1

عناصر مدیریت برند چیست؟

عناصر مدیریت برند چیست؟

عناصر مدیریت برند چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره سه عنصر اصلی و حیاتی مدیریت برند صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: استراتژی برندسازی چیست؟

عناصر مدیریت برند چیست؟

سه عنصر حیاتی برای مدیریت برند وجود دارد: آگاهی از برند، ارزش ویژه، و وفاداری. اگرچه ممکن است بیان مزایای هر کدام از این عناصر دشوار باشد، اما مدیریت برند نقش مستقیمی در توسعه هر سه عنصر از یک برند را دارد.

آگاهی از برند

مدیریت برند اغلب با شناخت برند شروع می‌شود. اگر یک شرکت نتواند هنگام دیده شدن برند از سوی مشتریان، احساسات مثبتی را در آن‌ها ایجاد کند، در واقع اصلا برندی وجود ندارد که بتوان آن را مدیریت کرد.

آگاهی از برند به ویژه برای محصولات جدیدی که به بازار عرضه می‌شوند بسیار مهم است. یک شرکت باید تصمیم بگیرد که چگونه آن برند را به بهترین شکل مدیریت کند و سرمایه اولیه را برای شناسایی بیشتر برند سرمایه‌گذاری کند.

از سوی دیگر، برندهای معتبرتر باید تصمیم بگیرند که چه تعداد منابع را برای حفظ یا تقویت موقعیت موجود یک برند اختصاص دهند.

ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند، ارزش تجاری تصویر یک محصول است. ارزش ویژه برند اغلب به فروش بیشتر منتهی می‌شود زیرا مصرف‌کنندگان محصولات آن برند نام تجاری، برای آن ارزش بیشتری قائلند. پس ارزش ویژه برند در طول زمان، و از طریق تجربیات مثبت مشتری ایجاد می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه برند خود را مدیریت کنیم؟

نمونه‌ای از بیلبوردی را در نظر بگیرید که تبلیغاتی برای شرکت اپل را نمایش می‌دهد. شاید محتوای آن یا محصولی که به نمایش گذاشته شده محصول مطلوبی برای شما نباشد، اما غیر ممکن است که توجه شما را جلب نکند. زیرا این نام تجاری ارزش ویژه‌ای پیدا کرده است.

همان‌گونه که یک شرکت ممکن است در طول زمان ارزشمندتر شود و ارزش آن بیشتر شود، ارزش یک نام تجاری نیز می‌تواند در طول زمان به همان روش افزایش یابد.

وفاداری به برند

یک مشتری ممکن است یک نام تجاری را بشناسد و یک مشتری حتی ممکن است یک برند را قوی و معتبر بداند. با این حال، اگر آن مشتری به راحتی به سمت یک محصول رقیب سوق داده شود، مدیریت برند شکست خورده است. هدف از وفاداری به برند، ایجاد روابط قوی بین مصرف‌کننده و برند است، به شکلی که مصرف‌کننده نتواند به امتناع از مصرف‌کردن محصولات برند حتی فکر کند.

در حالی که آگاهی از برند در فاز اول مدیریت برند اتفاق می‌افتد، وفاداری به برند یک دستاوردی بلندمدت است که از راه‌های مختلف به دست می‌آید. شرکت‌ها باید نشان دهند که محصولاتشان مطابق با نیازهای مصرف‌کننده است. علاوه بر این، شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که خدمات مشتری را تضمین می‌کنند که مشتری در طول کل عمر محصول تجربه مثبتی داشته باشد.

شرکت‌های کوچک‌تر با تعداد کارکنان کمتر ممکن است یک تیم اختصاصی برای ایجاد (مدیریت برند) و اجرای استراتژی‌های برندسازی (بازاریابی) داشته باشند.

تفاوت مدیریت برند و بازاریابی

به نظر می‌رسد مدیریت برند و بازاریابی هر دو یک کار را انجام می‌دهند. به هر حال، هر دو بخش بر نحوه درک سهامداران خارجی از برندهای شرکت یا محصول تأثیر می‌گذارند. با این حال، تفاوت‌های ظریفی بین این دو وجود دارد:

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استراتژی موقعیت یابی برند چیست؟

۱. بازاریابی در ابتدا رهبری می‌کند اما مدیریت برند آن را دنبال می‌کند:

هنگامی که شرکت‌ها یا محصولات راه‌اندازی می‌شوند، آن شرکت‌ها یا بخش‌ها یک تیم کاملاً اختصاصی برای مدیریت برند ندارند. در عوض، آن‌ها اغلب دارای مجموعه‌ای از متخصصان بازاریابی هستند که هدف آن‌ها ایجاد درک عمومی مخاطبان از محصولات است.

تیم بازاریابی شرکت ممکن است برخی از جنبه‌های اولیه مدیریت برند را در اختیار داشته باشد، اگرچه نقش آن‌ها اغلب بسیار بیشتر از تقویت استراتژی برندسازی است.

۲. بازاریابی گسترده است، مدیریت برند محدود و مشخص است:

بازاریابی شامل تمام شاخه‌هایی است که به فروش و جذب مشتری منتهی می‌گردد، اما در مدیریت یک برند، هدف اصلی شرکت ایجاد عوامل موثر در صاحب نام شدن و درگیر کردن مخاطب با محصول و هم‌چنین وفادار کردن مشتری‌ها به شرکت است.

بیشتر بخوانید: چگونه برند خود را مدیریت کنیم؟

مزیت‌های شناخت برند و عناصر مدیریت برند

در اینجا یک مثال برای کمک به یادآوری ارزش ویژه برند آورده شده است. تصور کنید برای دویدن به پارک می‌روید و با دو غرفه مواجه می‌شوید:

غرفه بی‌نام نوشیدنی‌های ورزشی را به نصف قیمت در طعم‌های مختلف به فروش می‌رساند و غرفه دوم نوشیدنی‌های یک برند معروف را به قیمت معمول میفروشد؛ به سراغ کدام غرفه می‌روید؟

منطقی است که اگر قصد کمتر پول خرج کردن به بهانه هوس امتحان کردن یه چیز جدید نداشته باشید نوشیدنی‌های برند صاحب نام را انتخاب خواهید کرد.

آگاهی از برند نشان می‌دهد که مخاطبان چقدر راحت می‌توانند برند شما را بدون شنیدن یا دیدن نام برند شناسایی کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  5تا از رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری

آگاهی از برند معمولاً یک عنصر بصری است، زیرا چیزهایی مانند شعار، طرح رنگ، لوگو یا بسته‌بندی باعث می‌شود مشتریان برند را بشناسند. با این حال، آن را به عوانلب مانند صداهای تبلیغاتی نام تجاری گسترش می‌دهد.

اهمیت شناخت برند

شناخت برند بسیار مهم است زیرا هر زمان که مشتریان یکی از محصولات شما را ببینند به آن‌ها سیگنال داده می‌شود. این امر باعث می‌شود که آن‌ها شانس بیشتری برای خرید داشته باشند.

اگر تا به حال شروع یک تبلیغ را دیده باشید و بدون دیدن نام آن دقیقاً بدانید که چه برندی است، یعنی شناخت برند در عمل اتفاق افتاده است.

ما اغلب در مورد آن فکر نمی‌کنیم، اما برای یک نام تجاری، این امر یک مزیت قدرتمند است که بتواند آن ارتباط را با مشتریان ایجاد کند.

در این مقاله درباره این که عناصر مدیریت برند چیست صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری 1 دقیقه

استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری و خدمات مشتری چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری و خدمات مشتری چیست؟ در این مقاله قصد بررسی موضوعاتی مهم در استراتژی‌های کسب‌و‌کار را داریم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: استراتژی برندسازی چیست؟ تفاوت خدمات مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری هدف مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM پرورش روابط قوی و وفادار با مشتری است، در حالی که […]

داده کاوی در زمان واقعی چیست؟ 1 دقیقه

داده کاوی در زمان واقعی چیست؟

سهراب محمدی

داده کاوی در زمان واقعی چیست؟ در این مقاله، تجزیه‌وتحلیل زمان واقعی در داده کاوی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟ هم‌چنین بخوانید: کاربردهای داده کاوی و روندهای آن در این مقاله هم‌چنین به بررسی کلی از تجزیه‌وتحلیل لحظه‌ای می‌پردازیم و نحوه عملکرد و مزایای استفاده از آن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان