1

تاریخ اسپانیا و مستعمرات آن

تاریخ اسپانیا و مستعمرات آن

تاریخ اسپانیا و مستعمرات آن، موضوع این مقاله ما است که می‌خواهیم به صورت روایتی و در دوره‌های مختلف بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

موقعیت تاریخی اسپانیا

اسپانیا کشوری در جنوب غربی اروپا است که به‌خاطر تاریخ غنی و میراث فرهنگی خود شناخته شده‌است. تاریخ اسپانیا به دوران ماقبل تاریخ باز می‌گردد و شواهدی از حضور انسان‌ها در دوران پارینه سنگی در آن وجود دارد. در طول قرن‌ها، اسپانیا توسط تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف، از جمله ایبری‌ها، سلت‌ها، رومی‌ها، ویزیگوت‌ها، مورها و مسیحیان شکل گرفته‌است.

بیشتر بخوانید: علم تاریخ چیست؟

ایبری‌ها و سلت‌ها

ایبری‌ها اولین ساکنان شناخته شده اسپانیا بودند و از حدود 3000 سال قبل از میلاد در شبه جزیره زندگی می‌کردند. سلت‌ها در قرن ششم قبل از میلاد به دنبال آن‌ها بودند که زبان و فرهنگ خود را با خود آوردند.

سلطه روم بر شبه جزیره

رومی‌ها در سال 218 قبل از میلاد وارد اسپانیا شدند و استانی به نام هیسپانیا تأسیس کردند. آنان زبان خود، لاتین را بر منطقه غالب کردند که اساس زبان اسپانیایی مدرن شد.

ویزیگوت‌ها

در قرن پنجم پس از میلاد، ویزیگوت‌ها به اسپانیا حمله کردند و پادشاهی را تأسیس کردند که تا سال 711 پس از میلاد توسط نیروهای مسلمان شمال آفریقا شکست خوردند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  علم تاریخ چیست؟

فتح اسپانیا به‌دست مسلمانان

اسپانیا و به‌ویژه بخش جنوبی آن اندلسیا، توسط سپاهیان مسلمان از شمال فتح شد. فاتحان که ترکیبی از نژادهای عرب و بربر بودند، مور نامیده می‌شدند.

بیشتر بخوانید: تاریخ قبایل عرب پیش از اسلام

مورها بیش از هفت قرن بر بیشتر اسپانیا حکومت کردند و فرهنگ، موسیقی و معماری اسلامی را با خود آوردند و تأثیرات عمیقی بر اسپانیا به‌جای گذاشتند که هم‌چنان باقی است.

فتح دوباره اسپانیا

در سال 1492، فردیناند دوم پادشاه آراگون و ملکه ایزابلا اول کاستیل، Reconquista (فتح مجدد) اسپانیا و بازپس‌گیری حکومت از مسلمانان را تکمیل کردند. این رویداد نقطه عطفی در تاریخ اسپانیا بود زیرا منجر به تأسیس یک پادشاهی متحد مسیحی تحت حکومت آن‌ها شد.

در این دوره، اسپانیا با امپراتوری وسیع خود که بخش زیادی از آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، مکزیک، بخش‌هایی از شمال آمریکای جنوبی و همچنین بخش‌هایی از آسیا و آفریقا را در بر می‌گرفت، به یک قدرت بزرگ جهانی تبدیل شد. این دوره به عنوان عصر طلایی اسپانیا شناخته می شود که شاهد دستاوردهای فرهنگی قابل توجهی در ادبیات (میگل د سروانتس)، هنر (دیگو ولاسکز)، موسیقی (توماس لوئیس د ویکتوریا)، معماری (ال اسکوریال) و غیره بود.

با این حال، این دوره همچنین شاهد آزار و اذیت مذهبی علیه یهودیان و مسلمانان بود که منجر به اخراج آنها از اسپانیا یا گرویدن اجباری آنها به مسیحیت شد. این امر می‌توانست منجر به کاهش قدرت و نفوذ اسپانیا در جهان شود.

تاریخ استعماری اسپانیا

تاریخ استعماری اسپانیا به دوره‌ای اطلاق می‌شود که اسپانیا از اواخر قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم مستعمراتی را در نقاط مختلف جهان، عمدتاً در قاره آمریکا، ایجاد و حفظ کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  صنعت گردشگری چیست؟

گسترش استعماری اسپانیا با سفر کریستف کلمب به قاره آمریکا در سال 1492 آغاز شد که منجر به تأسیس مستعمرات اسپانیایی در کوبا، پورتوریکو و هیسپانیولا شد. طی دهه‌های بعد، اسپانیا با تسخیر و استعمار سایر بخش‌های آمریکای مرکزی و جنوبی به گسترش امپراتوری خود ادامه داد.

در طول این زمان، اسپانیا سیستمی به نام سیستم encomienda ایجاد کرد که به استعمارگران اسپانیایی اجازه می داد تا مردم بومی را برای کار به بردگی و استثمار کنند. این سیستم در نهایت به دلیل سوءاستفاده و بدرفتاری گسترده لغو شد.

امپراتوری استعماری اسپانیا در قرن شانزدهم با قلمروهایی مانند مکزیک، پرو و ​​بیشتر آمریکای جنوبی به اوج خود رسید. با این حال، در قرن نوزدهم، بسیاری از این مستعمرات در نتیجه انقلاب‌ها و جنگ‌ها به استقلال رسیدند.

بیشتر بخوانید: آتاهوالپا آخرین امپراتور اینکاها

میراث تاریخ اسپانیا و مستعمرات آن

میراث استعماری اسپانیا تأثیر ماندگاری بر بسیاری از نقاط جهان داشته است. زبان اسپانیایی به طور گسترده در بسیاری از کشورهایی که زمانی بخشی از امپراتوری آن بودند صحبت می.شود و فرهنگ اسپانیایی بر هنر، موسیقی، آشپزی و دیگر جنبه‌های زندگی در این مناطق تأثیر گذاشته است. با این حال، استعمار اسپانیا نیز اثرات منفی بر جمعیت‌های بومی داشت، مانند کار اجباری و سرکوب فرهنگی.

قرن نوزدهم و تاریخ معاصر

در قرن نوزدهم، اسپانیا با تغییر مکرر دولت و از دست دادن مستعمرات خود، بی ثباتی سیاسی را تجربه کرد. در سال 1936، جنگ داخلی اسپانیا بین جمهوری خواهان (چپ) و ناسیونالیست ها (راست) آغاز شد که تا سال 1939 ادامه یافت، زمانی که ژنرال فرانسیسکو فرانکو پیروز شد. فرانکو تا زمان مرگش در سال 1975 به عنوان دیکتاتور بر اسپانیا حکومت کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دودمان رستمیان مغرب

اسپانیای فرانکو، اگر چه حکومتی فاشیستی بود و با آلمان نازی و ایتالیای فاشیست قرابت نزدیکی داشت، اما این کشور در جنگ جهانی دوم بی‌طرفی را اختیار کرد.

تاریخ امروزین

پس از فرانکو، اسپانیا به یک دولت دموکراتیک تبدیل شده و به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است.

میراث ملموس اسپانیا

امروزه اسپانیا به خاطر فرهنگ، آشپزی، هنر، معماری و صنعت گردشگری پر جنب‌وجوشش شناخته شده است.

هم‌چنین این کشور در موسیقی و فوتبال حرف‌های خیلی زیاری برای گفتن دارد.

فوتبال اسپانیا با استراتژی تیکی – تاکا بسیار معروف است. این کشور دارنده عنوان قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و مسابقات یورو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به‌صورت پیاپی می‌باشد.

موسیقی فلامنکو که با موسیقی عربی، کولی و حتی ایرانی آمیخته شده، نمونه‌ای عالی از تلفیق هنری را نشان می‌دهد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در پایان، تاریخ اسپانیا غنی و پیچیده با تأثیرات تمدن ها و فرهنگ های مختلف است. از دوران ماقبل تاریخ تا دموکراسی مدرن، اسپانیا دستخوش تغییرات مهمی شده است که هویت آن را به عنوان یک کشور شکل داده است.

در این مقاله درباره تاریخ اسپانیا و مستعمرات آن سخن گفتیم. با تشکر از همراهی شما.

مطالب مرتبط
1
کوروش بزرگ اولین پادشاه هخامنشی 1 دقیقه

کوروش بزرگ اولین پادشاه هخامنشی

golearnwork

کوروش بزرگ اولین پادشاه هخامنشی بود که از ۵۵۹ پیش از میلاد تا ۵۳۰ پیش از میلاد سلطنت کرد. بسیاری او را پدر معنوی ملت ایران می‌دانند. در این مقاله به زندگینامه او می‌پردازیم. کوروش دوم یا کوروش بزرگ کیست؟ کوروش به خاطر فتوحات نظامی، خرد سیاسی و رواداری مذهبی‌اش شناخته شده است. کوروش با […]

جنگ سرد و دوره تنش جهانی 1 دقیقه

جنگ سرد و دوره تنش جهانی

golearnwork

جنگ سرد و دوره تنش جهانی، رقابت نظامی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که از پایان جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه 1990 ادامه یافت. اصطلاح “سرد” به این واقعیت اشاره دارد که درگیری نظامی مستقیم وجود نداشته است. بلکه بین دو ابرقدرت، وضعیت دائمی رقابت سیاسی و اقتصادی است. بیشتر بخوانید: علم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان