ها ارائه نمی‌کنید، نظرات بد، انتقادات خشمگینانه از طریق تلفن و ایمیل، پیام‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی و حتی شکایاتی منتظر شما است.

استراتژی موقعیت یابی مبتنی بر راحتی

یک استراتژی موقعیت‌یابی مبتنی بر راحتی نشان می‌دهد که چرا استفاده از محصول یا خدمات شرکت نسبت به رقبا راحت‌تر است. این راحتی می‌تواند بر اساس عواملی مانند مکان، سهولت استفاده، دسترسی گسترده، و پشتیبانی از پلتفرم‌های متعدد باشد.

قرار دادن محصول یا خدمات خود به عنوان راحت‌ترین، به طور خودکار مشتریان پرمشغله را جذب می‌کند. و مانند استراتژی قبلی، می‌تواند قیمت بالاتر را نیز توجیه کند.

استراتژی موقعیت یابی مبتنی بر قیمت

یک شرکت از استراتژی موقعیت یابی مبتنی بر قیمت برای ارائه محصول یا خدمات خود به عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه استفاده می‌کند. هنگامی که محصول خود را به عنوان ارزان‌ترین محصول در بازار معرفی می‌کنید، می‌توانید یک پایگاه مشتری بزرگ ایجاد کنید زیرا هیچ کس دوست ندارد بیش از آن‌چه باید خرج کند. ارائه کمترین قیمت یک راه آسان برای جذب مشتری برای تبدیل است.

اما این استراتژی به سهم خود با خطرات و معایب همراه است. مهم‌ترین خطر این است که تصور کیفیت تولید پایین‌تر را به مشتریان می‌دهد.

هم‌چنین ممکن است با مسائل اقتصادی مواجه شوید که در طول زمان می‌تواند کسب و کار شما را در خطر قرار دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  عناصر مدیریت برند چیست؟

استراتژی موقعیت یابی مبتنی بر کیفیت

شرکت‌ها این استراتژی را زمانی اجرا می‌کنند که می‌خواهند بر کیفیت محصول خود تأکید کنند. کیفیتی که اغلب با هزینه‌ای عالی همراه است.

کیفیت یک محصول را می‌توان از طریق صنعتگری استثنایی، تولید دسته‌ای کوچک، مواد با کیفیت بالا و حتی شیوه‌های پایداری که تولید آن را گران‌تر می‌کند نشان داد.

خریداران آگاه به بودجه ممکن است برند شما را به نفع جایگزین ارزان‌تر دور بزنند. اما اینجاست که شخصیت‌های خریدار وارد بازی می‌شوند. درآمد و عادات خرید مشتریان هدف شما تعیین می‌کند که آیا تاکید بر کیفیت (با حق بیمه بالاتر) رویکرد مناسبی برای برند شما است یا خیر.

استراتژی تمایز

استراتژی موقعیت یابی تمایز با ویژگی‌های منحصر به فرد یا نوآورانه یک محصول در مقایسه با رقابت سنتی مرتبط است. استراتژی موقعیت یابی برند تسلا یک مثال عالی است.

قبل از اینکه وسایل نقلیه تسلا وجود داشته باشد، هیچ وسیله نقلیه جذاب و کاملا الکتریکی برای خرید وجود نداشت. اکنون، این شرکت پیشرو در زمینه فناوری است که پیشگام خودروهای خودران و روبات‌های هوش مصنوعی است.

اگر این استراتژی را اجرا کنید، مشتریانی که برای نوآوری ارزش قائل هستند، جذب برند و محصول شما می‌شوند. یکی از محدودیت‌های بالقوه این است که عموم مردم می‌توانند از فقدان سابقه استفاده دلسرد شوند. اگر محصول شما کاملاً جدید است، تحقیق و آزمایشی را که برای ایجاد آن انجام شده است، در نظر بگیرید. اغلب، مصرف‌کنندگان نوآورانه دوست دارند بدانند فناوری یا محصول جدید چگونه کار می‌کند.

جمع‌بندی

حالا تا حدودی مفهوم موقعیت یابی برند و استراتژی‌های مختلفی که برای آن وجود دارد آشنا شده‌اید. فراموش نکنید که این مسئله می‌تواند به کلی فروش شما را چندین برابر کند اگر به اندازه کافی برای آن وقت بگذارید و در مورد آن مطالعه کنید. تجارب شرکت‌های مشهور میتواند به شما کمک شایانی بکند.

در این مقاله درباره این که استراتژی موقعیت یابی برند چیست صحبت کردیم. با سپاس از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش چیست؟ ۳ مرحله آن کدام است؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش چیست؟ در این مقاله قصد داریم این مبحث را برای شما طرح کرده و از دیدگاه مایکل پورتر توضیح دهیم. بیشتر بخوانید: مدل ۵ نیروی رقابتی پورتر و توانایی آن در تحلیل محیط خرد بیرونی شناخت زنجیره ارزش در کسب و کار و تجزیه و تحلیل آن، سبب بهبود فرآیند […]

استراتژی برندسازی چیست؟ 1 دقیقه

استراتژی برندسازی چیست؟

golearnwork

استراتژی برندسازی چیست؟ در این مقاله برآنیم درباره استراتژی برندسازی صحبت کنیم و آن را بررسی نماییم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: تعریف استراتژی قطعا پشت هر برند موفقی یک استراتژی برندسازی قوی وجود دارد که به تک تک ریز مسائل مرتبط با شکوفایی برند شما کمک اساسی می‌کند. استراتژی برند شما از چندین عنصر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان