1

چگونه کارآموز را مدیریت کنیم؟

چگونه کارآموز را مدیریت کنیم؟

چگونه کارآموز را مدیریت کنیم؟ در این مقاله به کسانی که منتورشیپ آموزش می‌بینند، درباره مدیریت کارآموز مطالبی خواهیم آموخت.

کارآموز کیست؟

کارآموز کسی است که مطالب آموخته شده به صورت تئوری را، به شکل آزمایشی در یک محیط کار انجام می‌دهد و بازخورد دریافت می‌کند.

منتور کارآموزی کیست؟

منتور کارآموزی کسی است که کارآموزان را مدیریت و راهبری می‌کند، نیازها و استعدادهای آنان را تشخیص داده و با فراهم کردن بستر آموزشی و کاری مناسب، آن‌ها را در مسیر صحیح قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مهارت های تدریس در اینترنت چیست؟

نقش کارآموزان در شرکت‌ها و پروژه‌ها چیست؟

کارآموزان می‌توانند نقش ارزشمندی برای شرکت‌ها ایفا کنند. آن‌ها می‌توانند کمک بیشتری به پروژه‌ها کنند و به سازمان‌ها کمک کنند تا آن‌ها را سریع‌تر و کارآمدتر تکمیل کنند.

کارآموزان هم‌چنین می‌توانند یک سیستم بالقوه برای شرکت‌ها تشکیل دهند تا شرکت‌ها به وسیله آن به پرکردن فرصت‌های شغلی خود بپردازند.

بیشتر بخوانید: چگونه معلم اینترنتی شویم؟

آموزش و منتورشیپ کارآموزان

اما برای شرکت‌ها مهم است که کارآموزان خود را آموزش دهند. منتورشیپ کارآموزان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند توسعه است. این مسئله نه تنها رویکرد عملی‌تری برای کمک به کارآموزان برای بهبود مهارت‌های شغلی و درک نحوه رفتار در محل کار ارائه می‌دهد، بلکه باعث می‌شود آن‌ها از نظر کارفرما احساس ارزشمندی بیشتری کنند و نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری یک سازمان در رشد حرفه‌ای آن‌ها باشد. این موضوع می‌تواند انگیزه کارکنان و در نتیجه کیفیت کار آنها را افزایش دهد.

نقش منتور کارآموزی چیست؟

حمایت از یک کارآموز تنها در صورتی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که توسط یک استاد یا منتور انجام شود. این امر مستلزم تمایل سازمان‌ها برای پاسخگویی به کارآموزان و ارائه بازخورد است.

منتور نقش‌های زیادی برای هر دو گروه کارآموز و کارفرما دارد که عبارتند از:

۱. تشخیص نیاز کارفرماها
۲. استعدادیابی کارآموزان و تشخیص توانمندی کارآموزان بر اساس نیاز کارفرمایان
۳. تشخیص استعداد، توانایی و نیازهای کارآموزان
۴. رشددادن و هدایت کارآموزان در مسیر صحیح
۵. برنامه‌ریزی آموزشی و کاری کارآموزان
۶. نظارت بر فعالیت‌های کارآموزان و دادن بازخورد به ایشان

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انقلاب آموزشی؛ فرصت ها و چالش ها (بخش دوم)

چگونه کارآموز را مدیریت کنیم؟

منتور کارآموزی می‌تواند به خوبی نیازهای بازار را تشخیص داده و با زدن پلی از نیازهای بازار و کارفرمایان به استعدادها و علایق کارآموزانش، این خلاء موجود و اساسی میان بازار کار و نیروی جویای کار را پر کند.

اگر می‌خواهید نقش خوبی در پر کردن خلاءهای موجود در بازار کار از جهت تخصیص دادن مهارت‌های نیروهای کارآموز به نیازهای بازار کار داشته باشید، نکات زیر را حتما در نظر بگیرید.

مهارت‌های کارآموز را با کارآموزی مطابقت دهید

طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، افراد نسل Y (متولدان دهه هشتاد و نود میلادی، برابر با دهه شصت و هفتاد شمسی) یک سوم نیروی کار آمریکا را تشکیل می‌دهند. آن‌ها احتمالاً کاندیدای کارآموزی در شرکت شما هستند، و به دنبال مشارکت واقعی در کار هستند. اما طبق نظرسنجی Deloitte Millennials در سال 2016، دو سوم معتقدند که سازمان‌های فعلی آن‌ها از مهارت‌هایگ و توانمندی ایشان استفاده کامل نمی‌کنند.

قبل از اینکه بتوانید علایق و مهارت‌های آن‌ها را با مسئولیت‌های حرفه‌ای دوره کارآموزی خود هماهنگ کنید، باید توانایی‌های حرفه‌ای کارآموز خود را کشف کنید.

این کار را می‌توانید با توجه به این موارد انجام دهید:

۱. برگزاری جلسات مشاوره
۲. ابزارهای ارزیابی مختلف که به صورت آنلاین در دسترس هستند. مانند تست‌های هوش، شخصیت‌شناسی و … .
۳. گرفتن آزمون‌های تخصصی مهارتی از کارآموزان

الهام‌بخش توسعه مهارت‌های پیشرونده باشید

به کارآموزان یک پروژه بزرگ، فرصتی برای حل مشکل بدهید، مانند مطالعه نحوه راه‌اندازی یک محصول یا خدمت جدید که مشتریان درخواست کرده‌اند. مأموریت‌‌هایی مانند این می‌توانند به شما کمک کنند تا پروژه‌ای را انجام دهید که زمان انجام آن را ندارید و بدین‌وسیله می‌توانید از چندین دست اضافی کمک بگیرید.

شما هم‌چنین می‌توانید به توسعه مهارت‌های کارآموزان کمک کنید و به آن‌ها ایده بهتری در مورد نحوه کار یک شرکت و رسیدن به اهداف برد برد برای کارآموز و شرکت را بدهید. اما مهم است که دلایل پروژه و تأثیر بالقوه آن بر یک سازمان را به وضوح توضیح دهیم.

شما می‌توانید با شناسایی طیف وسیعی از مهارت‌هایی که آن‌ها باید استفاده کنند شروع کنید. توضیح دهید که چگونه توسعه یک مهارت، مانند برنامه‌نویسی، پایه‌ای را برای یادگیری سایر مهارت‌ها، مانند هوش مصنوعی یا داده‌کاوی، ایجاد می‌کند. یک مربی خوب کارآموزی در طول مسیر یا حداقل در پایان یک پروژه بازخورد ارائه می‌کند تا کارآموزان درک بهتری از کارهایی که به خوبی انجام می‌دهند و آن‌چه را که باید بهبود بخشند داشته باشند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  یادگیری در حرکت

به دنبال ایده‌ها و دریافت راهکارهای کارآموزان باشید

کارکنان و مدیران در محیط‌هایی که پرسش و پاسخ و حل مسئله به شکل عیان انجام می‌شود، حتی اگر مکالمات یک‌به‌یک و جهره‌به‌چره هم انجام نشود، بیشتر به یکدیگر اعتماد می‌کنند. برای اطمینان از اینکه کارآموزان فرآیندهای فنی را یاد می‌گیرند، فقط به بیان تفصیلی مراحل بسنده نکنید.

برای مثال، از کارآموزان بپرسید که فکر می‌کنند اگر کار کنونی فنی، مانند تعمیر تجهیزات، به شکل دقیق انجام نشود چه روش دیگری را برای انجام آن پیشنهاد می‌کنند؟ آیا ایده‌ای که آنان در مورد چگونگی انجام سریع یا ارزان‌تر آن دارند، باعث بهرنگی می‌شود یا این‌که مشکلاتی پیش خواهد آورد. تأکید کنید که مشارکت آن‌ها به موفقیت بیشتر کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

خدمات و نحوه ارائه آن‌ها به مشتریان را به کارآموزان آموزش دهید

کارآموزانی که یاد می‌گیرند چگونه با مشتریان خود تعامل داشته باشند، برای پاسخ به سؤالات و نیازهای رایج مشتری یا فروش، به دستورالعمل نیاز دارند. به عنوان منتور، شما باید کارآموزان را راهنمایی کنید تا پاسخ‌هایی درخور را به دغدغه‌های مشتریانشان ارائه دهند، و بتوانند آن‌ها را اقناع کنند.

این رویکرد را یک قدم فراتر بردارید و یک سیستم دوستانه بین کارکنان باتجربه و کارآموزان ایجاد کنید تا آن‌ها در طول مدت حضور در شرکت شما، نه تنها در دوره آموزشی، بازخورد دریافت کنند. یک رویکرد مشابه می‌تواند به کارآموزان کمک کند تا نحوه ارائه مؤثر راهکار را بیاموزند. یک مربی کارآموزی می‌تواند ملزومات آماده شدن برای یک ارائه خوب را بررسی کند و سپس بازخورد مستمری را در مورد کار کارآموزان ارائه دهد.

ماموریت و ارزش‌های شرکت را برای کارآموزان روشن کنید

نشان دادن و روشن کردن چگونگی اعمال مأموریت و ارزش‌های شما در کسب‌وکارتان، به کارکنان انگیزه می‌دهد تا بر اهداف تجاری شما و بهترین راه‌های تعامل با مشتریان متمرکز بمانند.

به عنوان مثال، “عمل با صداقت و احترام” یک اصل رایج است که امروزه توسط مشاغل ترویج می‌شود. اگر این ارزش برای شرکت شما صدق می‌کند، از کارآموزان بپرسید که وقتی نماینده خدمات مشتری با آن‌ها با احترام برخورد می‌کند چه احساسی داشتند و چگونه بر تفکر آنها در مورد یک برند تأثیر می‌گذاشت.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه هوش کارآموزان را بسنجیم؟

هم‌چنین کارآموزان را تشویق کنید تا نحوه درک خدمات مشتری شما توسط همسالان یا اعضای خانواده خود را به اشتراک بگذارند. اطلاعات آنها می‌تواند کسب‌وکار شما را در معرض یک مشکل پنهان خدمات قرار دهد یا حتی بهتر، یک بررسی آنلاین مثبت جدید ایجاد کند.

برخی از کارآموزان خود را به دستیاری منصوب کنید

اگر در کارآموزی توانمندی و علاقه آن را دیدید، می‌توانید او را به عنوان دستیار خود منصوب کنید و برخی از فرآیندهای کاری خود را به او واگذار کنید. این کار سبب صرفه‌جویی در وقت شما شده و هم‌چنین باعث می‌گردد به کارهای مهم‌تر خود بپردازید.

مشاوره می‌تواند به کارآموزان کمک کند تا مهارت‌های خود را با تمام مزایای شغلی همراه بهبود بخشند و در عین حال تأثیر مثبتی بر سازمان در کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشند. در بخش کسب‌وکارهای کوچک یا حتی حوزه فریلنسینگ، می‌توانید مراکز آموزشی را بیابید که‌ بیاموزد چگونه می‌توانید منتور کارآموزی شوید. پلتفرم golearnwork.com در جهت توسعه فرهنگ کارآموزی و کسب‌وکار، آمادگی آموزش و استخدام علاقمندان به منتورشیپ کارآموزی را دارد.

بیشتر بخوانید: فریلنسری چیست؟

هم‌چنین بخوانید: چگونه فریلنسر داده کاوی شویم؟

مهارت‌هایی که بایستی به عنوان منتور کارآموزان بیاموزید

1. مهارت‌های ارتباط موثر
2. مهارت‌های گوش دادن فعال
3. مهارت‌های مدیریت زمان
4. تعیین هدف و مهارت‌های برنامه‌ریزی
5. مهارت‌های رهبری و مدیریت
6. حل تعارض و مهارت‌های حل مسئله
7. سازگاری و انعطاف‌پذیری
8. همدلی و مهارت‌های هوش هیجانی
9. مهارت‌های آموزشی و تربیتی
10. تفکر انتقادی و مهارت تصمیم‌گیری
11. مهارت‌های شبکه‌سازی و ایجاد رابطه
12. تخصص فنی در زمینه یا صنعت مربوطه
13. تکنیک‌ها و استراتژی‌های مربیگری
14. توانایی دادن و دریافت بازخورد
15. تکنیک‌های انگیزش
16. حساسیت فرهنگی و آگاهی از تنوع
17. حرفه‌ای بودن، اخلاق و درستکاری
18. خودآگاهی، خود‌اندیشی و خودسازی
19. خلاقیت، نوآوری و تفکر اصیل
20. ذهنیت یادگیری، توسعه و بهبود مستمر.

جمع‌بندی

در این دوره درباره این که چگونه کارآموز را مدیریت کنیم صحبت کردیم. تعریف کارآموزی و منتور کارآموزی را بیان کردیم و برخی ویژگی‌های فرآیندهای مربوط به آن را برشمردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. وب‌سایت nationwide به انگلیسی

مطالب مرتبط
1
منتورینگ ورزشی چیست؟ 1 دقیقه

منتورینگ ورزشی چیست؟

golearnwork

منتورینگ ورزشی چیست؟ منتورینگ ورزشی می‌تواند ابزار ارزشمندی برای منتورها و منتی‌ها باشد تا منتی‌ها بتوانند مهارت‌ها، دانش و عملکرد کلی خود را در رشته ورزشی خود بهبود بخشند. منتورینگ ورزشی چیست؟ در حالی که برنامه‌های منتورینگ سنتی اغلب شامل تعاملات چهره به چهره است، روابط منتورینگ در پلتفرم‌های آموزشی و منتورینگ جدید به صورت […]

چگونه کارآموزان را استعدادیابی کنیم؟ 1 دقیقه

چگونه کارآموزان را استعدادیابی کنیم؟

golearnwork

چگونه کارآموزان را استعدادیابی کنیم؟ در این مقاله به دنبال این هستیم که به شما به عنوان منتور کارآموزی، این موضوع مهم را بیاموزیم. چگونه کارآموزان را استعدادیابی کنیم؟ استعدادیابی در کارآموزان جنبه حیاتی موفقیت هر سازمانی است. کارآموزان افرادی هستند که به تازگی حرفه خود را شروع کرده‌اند و مشتاق یادگیری و رشد هستند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان