1

آموزش رایگان طراحی سایت؛ در این مقاله آموزشی راهکارهای طراحی سایت را با توجه به مهارت‌ها و منابع شما بازگو می‌کنیم. در این مقاله صرفا تا حدی که برای دیجیتال مارکتینگ به دانش طراحی سایت نیاز است به آن ورود می‌کنیم و از ورود به مباحث تخصصی‌تر خودداری خواهیم کرد.

با رشد و توسعه سریع دیجیتال مارکتینگ در جهان امروز و پیشبینی رشد بالقوه آن در آینده ، شما برای معرفی و تبلیغ کسب و کار خود به تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: دوره آموزش رایگان دیجیتال مارکتینگ

یکی از ملزومات مهم دیجیتال مارکتینگ ، داشتن یک سایت به عنوان یک دفتر یا فروشگاه الکترونیکی است. (همانطور که داشتن یک دفتر یا فروشگاه در کسب و کار سنتی اعتبار شما را بالا می‌برد.)

ما چند فرض را در ابتدا در نظر خواهیم گرفت و بر اساس هر کدام توضیحاتی خواهیم داد.

اما ابتدا نکاتی مهم:

۱. طراحی سایت کاری حرفه‌ای است و نیاز به تخصص و مهارت دارد.

۲. طراحی سایت تنها یک گام نخست است و برای موفق بودن آن ، به انجام کارها و مراحل تکمیلی نیاز است. این کارها عبارتند از: تولید محتوا ، بهینه‌سازی محتوا (سئو) و پشتیبانی. اگر این کارهای تکمیلی سه‌گانه انجام نشوند ، طراحی سایت به عنوان گام نخست کسب و کار شما ناموفق خواهد بود.

فرض نخست: شما هزینه راه‌اندازی سایت ، پشتیبانی و تولید محتوا توسط افراد متخصص را دارید. در این حالت شما نه تنها راه‌اندازی سایت را می‌توانید به یک طراح حرفه‌ای بسپارید ، بلکه کلیه امور دیجیتال مارکتینگ خود را می‌توانید به یک آژانس حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ برون‌سپاری کنید. امروزه بسیاری از این آژانس‌ها کلیه امور مرتبط با دیجیتال مارکتینگ را از طراحی سایت ، پشتیبانی ، تولید محتوا ، سئو ، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و … را برای شما انجام می‌دهند.

در این فرض شما از این دروس تنها برای بالابردن معلومات عمومی خود استفاده کنید. و سعی کنید با یادگیری این دروس ، بهترین نظارت و همکاری را با آژانس دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید.

فرض دوم: شما هزینه لازم برای طراحی سایت یا انجام سایر کارهای تخصصی دیجیتال مارکتینگ را ندارید.

پس در این حالت باید تمرکز بیشتری روی دروس گذاشته و آموزش ببینید.

و حالا پیش به سوی شروع درس طراحی سایت!

طراحی سایت با برنامه‌نویسی تحت وب

یک سؤال مهم:

آیا علاقه و استعداد برنامه‌نویسی را دارید؟

در این حالت بدانید بخت با شما یار بوده است. شما با کمی وقت گذاشتن روی زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب ، می‌توانید دانش و مهارت خود را در طراحی وب بالا ببرید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دیجیتال مارکتینگ در صنعت ساختمان سازی و مشاغل مرتبط: بررسی ۵ روند در سال ۲۰۲۱

مطالعه بیشتر: چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟

به چه زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی وب‌سایت نیاز است؟

در حوزه وب و طراحی سایت دو بخش مهم وجود دارد: فرانت – اند (Front – End) و بک – اند (Back – End).

فرانت – اند ظاهر سایت شما را می‌سازد. تجربه کاربری و روانشناسی کاربری سایت شما در همین بخش اتفاق می‌افتد. اینکه کاربر با دیدن اولین صفحه از سایت شما جذب آن بشود یا از آن فاصله بگیرد ، دقیقا به کارهایی برمی‌گردد که شما برای فرانت – اند سایت خود انجام می‌دهید.

بک – اند به پشت صحنه سایت شما برمی‌گردد. هر سایتی به یک پایگاه داده (دیتابیس) برای ذخیره و بازیابی اطلاعات نیاز دارد. هم‌چنین هر سایت برای برقراری ارتباط با دنیای وب و نیز ارتباط با سرور خودش احتیاج به پروتکل‌های ارتباطی دارد. این‌ها تماما توسط زبان‌های بک – اند انجام می‌شود.

زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند

زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند وب

ساخت یک ساختمان را در نظر بگیرید! ابتدا پی ریخته می‌شود ، آرماتوربندی انجام می‌شود و سپس اسکلت فلزی یا بتنی ساخته می‌شود. سپس کارهای تأسیساتی انجام می‌شود. آن‌گاه به جذابیت‌های بصری ساختمان پرداخته می‌شود ، مانند نمای خارجی یا دکوراسیون داخلی. ساخت وب‌سایت نیز دقیقا همین پروسه را طی می‌کند.

زبان نشانه‌گذاری HTML: برای پی‌ریزی و اسکلت سایت از زبان نشانه گذاری HTML استفاده می‌کنیم. در این زبان که با استفاده از تگ‌های شروع و پایان کار می‌کند ، انواع بخش‌های نوشته مانند تیتر ، پاراگراف‌ها ، و عناوین داخلی مشخص می‌شود. هم‌چنین انواع جدول‌ها ، فریم‌ها و محل قرارگیری عکس‌ها مشخص می‌شود. لینکسازی به صفحات دیگر سایت شما یا سایت‌های دیگر نیز با کدهای HTML انجام می‌پذیرد.

زبان CSS: اما زبان HTML تنها پی و اسکلت را می‌ریزد و کاری با زیباسازی سایت شما و تجربه کاربران ندارد. زبان CSS به کمک شما می‌آید تا با استفاده از آن بتوانید ظاهری جذاب برای سایت خود درست کنید. تجربه کاربری را توسعه دهید. فونت‌های زیبا و تیترهای جذاب ایجاد کنید و روی رنگ‌بندی سایت خود کار کنید.

زبان JavaScript: زبان CSS ظاهر سایت شما را به شکلی ایستا بهبود می‌بخشد. برای ایجاد پویایی بیشتر و جلوه‌های متحرک ، زبان JavaScript به کمک شما خواهد آمد.

زبان‌های برنامه‌نویسی بک اند وب

به این زبان‌ها زبان‌های سمت سرور (Server Side) نیز گفته می‌شود.

هم‌چنین این زبان‌ها ارتباط کاربر با سرور و درخواست‌های میان آن‌ها را کنترل می‌کنند.

زبان php: فرآیندها و فانکشن‌های سایت شما با سرور و نیز دنیای وب را مدیریت می‌کند.

هنگامی را درنظر بگیرید که یک کاربر در یک فرم ثبت نام در سایت شما اطلاعات خود را وارد می‌کند. ظاهر این فرم ، جدول‌بندی ، حواشی داخلی و خارجی عبارات ، نوع فونت و رنگ فونت زمینه ، همگی توسط زبان‌های فرانت اند مانند HTML و CSS ساخته و پرداخته شده است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ۷ ترند مهم بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۱ که نباید فراموش کنید!

اما فرآیندی که در ایجاد نام کاربری و رمز عبور اتفاق می‌افتد توسط زبان php انجام می‌شود.

زبان SQL: یک زبان بک اند است که کار ذخیره‌سازی داده‌ها در پایگاه داده (دیتابیس) را انجام می‌دهد. در مثال قبلی ، پروفایل کاربری به همراه نام کاربری و رمز عبور توسط این زبان در پایگاه داده ذخیره می‌گردد.

با تعدادی از زبان‌های تحت وب آشنا شدیم که برای یادگیری طراحی سایت به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. اما تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که نام بردیم.

فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها و IDE ها

این‌ها بسترهایی هستند که برای پیشبرد و توسعه بهتر کدهای خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کتابخانه‌ها عبارتند از قطعاتی از کدهای پیش نوشته که مانند یک قطعه می‌توانید به ساختار کدهای سایت خود مونتاژ کنید. خوبی آن‌ها این است که نیاز به اختراع دوباره چرخ نخواهید داشت.

فریمورک‌ها مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مدیریت بهتری روی کدهای خود داشته باشید.

فریمورک معروف برای زبان‌های فرانت اند HTML و CSS ، بوت‌استرپ (Bootstrap) می‌باشد و بهترین فریمورک برای زبان بک اند php ، لاراول (Laravel) است.

با بوت‌استرپ می‌توانید انواع منوها ، باکس‌ها و دکمه‌های فراخوان عمل یا CTA (Call to Action) را طراحی کنید.

نیز می‌توانید سایت خود را با کدهای آماده بخصوصی ریسپانسیو یا واکنشگرا کنید. (Responsive). این کار کمک می‌کند که سایت شما با ابعاد مختلف دسکتاپ ، موبایل و تبلت انعطاف‌پذیر شود که در سئو نیز مسئله مهمی است.

هم‌چنین IDE نیز نرم‌افزار یا اپلیکیشنی است که اجازه استفاده بهینه‌تر از فریمورک‌ها را به شما می‌دهد ، مانند بوت‌استرپ استودیو.

اما شاید شما چندان به برنامه‌نویسی علاقه نداشته باشید. در این صورت چه باید بکنید؟

طراحی سایت با سیستم‌های مدیریت محتوا

یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS به شما کمک می‌کند بدون نیاز به کدنویسی ، سایت خود را طراحی کنید.

CMS به شما کمک می‌کند تا قالب آماده‌ای که مناسب سایت شماست بدون مشکل خاصی بارگذاری کنید.

هم‌چنین با استفاده از افزونه‌های ویژه‌ای که بر اساس زبان‌های مختلف تحت وب نوشته شده ، روی حوزه‌های مختلف فرانت اند و بک اند سایت خود کار کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوا کار طراحی سایت را آسان می‌سازند.

کاربردهای مختلف CMS

انتخاب قالب مناسب و کاستومایز کردن (سفارشی‌سازی) آن
بارگذاری و فعالسازی انواع افزونه‌ها در بخش‌های مختلف فرانت اند مانند تولید محتوا ، بهبود تجربه کاربری ، سئو ، و بک اند مانند بهبود عملکرد فنی سایت ، سرعت لود شدن و … .
راه‌اندازی انواع کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ و بهبود درانجام انواع فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ (مانند توسعه ناحیه کاربری ، ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، درست کردن انواع پاپ آپ و …)

مزایا و معایب CMS ها

سیستم‌های مدیریت محتوا امکانات فوق‌العاده برای ساخت و توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی آن‌ها و پروموت کردن محصولات و خدمات دارند. برای کسانی که دانش فنی ندارند بسیار مناسبند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  نقشه سفر مشتری چیست؟

معایب آن‌ها عبارتند از نداشتن انعطاف‌پذیری کامل برای کاربردهای خاص (که با اندکی دانش کدنویسی برطرف می‌شود) و امنیت متوسط.

معروفترین CMS ها عبارتند از: وردپرس ، جوملا و دروپال.

طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری

طراحی تجربه کاربری (UX – User Experience) به صورت خیلی ساده عبارت است از طراحی فرآیندی که کاربر از ابتدای ورود خود به سایت تا زمانی که به خروجی مورد نظر خود می‌رسد ، با آن درگیر و در تعامل است. تجربه کاربری یک مدل است که در ذهن طراح پرورده می‌شود و روی کاغذ آورده می‌شود.

طراحی رابط کاربری (UI – User Interface) عبارت است از تبدیل فرآیند تجربه کاربری به یک مدل گرافیکی.

برای مثال در طراحی تجربه کاربری این موضوع در نظر گرفته می‌شود که کاربر پس از ورود ، ثبت نام می‌کند و سپس از او سوالاتی پرسیده می‌شود و یک محصول مناسب نیاز او به وی معرفی می‌گردد.

در رابط کاربری ، این فرآیند به شکل گرافیکی عینیت پیدا می‌کند ، از ایجاد یک دکمه CTA برای ثبت نام ، تا ظاهر شدن فرم ثبت نام در یک باکس و سپس هدایت به صفحه پرسشنامه پس از تکمیل فرآیند ثبت نام.

ابتدا UX به صورت یک مدل از فرآیندها در ذهن طراح پرورده می‌شود و روی کاغذ در می‌آید. آن‌گاه طراح UI آن را به صورت واسط گرافیکی در می‌آورد.

انتخاب دامنه برای سایت

هر سایتی برای فراخوان شدن به یک نام دامنه نیاز دارد. دامنه توسط یک فرآیند به اسم نام سرویس (Name Service) بازخوانی و اجرا می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر ببینید: DNS چیست؟ و انواع آن کدام است؟

برای انتخاب نام دامنه سایت باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

۱. نام دامنه شما حتی‌المقدور نام برند شما باشد. مانند golearnwork.com

۲. نام دامنه با مواردی همچون شخصیت کسب و کار شما و پرسونای مخاطبان سازگار باشد. (اگر مورد ۱ رعایت شده باشد ، خود به خود در تیم برند هم بایستی این موارد لحاظ گردد.)

۳. نام دامنه بهتر است زیر ۱۲ کاراکتر باشد.

۴. نام دامنه باید آزاد باشد و توسط شخص یا شرکت دیگری استفاده نشده باشد.

کسب اطلاعات درباره آزاد بودن نام دامنه از اینجا

انتخاب دامنه مناسب برای سایت

انتخاب هاست

هاست فضایی است که دیتابیس و تمامی اطلاعات سایت شما روی آن قرار می‌گیرد. مانند فضای ذخیره‌سازی روی یک کامپیوتر. هاست انواع مختلفی دارد که با توجه به بودجه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

مثلا هاست اشتراکی ، که به چندین وب‌سایت خدمات می‌دهد ، هاست اختصاصی که فقط به یک وب‌سایت خدمات می‌دهد و گران‌قیمت‌تر است.

هم‌چنین برخی از شرکت‌های هاستینگ ، هاست‌هایی متناسب با یک سیستم مدیریت محتوای خاص مانند وردپرس را ارائه می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هاست حتما بخوانید: هاست چیست و انواع آن کدام است؟

یک سایت نیاز به هاست یا میزبان دارد.

در این مقاله آموزشی اطلاعاتی درباره اینکه چگونه یک سایت طراحی کنیم آموختیم. این مقاله آموزشی پیش‌نیاز مقالات دیگر است که برای آموزش کامل در زمینه طراحی سایت ، به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

منابع

۱.

۲.

۳. UI و UX چیست؟ – همیار آکادمی

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ 1 دقیقه

چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟

آژانس معاملات هوشمند

چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ سئو چیست و چه انواعی دارد؟ سئو چگونه به معرفی برندمان کمک می‌کند؟ چگونه با سئو دیده شویم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را بیابیم. مقاله اصلی دوره آموزش رایگان دیجیتال مارکتینگ را ببینید. پایه آموزشی و هدف‌های رفتاری از فراگیران پس از […]

1 دقیقه

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا چیست؟ در این مقاله راجع به بازاریابی درونگرا و انواع آن و تفاوت آن با گونه برونگرا توضیح داده و مطالبی را شرح می‌دهیم. با ما در این آموزش همراه باشید. بازاریابی درونگرا در برابر بازاریابی برونگرا قرار می‌گیرد و تفاوت آن ها در نوع و شیوه‌های تعامل با مشتری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان